Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Satyra | 2010-10-15 00:19 | |
![]() | Retuschera mera ... Letade som en tok efter lämplig tråd att lägga det här i men hittade ingen. Detta är ju inga nyheter i dessa ytfixerade tider, men jag tycker att det är rätt intressant (och jävligt skrämmande) att få se retuschfoton och helst borde ju dessa OFTA spridas ut till alla de ungdomar som inte tycker att de duger och kämpar livet ur sig för att försöka se ut som de "perfekta" kändisar/modeller de matas med från media dagligdags. För jag tror att de OFTA behöver påminnas om vad som är fejk och vad som är på riktigt. Hittade denna retuschsideslänk på FB. Klicka på länken "Portfolio" när ni kommer in på sidan och klicka sedan på var och en av småbilderna som dyker upp. När du för musen över det stora exemplaret så syns bilden som den såg ut innan retuschen. www.iwanexstudio.com/ Och visste - säkert vet de flesta ATT det går till på det här viset men likförbannat ... jämförelsen med det egna jaget blir obarmhärtig, speciellt för unga människor i fysisk utveckling. Och varsågoda, ni får gärna tro/tycka att jag, som den medelålders kärring jag är ;-), bara är bitter och avundsjuk. Jag vet själv var/hur jag står så det biter inte på mig ändå! | |
| Änglastoft | 2010-10-15 00:29 | |
![]() | Ja, det är helt otroligt vad de kan göra, speciellt när man ser att de ändrar kvinnors kroppar och proportioner som ytterst få ens kan uppnå.. Länkar till en liten photoshop film som är helt otrolig! www.youtube.com/watc...si Qptl_Y9E Och jag tycker inte att du är bitter eller avundsjuk! ;) Jag kanske framstår som det med tanke på att jag är par storlekar större, men det är ju sjuka ideal som samhället har. Hur många tonåringar och yngre barn får inte ätsvårigheter idag? | |
| le-lou | 2010-10-15 00:37 | |
![]() | flera tyckte iofs jag att det inte var nån större skillnad på i den länken, men jag ska spara den och visa dottern. | |
| le-lou | 2010-10-15 00:47 | |
![]() | det värsta jag sett i retucheringsskiten är när dottern kom hem med skolkatalogen och det fanns en liten ruta att kryssa i om man ville ha det retucherat..... jag blev så upprörd (som vanligt) att jag satt i kö i 15 minuter för att läsa lusen av nån stackare på kundtjänst. Vilka signaler ger inte det när alternativet tom finns i skolkatalogen? Så HÄR vill vi minnas dig, så här SKA du se ut. Det kan du säkert också, om du anstränger dig lite? | |
| Satyra | 2010-10-15 00:58 | |
![]() | Änglastoft - Ja visst är det fascinerande! Men som sagt, även skrämmande, med tanke på hur dessa omfixade bilder sedan skapar stress, press och onödigt lidande för så många (speciellt unga). Kollade på din länk också. Ja, sådär kan man ju själv sitta hemma och göra med sina bilder. Blir lite jobbigt sen bara när/om man ska behöva se människor "live" som bara sett en på extremretuscherade foton. :-o ;-) Och tack för att du inte uppfattade mig som bitter och avundsjuk, utan förstår att jag faktiskt ser det här fenomenet som ett enormt problem. :-) le-lou - Jaså, vilka då t.ex? Själv tyckte jag att det var otroliga skillnader. Bra att du ska visa den för din dotter för som sagt, tror att det behövs ständiga påminnelser om hur verkligheten ser ut, i kontrast till all den fejkinmatning som pumpas ut. | |
| Satyra | 2010-10-15 01:00 | |
![]() | le-lou - Va?!? :-o Jisses! Är det sant? Jag har inga barn i grundskoleåldern längre så det hade jag ingen aning om. Verkligen vidrigt! Förstår att du blev förbannad och bra som fan att du ringde och påpekade det också! | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-15 01:04 | |
![]() | Retuschering har nog alltid varit en del av fotokonsten och det är inte fel i sig. Däremot är det många som verkligen gör ett uselt jobb. Finns ganska roliga exempel på även större märken som har totala släppt ut Photoshopmissar. Det är inte ovanligt vanligt med omvänd retuschering, dvs att man tar bort benknotor och gör fotomodeller tjockare. Det skapar visserligen en overklig bild men samtidigt är det ju lite anti pro-ana och det är väl gott antar jag. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-15 01:05 | |
![]() | Oj, lite omvänd ordföljd där. Har släppt ut totala missar ska det vara. | |
| Satyra | 2010-10-15 01:39 | |
![]() | Så du ser inte det här som ett problem på minsta sätt då, Larvbrud. Mer än för dem som inte behärskar PhotoShop och de ansvariga för de "större märken" som köpt klantskallarnas tjänster? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-15 02:08 | |
![]() | Alltså jag menar att det är klantskallar som står bakom överdriven och dålig retuschering. Retuschering tillhör liksom fotografi och reklam och visst kan det gå till överdrift men det behöver inte vara ett jättestort problem att det alls förekommer. När det gäller fotomodeller finns det så många som är så snygga och fräscha att en vanlig bild på dem inte behöver retuscheras. Till exempel Dior har alltid modeller som inte går att känna igen i deras sminkkampanjer. Det betyder inte att dessa modeller inte kan ta en perfekt bild utan retuschering, tyvärr. | |
| Coezxczxc | 2010-10-15 09:15 | |
![]() | Innan ni börjar att frusta och pusta på det angående skolfoto retuscheringen. Jag själv var inte så brydd om skolfotot när jag tog mina skolfoton så jag har lite svårt att relatera, MEN jag kan tänka mig att Pernilla 17år var jättetaggad och sett fram till den dagen fotot ska tas, men när hon vaknar upp på morgonen så har hon en finne i pannan stor som en golfboll... Pernilla brukar normalt sett inte ha golfbollsfinnar i pannan, så då kan det ju vara kul att retuschering finns som alternativ. Hur många finns det inte som slänger bort gamla skolfoton eller dylikt pga. missnöje med sådant? eller gömmer korten för nära & kära... Det är ju inte direkt så att de retuscherar kroppsformer och sådant... | |
| ojjojj | 2010-10-15 09:16 | |
![]() | ja usch å fy, blir faktiskt förbannad. tur man inte är tonåring idag. men att barn ska behöva retuscheras i småskolan är verkligen att gå förlångt ; bra gjort le-lou att gå på om de. | |
| Coezxczxc | 2010-10-15 09:18 | |
![]() | Ojjojj definera småskola... | |
| ojjojj | 2010-10-15 09:30 | |
![]() | ja du... måste erkänna att jag av någon anledning fattade att le-lous flicka var liten, men står faktiskt inget om det, men om du gärna vill veta så tänker jag småskolan som lågstadiet. måste hålla med dig om det du sa om *pernilla* är det sånt dom tar bort är det väl ok | |
| LisaLong | 2010-10-15 09:34 | |
![]() | Jag håller med dig Satyra att det kan vara skrämmande just för yngre. Men jag måste faktiskt säga att just detta exemplet var inte så farligt, här har dom i flesta fall bara ändrat ljuset, skuggor. Men det finns hemska fall när det gäller detta. Men måste ju ändå säga som fotointresserad att jag själv rettar min egna bilder om det är på mig själv hehehhe, alltså inte alla gånger givetvis men ibland:) Och nej jag tycker absolut inte du är en medelålders bitter kvinna:) | |
| Der Vaart - Ej medlem längre | 2010-10-15 09:41 | |
![]() | Småflickor växer upp i ett hårt klimat där utseendets vikt bör framgå redan i riktigt tidig ålder. Är du för ful som - säg 10-11 åring så skall föräldrarna påtala vikten av bra betyg för att kunna få chans till en hyfsad framtid. Har du skönheten med dig så öppnas många dörrar. Tur att vi inte bor i ett krigshärjat afrikanskt land, där hade våra söner greppat ak-47:an innan tioårsdagen.. | |
| Coezxczxc | 2010-10-15 09:48 | |
![]() | inb4 PK | |
| schmuppisch | 2010-10-15 10:10 | |
![]() | chrisviolayade.blogs...na mna.html Skrev om retuschering för ett tag sedan, värt att nämna. | |
| Megaherz | 2010-10-15 11:36 | |
![]() | Tycker kvinnorna är vackra utan retuschering med - och nu kan jag inte ens skylla på det :( ;) | |
| Megaherz | 2010-10-15 11:39 | |
![]() | Titta bara på Halle Berry.. Vackrare utan retuschering.. | |