Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 3 |
Mobilspel
Pågående | 20 495 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
gummirumpa | 2010-11-04 17:24 | |
![]() | Har du en gammal katt? Min katta är 16,5 år. Hon har blivit mager och kissar ibland på fel ställen. Vi har varit hos veterinären och han tycker att det är "normala ålderskrämpor". han ville inte ta en massa prover, för som han sa "det finns inget att göra ändå" och att om/när hon blir sämre så får vi ta bort henne. Vissa dagar tänker man; jaha, nu är det dags, men nästa dag är hon piggare igen.... Hon är oerhört kräsen och hon får den dyraste specialmaten från veterinären, lax och creme fraiche, kinesiska jätteräkor osv... Nu ikväll märkte jag att hennes baktassar har svullnat. De är inte varma och hon verkar inte ha ont. Hon har blivit ostadigare och har svårt att hoppa upp på tex en stol. Vad är detta? Något i kroppen som håller på att packa ihop? Eller vad ? Någon som har erfarenhet av detta? (Ska ju naturligtvis ringa veterinären i morgon, men känner mig orolig) | |
blind_pelle | 2010-11-04 17:26 | |
![]() | Nej jag har ingen erfarenhet av sådant. Jag äger ingen katt. | |
945LTT - Ej medlem längre | 2010-11-04 17:31 | |
![]() | Var snäll mot katten och avliva henne då du går till veterinären. | |
klose | 2010-11-04 17:33 | |
![]() | har en katt som är 5år men enda anledningen till att han haltar ibland är för att han ryker ihop med andra katter | |
camilla70 | 2010-11-04 17:34 | |
![]() | din katt har nog gjort sitt så för kattens skull bör du nog avliva den sånt är svårt men ibland måste man ta svåra beslut | |
apbur | 2010-11-04 17:34 | |
![]() | Kanske hjärtsvikt. Är hon svullen någon annanstans? | |
gummirumpa | 2010-11-04 17:35 | |
![]() | Nej bara bakfötterna. | |
VivoPlena | 2010-11-04 17:40 | |
![]() | Mitt katt blev vinglig i hela kroppen och kissade också på fel ställen och nångång kissade hon faktiskt på sig. Njurarna var helt slut, det fanns inget att göra. Hon var en omplaceringskatt så jag visste ingenting om hennes ålder. | |
Mindymoo | 2010-11-04 17:43 | |
![]() | Har haft flera katter. Svullnad och ostadighet i hög ålder beror ofta på njursvikt och då är det tyvärr dags... | |
Lill-IT | 2010-11-04 17:44 | |
![]() | Mina kattor har alla blivit väldigt gamla (rekordet 19,5 år) Jag upplever att en del av dem blivit "senila".. glömt var man ska kissa, och känner inte igen släktingar som kommer på besök och som de känt hela livet. En blev matfixerad, och jag är nästan säker på att hon inte kände att hon var mätt eller kom ihåg att hon hade ätit. De har även blivit ostadiga och inte lika smidiga som tidigare, men det har kommit gradvis och inte så snabbt som du beskriver. Naturligtvis ska du ta henne till veterinären, jag vet inte alls vad det kan vara som orsakar de svullna baktassarna. 16,5 är en väldigt hög ålder för en katt och det låter som om hon har och har haft ett underbart liv hos dig:) Hoppas att det inte är något farligt och att du får ha kvar din lilla vän ett tag till<3 | |
apbur | 2010-11-04 17:50 | |
![]() | Fast tyvärr låter det faktiskt som att katten är väldigt sjuk och den kommer nog tackla av ganska snabbt nu. Hennes viktnedgång och kissande beror säkert på njursvikt. Låter som hon börjar gå in i slutskedet av sjukdomen, eller att något tillkommit. | |
Minta | 2010-11-04 17:55 | |
![]() | Det låter allvarligt. Kanske humanast att avliva katten. Min katt är 10,5 år och frisk ännu. Det är nog inte ovanligt att katter får njurpoblem. Kanske även hjärtproblem som ger ödem. | |
gummirumpa | 2010-11-04 18:09 | |
![]() | Tack för alla svar! Jag har alltid haft katt och det är det värsta av allt när de måste avlivas. De andra katterna har haft cancer i magen och såna saker, då har man inte haft något val. Detta är mycket svårare eftersom hon har haft så diffusa problem, samtidigt som hon tiggt mat och varit / är social. Jag ska som sagt ringa vet. i morgon. | |
Mimikryp | 2010-11-04 18:23 | |
![]() | Nej, jag har ingen katt alls. :-( | |
Mamik | 2010-11-04 20:01 | |
![]() | Folksam har en telefonveterinär om du vill ringa redan ikväll. Kommer inte ihåg exakt kostnad men 20-30 kr. har jag för mig. | |
dinodog | 2010-11-05 11:16 | |
![]() | gummiskrapa vi hade en katt som blev 16 år. När han ändrade sitt beteende, från att alltid ha legat bredvid mig på en huvudkudde.Till att inte ligga i vår säng, utan ligga för sig själv på undetrvåningen på varm fläck på golvet. Han började dessutom att kissa väldigt mycket och dricka därefter. Från att ha vart utekatt till att inte gå ut alls. Magrade av och pälsen tappade sin lyster, då visste jag att det var dax. Fruktansvärt jobbigt för vi hade ju haft redan från allra första början. Men vi tog bort honom för han njurar var helt slut. Ett jättetungt beslut men det var helt rätt för oss. Förstår hur du känner men gör det rätta innan det blir en akut sak av det. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2010-11-05 12:42 | |
![]() | Det fin en himmel för katter ochså,där dom träffar sina katt polare,och jagar råttor, i den himlen försvinner alla krämpor och det är fullt med sånt som katter gillar massor av jätteräkor och creme fraich,tonfisk och torrfoder i alla sorter,om du låter din katt komma dit så behöver du inte vara orolig mer,och allt årdnar sej ,sen fins det katt hem som är överösta med katter som behöver tas omhand,och där på något av dom hemmen så tror jag att det fin en katt för just dej,en ganska emlig liten en som behöver just Dej ,och den sitter där och väntar och undrar vad du är och den katten längtar efter Dej så att den får tas om hand av dej med så varmt hjärta ,så låt din gamla katta flyga hem till katthimlen så blir allt bra för alla | |
gummirumpa | 2010-11-05 14:01 | |
![]() | Tack för alla svar... igen! Det är inte så att jag med alla medel försöker hålla ett gammalt sjukt djur vid liv med alla medel. Jag är realist, har ju varit med förr, har alltid haft djur. När jag skrev igår så hade hon plötsligt fått svullna tassar. Idag har hon svårt att hoppa och gå normalt. Det är dags att ta bort henne. Vi har en tid kl 1520, hela dagen har varit ett vedervärdigt väntande. men om en timme åker vi. | |
gummirumpa | 2010-11-05 14:02 | |
![]() | blev visst väldigt illa skrivet, men jag är så ledsen. | |
JefautjOuer | 2010-11-05 14:25 | |
![]() | Lycka till eller vad man säger, lider med dig. Hade samma situation med vår älskade hund i våras. Men du gör rätt, även om det är superjobbigt :( Man får tänka påa lla goda stunder de gett en, baksidan av djurägande. Ledsen för din skull! | |