Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 18 783 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bujum | 2010-11-22 17:54 | |
![]() | hur dum kan man bli? Flera kommer säkert att ta mycket illa upp men nu ska jag kritisera ett mordoffer. Annie Dewani som blev mördad i Cape Town och hennes man kan inte ha haft mycket uppe i huvet när de sätter sig i en "taxi" och begär att få se det riktiga Afrika sent en kväll. Dessutom iförda dyra smycken och fina kläder.... Jag har vistats mycket i Sydafrika och så får man helt enkelt inte göra. Där nere ska man hålla mycket låg profil och inte visa sig på kvällen med smycken eller andra dyra ägodelar om man inte befinner sig i helt vita områden med mycket vakter typ nere i Waterfront. Att sedan tom uppsöka de värsta områdena är ju att be om att bli mördad. I Sydafrika ska du ha dina bildörrar låsta dygnet runt när du är ute och kör. Ingen anklagar dig heller för b rott om du kör mot rött ljus om det står ett gäng med suspekta personer vid korsningen. Den fattiga delen av befolkningen där nere har blivit undertryckta och diskriminerade i mycket lång tid och att de känner hat är inte onaturligt alls. De är dessutom hårt drabbade av HIV och arbetslöshet och har svårt att överleva från dag till dag. Att de gör allt de kan för att överleva och även begår allvarlig kriminalitet är inte konstigt. Speciellt inte om de blir provocerade. Ville bara skriva av mig och säga att Sydafrika är ett underbart land väl värt att besöka! Men visa då respekt för de som inte har det så bra och var rädda om er!!! | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-11-22 17:55 | |
![]() | Det land du beskriver låter i sanning "underbart". | |
| Gizza Vem - Ej medlem längre | 2010-11-22 17:59 | |
![]() | Först av allt: Det är en ofattbar tragedi som har drabbat paret ifråga. Det är nog alla rörande överens om. Därmed inte sagt att jag kritiserar dig bujum på något sätt. Ditt budskap gick fram med all önskvärd tydlighet. Tack för ett mycket initierat inlägg, trots att du vädrade dina åsikter i ett mycket känsligt läge. Hoppas verkligen inte att någon tar illa upp med anledning av ditt inlägg. | |
| Örn-Björn - Ej medlem längre | 2010-11-22 17:59 | |
![]() | Ja, det lät ju inte som den bästa platsen att befinna sig på... Jag kan tänka mig att du kommer få en del kritik här .. ja. Hade jag (som aldrig varit i Sydafrika) skrivit detta så hade det förmodligen tolkats som extremt fördomsfullt.. Men i ditt fall har du ju egna upplevelser och fakta i bagaget. | |
| Polar Bear | 2010-11-22 17:59 | |
![]() | Hur dum kan man bli? Med formuleringar som "be om att bli mördad" utnämner jag härmed dig till den person som gjort det dummaste inlägget på nätet nånsin. Tur att du har superkoll och slipper bli mördad. Grattis! | |
| Örn-Björn - Ej medlem längre | 2010-11-22 18:04 | |
![]() | haha Polar.. du har inte läst mycket | |
| bujum | 2010-11-22 18:09 | |
![]() | Det är faktiskt ett fint land. Och människor är så vänliga jämfört med här - både svarta och vita. Men man måste visa respekt. Det är helt annorlunda ute på landsbygden för övrigt. Naturen är underbar och klimatet skönt. | |
| Mouche - Administratör | 2010-11-22 18:20 | |
![]() | Och vad i parets uppträdande innebar respektlöshet? Det som hände är en tragedi och de som utförde dådet är vidriga mördare. De var unga, lyckliga och ville se mer av det land de besökte. Är det så konstigt? Sysafrika är fint, det håller jag med om, men att skriva att paret "bett om att få bli mördade" för att de uppenbarligen inte förstått att de befann sig i en laglös del av landet, är att gå alldeles för långt. Mouche | |
| Mouche - Administratör | 2010-11-22 18:21 | |
![]() | SyDafrika ska det vara... | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2010-11-22 18:30 | |
![]() | Jag kan sträcka mig till att tycka att det är korkat, jag skulle aldrig push my luck på det sättet utomlands, men att be om att bli mördad? Det är att gå alldeles för långt. Då insinuerar man nästan att det är ok att mörda någon som anses provocerande. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-11-22 18:32 | |
![]() | Vad ville du säga med det här? Man kan lika gärna bli mördad/rånad/misshandlad i Sverige om man går ut i natten med fina kläder och dyra smycken. Eller så har man skitfula kläder och befinner sig på fel plats vid fel tillfälle. | |
| hussar | 2010-11-22 18:33 | |
![]() | Finns inga gränser hur dum en människa kan bli :) | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-11-22 18:34 | |
![]() | Bujum: Jag tror dig på ditt ord att Sydafrika är ett mycket vackert, klimatvänligt och underbart land på många sätt. Jag kan hålla med om att många turister beter sig dumt och är alltför godtrogna på många håll i världen. Man utsätter sig för stora risker att bli rånad, råka ut för våldsbrott och smittas av aids eller andra svåra sjukdomar. Vi kan ju uppmana människor att lära sig en del om landet de ska åka till och ta resebyråers varningar på allvar. | |
| le-lou | 2010-11-22 18:41 | |
![]() | Håller med Bujum - att utmana ödet i ett land som Sydafrika (vilket är det paret gjorde) är onödigt och på egen risk. Det som hände är naturligtvis tragiskt, men att tro att man kan handla där som man gör i Sverige är ju vansinne. Kapstaden räknas till en av de farligaste städerna i världen och läser man på, så finns det goda råd att ta till sig .. typ flasha inte med värdesaker som ett exempel. Min bror blev rånad mitt på blanka dagen i centrala Kapstaden av fem män med machetes. Han knallade omkring med en stor systemkamera runt halsen och det var som att be om trubbel. Det blev till att strippa och han är för evigt tacksam att han kom undan med livet i behåll. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-11-22 18:51 | |
![]() | Har lite svårt att förstå att man åker till riskabla ställen öht. Finns ju fler "dumhuven" som gör, typ badar när det är svartflaggat eller vid manet/haj-varning. Lev hårt dö ung? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-11-22 18:52 | |
![]() | Ikväll går Krigsreportern - en film om Martin Adler på tv4 22:40 - 23:45 btw. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-11-22 18:53 | |
![]() | (Svensk dokumentär från 2010. Om krigsreportern Martin Adler. Martin Adler arbetade i 20 år med att dokumentera läget i olika krigshärdar åt tidningar och tv-bolag. År 2006 sköts han till döds Somalias huvudstad Mogadishu. Det här programmet visar Martins egna filmer från åren som krigsreporter och ger en inblick i hans liv med familjen.) | |
| Jbl84 | 2010-11-22 18:53 | |
![]() | bujum nämner att man ska visa respekt i ett annat land, givetvis. borde då inte invånarna i detta land ta väl hand om sina turister då de har det så svårt? och att påstå att paret "utmanade" ödet, vem var där och vet den korrekta historien? den familjen är väldigt nära vänner till en vän, så kom åter när ni vet vad som hände, under vilka omständigheter. Prata inte om respekt när folk hängs ut här en vecka efter dödfallet, och med risk för att familjen tvingas se sånt här. | |
| le-lou | 2010-11-22 18:58 | |
![]() | nu är ju detta ett nyhetsfall som diskuteras och då utgår man ju från det som skrivs i tidningarna. Jag tror inte TS tycker att de FÖRTJÄNADE att bli mördade och det är korkat av folk som försöker läsa in nåt sånt. Men så himla förvånad blir man inte av det som hände tyvärr. För egen del skulle jag inte vilja besöka Kapstaden. Sydafrika ja, Kapstaden nej. | |
| LisaLong | 2010-11-22 18:59 | |
![]() | Att kritisera ett mordoffer anser jag ALLTID vara fel, då personen i frågan ej kan svara tillbaka, samt att man ska inte tro allt som media skriver. Vi får hoppas att det inte finns någon släkting till den döda kvinnan som läser din tråd. Jag kan däremot hålla med om att det var vansinnigt dumt av dom att bege sig ut i dessa områden. Men ändå...tala illa om någon som inte kan försvara sin handling är fel | |