Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 18 654 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| delta9 | 2010-11-28 22:03 | |
![]() | Cryptosporidium Är det nån här som har genomlidit den hemska sjukan man får av Cryptosporidium-parasiten ? Det är just nu rena rama outbreaken av den skitparasiten i Östersund. Och det är inte roligt >_< | |
| vindsus86 | 2010-11-28 22:08 | |
![]() | Oj, vad konstigt. Jag såg en gammal, inspelad dokumentär om cryptosporidiosis igårkväll utan att veta om det är Österstund. Jag har inte genomlidit den, men i dokumentären sade de att 400 000 blev sjuka i Millwaulkee varav 4000 fick läggas in på sjukhus och hundra pers eller något dog. Inte roligt. Så var det en man som hade HIV/AIDS som skulle tvingas leva med cryptosporidiosis resten av sitt liv eftersom hans immunförsvar inte kunde få bort parasiten. Surt att ha en sån kronisk sjukdom... | |
| delta9 | 2010-11-28 22:10 | |
![]() | Ursäkta att jag skrattar, men att leva med kronisk magsjuka låter rätt så roligt :) 400 000 pers? Wow Vad det spridning via vattnet som var boven då? Och hur kom det sig att det började spridas i vattnet? | |
| delta9 | 2010-11-28 22:10 | |
![]() | Förresten du har inte namnet på den dokumentären? Hade varit kul att slänga ett getöga på | |
| vindsus86 | 2010-11-28 22:16 | |
![]() | Det är en gammal inspelad medial detectives-dokumentär från discovery channel... typ tio år gammal eller nåt. Har den bara på band, tyvärr. Om du är väldigt intresserad kan jag kanske spela över den till datorn i veckan för en kompis har en extern hårddisk som kan göra sånt. Dokumentären är typ en halvtimme lång och holländsktextad. Men engelskt tal. :) Ja, 400 000 pers. Det var spridning via vattnet. | |
| Mouche - Administratör | 2010-11-28 22:18 | |
![]() | Dörren till lekskolan ligger därborta till höger. Alltså strax ovanför orden "Full koll på reglerna?". Tre inlägg av mycket ringa seriös karaktär avlägsnade. Mouche | |
| delta9 | 2010-11-28 22:21 | |
![]() | vindsus86: njea *så* intresserad är jag inte att du ska behöva rippa vhs till datorn, men tack ändå :) tack Mouche. hon villle jäklas med min tråd för hon tycker jag sitter för mycket på forumet medans vi spelar :) åter till ämnet: Ingen alls som har fått i sig parasiten? | |
| vindsus86 | 2010-11-28 23:03 | |
![]() | Fast nu blev jag ändå sugen på att föra över gamla discovery channel-program till datorn så jag kan ju säga till om det blir ett av dem. | |
| YamahaJet | 2010-11-28 23:05 | |
![]() | "Ursäkta att jag skrattar, men att leva med kronisk magsjuka låter rätt så roligt :)" Um, finns betydligt fler som lever med detta än parasitsmittade personer. Googla IBS | |
| delta9 | 2010-11-29 15:20 | |
![]() | vindsus gör så du :) | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-11-29 16:08 | |
![]() | Det blir mera skitskytte än skidskytte för damlandslaget i Ö-sund, hör jag på radion. Inte roligt, usch. Hörde att stans äventyrsbad var fullt med folk igår också som struntar i smittrisken. | |
| delta9 | 2010-11-29 18:59 | |
![]() | ja badet är det full fart på, men barnbassängen är stängd för nån har kommit fram till att småbarn har lättare att få in vatten i munnen än vuxna. Yeah right säger jag. Jag får oftare kallsupar nu än då jag var barn :P Nu verkar det som om de två katterna jag är kattvakt åt har åkt på samma bakterie också.. Minst en av dom har diarre och hann inte till lådan imorse :S Nån som vet om man kan ge vatten+salt (a'la vätskeersättning) till en katt utan att dom blit sjukare eller t.om dör? | |
| Tess 08 | 2010-11-29 23:52 | |
![]() | Har två ur släkten min som varit däckade. Den lilla behövde bara tänka på att äta för att kräkas/diarréa.... De låg däckade nu i helgen och nej, det verkar inte vara ett trevligt helgnöje. | |
| vindsus86 | 2010-12-01 01:04 | |
![]() | delta9: Men trodde de inte att det kom från avloppen? I så fall bör det väl vara den varianten av cryptosporidium som bara återfinns i människotarmar, eller? Så var det i alla fall i Milwaukee. Där kom de i och för sig fram till det då de undersökte prover tagna från patienter. I Östersund kanske de upptäckt en läcka eller något och därför utgår från att det är från avloppen. | |
| vindsus86 | 2010-12-01 01:05 | |
![]() | Låter förresten ganska idiotiskt att hålla badhus öppna nu. Nog för att de har klor i vattnet, men det hjälper inte mot denna parasiten ju. Och jag tror inte det krävs mycket för att smittas. | |
| delta9 | 2010-12-01 19:39 | |
![]() | vindsus86: Det är en parasit. Parasiter behöver en värd. Djur är också värdar :) Fast det verkar som om det bara var något temporärt fel på magen på katten. Grejjen är den att dom hittade parasiten i både det ingående och utgående vattensystemet på ett ställe och det ledde till mycket spekulationer. Nu håller dom fortfarande på göra prover på olika ställen och det var några nissar som höll på göra nånting med nåt avlopp i området där jag bor igår och förrgår så jag tror inte dom har fastslagit riktigt vart/när/hur/varför parasitäcklet har barrikerat sig i vårt älskade annars-så-friska norrlandsvatten. Blä för parasiter. | |
| delta9 | 2010-12-01 19:41 | |
![]() | Heh, nej det krävs inte mycket för att smittas. Min flickvän drack ett glas vatten och blev dålig i magen i två dagar. Och då jag började bli frisk så sköljde jag munnen med kranvatten av misstag och dagen efter så började helvetet om fast i slow motion :P Men det är ju ändå bra att stänga barnens bassäng för att ta det säkra före det osäkra | |
| nettan23 | 2010-12-01 19:42 | |
![]() | fy magsjuka i alla de former är ju pesten, lider med er | |
| Aceofhearts | 2010-12-01 21:06 | |
![]() | Kan knappast vara värre än kräksjukan... | |
| delta9 | 2010-12-04 02:25 | |
![]() | Aceofhearts: Det är stort sett samma sak. Man kan spy av den med. | |