Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade66
Mobilspel
Pågående18 806

Forumkategorier

Användare Inlägg  
CrazyQ2010-11-12 01:47
Antal inlägg: 602

Bröllop till sommaren! :) Tips önskas!
Hej alla glada! :)

Tänkte att det finns många här inne som har gift sig och därför vänder jag mig till er.

Jag behöver svar på några frågor, men också tips som gör dagen till den bästa!
Dela gärna med er av vad ni önskade att ni inte hade haft med på bröllopet.

Vi blir 56 personer på bröllopet.
Jag och min sambo har redan allt vi behöver och därför vill vi inte ha några presenter.
Vi tänkte oss som så, att vi istället bjuder in alla vi verkligen vill ska komma, så tar vi en kuvertavgift istället för presenter. Så får vi ha alla nära och kära med på festen, utan att behöva välja bort någon.

Vi har tänkt oss ett kyrkligt bröllop.
Festen vill vi ha i någon mysig miljö. Gärna där mat och serveringspersonal redan finns.

En fråga jag har: Kan man köpa in egen alkohol, eller få ett "bra pris" om man bokar festen på en restaurang/hotell/gästgiv aregård eller liknande där de redan har tillstånd? Eller är det inte okej?
Vi vill ju inte att gästerna ska behöva betala extra för alkoholen, utan den vill vi bjuda på. Och då får det ju inte vara krogpriser på öl/vin/drink/cider osv.

En annan fråga: Någon som köpt klänning via nätet? Var i så fall?
Eller vet någon om det finns några affärer som säljer klänningar i västerbotten?

Värdpar? Vilka kan man välja till det?

Bästa underhållningen?

Ja ge mig alla era bästa tips! :)

Tackar nu för alla svar jag förhoppningsvis får!

le-lou2010-11-12 02:00
Antal inlägg: 17500

Dra till Tyskland och handla alkohol, alla jag känner som har gift sig har gjort det och det har de tjänat på, iaf när man ska ha många gäster som sörplar friskt.

Har tyvärr inte skridit uppför altaret själv ännu men varit på en del bröllop så det var det jag kunde stå till tjänst med. Ett jättegrattis från mig är på sin plats också :D

peter2010-11-12 03:23
Antal inlägg: 1710

Grattis...det är härligt att gifta sig...jag har prövat på detta ett antal gånger...både borgeligt och kyrkligt...och ja...jag instämmer....gör en utlandsresa....där får ni tag på vad ni behöver... Grattis än en gång :-)

Miss_jk2010-11-12 06:31
Antal inlägg: 8941

Grattis! Jag gifter mig också i sommar, fast i Vegas ihop med familj och vänner som skall med. Ska bli såååå roligt! =)

Hade inte så mycket mer att tillföra, men lycka till!!

Impala692010-11-12 06:57
Antal inlägg: 21

tycker som le-lou, stick till Tyskland och handla till festen, ni tjänar på det! vi gjorde det till vårt bröllop och det kändes rätt att bjuda våra gäster på det, skulle vara konstigt att ta betalt för det. Ett annat tips är att vara väldigt tydlig med att ni inte vill ha presenter. Jag var på ett bröllop för ca 1 år sedan där paret, som ni, inte ville ha presenter utan tog en kuvertavgif istället, ÄNDÅ kommer det folk som har presenter med sig. Det kändes otroligt fånigt när vissa hade och andra inte. Det kommer säkert finnas gäster som har känslan av att ge bort något och ni kanske kan formulera er på inbjudan att ni välkomnar blommor men inga presenter. Lycka till!!

Savi2010-11-12 09:17
Antal inlägg: 1176

Jag har en klänning till salu,jättefin =) Vad har du för storlek?
Köpte den samma månad jag gifte mig.

Alkohol kan vara rätt dyrt att köpa från stället du ska ha din fest ifrån,bättre är att komma överens med systembolaget att du köper alkohol & sen få lämna tillbaka det som inte gick åt.Så gjorde vi & det var inga problem att få ta med egen alkohol till feststället.
Det är ju en sluten fest.

Bästa underhållningen är ju Liveband,helt klart! Jag hade min pappas dansband.

Värdparet ska ju helst vara någon som står dig nära,som du har förtroende för.De kan ju även hålla i det mesta,att sakerna är på plats till bröllopet,ta upp era önskemål på bröllopspresenter.Att de blir kontaktpersoner för era kommande gäster.
Värdparet måste vara några som har full koll & kontroll.

Jag gifte mig på nyårsafton,vilket var lite speciellt,det var snö,mycket ljus,fyrverkerier,mörkt mm
Men ett sommarbröllop kan oxå innehålla fyrkverier. Mycket levande ljus är viktigt för rätt stämmning.

Den finns det ju tusen saker beroende på budget.

Tvålis - Ej medlem längre2010-11-12 09:34
Antal inlägg: 4429

Jag har också provat på att gifta mig ett par gånger... Borgligt i och för sig. Vad det gäller restauranger så är dom enligt lag tvingade att tillhandahålla alkoholen. Förr i tiden arbetade man ibland med så kallad "korkavgift" men jag vet inte hur lagligt det egentligen är. Är du i festvåning å andra sidan och du hyr lokalen och har mat på catering så bör det inte finnas några lagliga hinder till att ni följer tysklandstipset. Kan också rekommendera Tallin som är rejält billigt men med ett något mer begränsat sortiment.

Som gammal restaurangmänniska och restaurangchef som extraknäckt mycket festvåning så kan jag detta väldigt ingående, hur mycket du ska räkna i konsumtion, vad som är fiffigt att bjuda på etc. Matmässigt och planeringsmässigt så står jag gärna till förfogande. Skicka bara ett mail så svarar jag på alla konstiga små frågor man har där.

Och sist men inte minst... GRATTIS!

Savi2010-11-12 09:57
Antal inlägg: 1176

Tysklands-Alkohol är defentivt en budget variant som helt klart är bäst.Men jag antar att ni bor i Västerbotten (för du fråga om bröllopsbutiker där) & det kanske är långt till Tyskland då?

EweH2010-11-12 10:04
Antal inlägg: 66

Hejsan!
Jag har inte gift mig, dock! - Men jag älskar bröllop, design, planera och vett och etikett! - En dröm som jag har är att just bli bröllopsfixare!

Jag prtade senast i helgen med en bekant om att just köpa in alkohol till en fest! Oftast kan man hyra en bartender men då vet jag inte om alkohol ingår. Dock, något som min vän sa var att man kan köpa in alkohol men lämna tillbaka det som inte är använt! Men kolla upp det INNAN!

Man kan ju alltid kolla med platsen om de kan göra något åt ett pris, eller diskutera sig fram. Jag personligen tycker Inte att det skall vara något problem.

Jag vet inte hur ni har tänkt bröllopet men det man kan göra är att när man skickar ut en meny med inbrudan och där står maträtterna: förrätt, varmrätt, Efterrätt/tårta Kaffe med Avec. och att man skriver att alkohol ingår i måltiden(?) och att sedan i inbjudan förtydliga att det kommer att finnas en bar under kvällen där man kan köpa dryck!
Detta med priserna, det får ni ju kolla upp. Och fundera på om ni ska gå med vinst eller plus minus noll, när ni har betalat alla kostnader.

Jag har då inte köpt en klänning via nätet men det finns jätte bra sidor via nätet men leveranserna är runt 8-10 veckor.

Värdpar ska man välja ut någon eller några som är duktig på att lyssna, planera och strukurera, samt en person som du känner; oftast en nära vän/par

Underhållningen tycker jag är upp till er själv, kanske hyr ni in ett band som kan spela från en tid! Vissa brukar föredra lekar!

Som jag sa i början, jag är ingen expert men jag tycker detta är roligt!
Hoppas du fann något du uppskattade!

Jag önskar er lycka till och ett stort grattis till er stora dag!

fräulein2010-11-12 10:10
Antal inlägg: 126

Glöm inte blommorna och STORT grattis (:

Ckur2010-11-12 10:20
Antal inlägg: 231

Grattis! :)
Jag har två vänner som beställt både brudklänning och tärnans klänning från www.lightinthebox.co...ss es_c1181 och varit jättenöjda både med pris och passform.

Lycka till!

Ts lillsyrra - Ej medlem längre2010-11-12 10:40
Antal inlägg: 299

Apropå det EweH skrev här ovan;
"Och fundera på om ni ska gå med vinst eller plus minus noll, när ni har betalat alla kostnader."

Om det skriver Ribbing följande;
"Håller du fast vid din ursprungsplan så ska gästerna inte betala mer än absolut nödvändigt – 250 kr per person är mycket nog tillsammans med övriga utgifter."

Frågan och hela svaret finns här;

www.dn.se/blogg/etik...et ala-1427

wildman2010-11-12 11:01
Antal inlägg: 3860

Grattis.
Jag har ju fotat rätt många bröllop och självklart varit gäst själv på mina vänners brällop så jag har sett många olika varianter. Men jag har aldrig sett något bröllop där man är på en restaurant med egen sprit, så jag misstänker att det är en ekvation som kan vara svårare att få ihop. Enklast är nog att hitta en festlokal som sagt. Men det är ju bara att ringa runt och fråga såklart.
När det gäller klänning tror jag det beror lite på vilken typ av klänning man ska ha. Olika modeller är ju självfallet olika "passkänsliga". Sen vet man nog med sig om man har en kropp som brukar passa i vanliga kläder eller ej. Om svaret är att man vill ha en tex tight klänning och man inte brukar passa i de flesta kläder är väl svaret nej, medan det kan vara ja i andra fall.

Ts lillsyrra - Ej medlem längre2010-11-12 11:15
Antal inlägg: 299

Just. Hur har ni tänkt göra med fotograferingen?

För övrigt tycker jag också - precis som någon här redan har skrivit - att det är helt underbart att få planera för en bröllopsfest med alla dessa (snudd på) tusentals roliga detaljer.

Önskar er all lycka till.

Lillstölla2010-11-12 11:27
Antal inlägg: 23831

Min bror gifte sig i somras och allt gjordes av brudparet med respektive familjer som hjälp, mat, sprit, dekoration ja allt. Behöver inte anlita en fotograf som tar stela kort, jag och en vän till min bror var fotografer och tog bilderna efter bröllopet, blev mycket fina och lite mer personliga kort. Jag filmade även under veckan innan bröllopet, och en släkting filmade vigseln och så tog jag över igen och filmade talen på middagen. Så allt sånt går att lösa utan att betala nån professionell fotograf.

Vad det gäller musik så hade vi Spotify till våran tjänst och funkade perfekt:) Festen hade vi i våra föräldrars trädgård. Hade hyrt in ett stort tält och det var väldigt mysigt.

Men glöm för allt i världen inte brudbuketten, min svägerska var så nervös att hon glömde ta med sin när det var dags att gå ut till vigseln.

Lycka till och grattis!

wildman2010-11-12 11:32

Jag måste bara protestera liiiite....
"Behöver inte anlita en fotograf som tar stela kort"
De flesta moderna fotografer har för länge sen lämnat det stela och tråkiga. Visserligen tar man gärna ett par klassiska bilder, men är brudparet bara med på noterna så försöker man alltid att få till lite roliga bilder också.

/Wildman som är frilansande bröllopsfotograf

Lillstölla2010-11-12 11:36

Kände dig träffad där då eller? Jag har sett nog med kort från olika fotografer för att stå för det jag säger. Så det så.

wildman2010-11-12 11:41

Nej jag kände mig ju verkligen inte träffad, och faktiskt inte för de flesta av "mina kollegor" heller.
Det får självklart stå för dig, då har jag tyvärr sett fler exempel på folk som anlitat folk privat som är "jätteduktiga" på att fota med son bränner på med blixt i i tid och otid, fipplar med ISO inställningar, fotar med kompaktkameror utan någon som helst begränsing i skärpedjupet mm.
Nu säger jag inte att det gäller dig, för jag har ingen aning om hur duktig du är. Och jag kan iof hålla med dig om att det finns stolpskott till fotografer bland de proffesionella också, men det är trots allt en minoritet.

Lillstölla2010-11-12 11:46

Ja men så som jag och de flesta i min omgivning upplevt det baserat på många olika fotograferingstillfällen så är ju det faktiskt så att de professionella fotografer som tar stela kort är i majoritet. Slutdiskuterat från min sida.

TS: Nån sak som varit på många av de bröllop jag varit på är ju engångskameror utställda på borden så gästerna kan fota lite under middagen osv.

Sen om ni vill ha lite sång och sånt under själva middagen så finns det lite sånt att hitta på nätet. En sida vi hittade lite på är www.snapsvisor.eu
Jag vet, namnet låter missvisande, men fanns faktsikt en del bröllopsvisor av det mer skämtsamma slaget där:)

nettan232010-11-12 11:47
Antal inlägg: 4086

Haha fipplar med ISO

Jag hade nog valt ett proffs eller ngn med kompaktkamera och vana

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?