Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 877 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Guldplate | 2010-10-18 15:43 | |
![]() | 10% lägre lön men bra schema Jag har fått ett nytt jobb som ger mig ett schema som innebär att jag jobbar dygnsvis. Efter 2 st 24-timmars pass så har jag gjort hela min arbetsvecka. Tiderna sträcker sig från tex mån kl 16 - tis kl 16. När vi räknade närmare gällande lönen för de olika timmarna på dygnet så visar det sig att jag pga schemat jobbar officiellt 100% men får bara betalt för vad som motsvarar en 90% tjänst. Inget olagligt mygel från företagets sida utan det beror på att jag enligt lag bara få jobba 48 timmar i veckan och att en jourtimme på natten räknas som en fjärdedels timme. Detta gör att tjänsten som kräver sovande jour inte klarar att betala mer än en 90% tjänst. Så vad hade ni gjort? Ta ett jobb som ger er 5 dygn ledigt i veckan men till 90% av lönen eller försöka jobba mer dagar i veckan för att komma upp i en lön på 100%? | |
| Guldplate | 2010-10-18 15:45 | |
![]() | Tilläggas kan att lönen inte är någon fantastisk lön. Den ligger på 112kr/timmen i grundlön. Sen tillkommer OB m.m. | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2010-10-18 16:18 | |
![]() | Jag skulle nog välja de 90 procenten. Tycker nog att schemat uppväger lönebortfallet (dessutom är det ju sovande jour). :) | |
| Egenskap - Ej medlem längre | 2010-10-18 16:19 | |
![]() | JAG skulle aldrig klara av att vara alert ett helt dygn (om man nu måste det, vet inte vad du har för jobb) så nja, skulle nog inte ta det. Men om det passar dig, varför inte? Man får ju mycket ledigt :P | |
| Egenskap - Ej medlem längre | 2010-10-18 16:20 | |
![]() | Eller jaha. Nu fattar jag. Får man sova skulle jag utan tvekan ta det. Lollos dig. ;P | |
| Mikael | 2010-10-18 16:22 | |
![]() | För att få vara ledig fem dagar i veckan skulle jag acceptera lägre lön än 90% också. | |
| Tigera | 2010-10-18 16:28 | |
![]() | Om du anser att du klarar ditt uppehälle med den 90%-iga lönen, så tycker jag absolut att ledigheten uppväger. Beror förstås lite också på vad du lämnar för lön och jobb, eller vad du ska göra annars. En sämre lön kan lätt uppvägas av att man trivs med jobbet, men det är ju svårt att veta i förväg hur bra man kan komma att trivas eller inte. Jag skulle iallafall tagit jobbet. | |
| YamahaJet | 2010-10-18 16:37 | |
![]() | Du startar en enskild firma och börjar arbeta hos arbetsgivaren som fakturerande konsult för att komma ifrån tråkig arbetsrätt, överflödiga försäkringar, andra dumheter osv och arbetar istället precis så mycket som du vill. Vips så har du plötsligt 150% av lönen istället för 90%. | |
| Guldplate | 2010-10-18 16:47 | |
![]() | Planer på att hitta något bredvid har jag redan. Antingen ett extrajobb för att försöka lära känna nytt folk och för att få in en fot i något annat företag, vilket aldrig kan skada. (Har glömt att nämna att jag även flyttar till en annan stad vilket gör att jag behöver skapa mig ett nytt kontaktnät) Tankarna på att starta något eget vid sidan om finns också. Möjligheten är ju ganska stor när jag har en lön som garanterar mig både tak över huvudet och överlevnad samtidigt som jag har hela dagar att dra igång annat. | |
| Guldplate | 2010-10-18 16:53 | |
![]() | (observera att det är dygnspass jag ska jobba och att lagen kräver vila efter 11 timmar. Det gör att 2 dagar alltid blir påverkade under ett dygnspass) Ett första utkast på ett schema kan alltså se ut så här. Mån kl 16 - tis kl 16 (Jobb) Tis kl 16 - ons kl 16 (ledig) ons kl 16 - tors kl 16 (jobb) Tors kl 16 - mån kl 16 (ledig) | |
| Yamma | 2010-10-18 16:58 | |
![]() | Om jag gillade jobbet hade jag valt högre lön, annars 5 dgr ledigt. | |
| Pubbe | 2010-10-18 17:11 | |
![]() | Om vi ska vara noga kan du jobba mer än 48 timmar vissa veckor, den genomsnittliga arbetstiden får dock högst upp gå till i snitt 48 timmar/vecka per 4 veckorsperiod. Kör på 90 av lönen och jobba extra ibland om du känner för det eller behöver pengarna. Hade jag varit du hade jag först funderat på vad den ekonomiska skillnaden i realiteten skulle innebära. | |
| remvanrijn | 2010-10-18 17:11 | |
![]() | Jag skulle i alla tider ta jobbet. Har du behov av extra pengar finns det gott om "extrajobb" som man kan ta timvis, pers ass, ledsagare, affär, godman, transport. Svårt att få extratimmar? ledig tid är guldvärd, får du långtråkigt finns det ideella organisationer som alltid kanbehöva en hjälpande hand. | |
| Pinocchio2 | 2010-10-19 02:11 | |
![]() | ta inte jobbet, det är bara att lura sig själv om man tror att man är ledig när man har jobbat så långa pass, klart man är trött och det krävs rutin att sova borta. vad är det för fabrik sóm har sådana arbetstider? Det är inget kul att ha vänner som har oregelbunda arbetstider, man kan ju aldrig bestämma att på onsdagar träffas vi i syjuntan:) | |
| Nasty Nimrod | 2010-10-19 04:23 | |
![]() | Jag tror inte det är en fabrik, det låter som det kan vara som personlig assistent eller liknande. Därav behovet av sovande jour, utifall att det kulle hända något... | |
| Guldplate | 2010-10-19 11:17 | |
![]() | Nasty Nimrod har rätt i sitt antagande. Jobbet är som personlig assistent. Det jag förlorar är runt 1800 kr på en 4-veckors period. Det är dessutom en rejäl sänkning från mitt förra jobb. Däremot så ligger jobbet i den staden jag vill flytta till. Pinocchio2: Jag har en viss vana av att sova på nya platser så det brukar inte vara något stort problem. Min nya stad skulle vara min elfte ort i landet som jag bor på. Sen har det jag sovit bort i jobbets vägnar förut. Det är nog bara en vanesak att göra det mer kontinuerligt... Sen är det vanligt med personlig assistans-jobb. Man kanske klarar av att jobba på dom flesta ställena med man trivs endast om personkemin fungerar ihop med alla inblandade. Detta är ju inget man upptäcker förrän efter att man varit ett tag på det nya stället. Så med fler dagar fria så har jag större möjligheter att gå vidare om jag inte skulle trivas på denna tjänsten, eller starta upp något vid sidan om som jag sen kan glida över till helt efter ett tag. | |
| Pubbe | 2010-10-19 11:19 | |
![]() | Det låter som om du egentligen har bestämt dig :D | |
| le-lou | 2010-10-19 11:21 | |
![]() | jag skulle ta den högre lönen - mindre ledighet. | |
| Pinocchio2 | 2010-10-19 11:28 | |
![]() | gissade också att det rörde sig om ett vårdyrke, men låter dåligt betalt när man enligt schemat faktiskt inte är ledig mer än fredag - söndag. den tid som liggger före, mellan och efter arbetspassen behöver man ju till att förebereda sig alternativt återhämta sig när man sovit borta och kanske också blivit väckt (hur många gånger?). | |
| schmuppisch | 2010-10-19 11:35 | |
![]() | Jag hade tagit det på stört. | |