Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 18 738 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| tavi | 2010-12-02 17:50 | |
![]() | Fälla träd på grannes tomt BAKGRUND: Jag bor i en sutteräng-stuga sluttandes ner mot en vacker insjö. Vid sluttningens fot bor grannfamilj med villa i OK skick och fin tomt. På nämnda tomt reste sig fram till alldeles nyligt en rejäl bok, eller om det möjligen var en ask, på den punkten är jag faktiskt inte helt säker. Min tidigare granne har varit i samspråk om just detta bokträd, eller om det nu var en ask, mången gång då vi var rörande överrens om att den skymde utsikten mot vattenspegeln på ett tråkigt vis. Då trädfällning som vi alla vet innebär en del arbete erbjöd jag mig vid något tillfälle att åta mig hela jobbet då jag så gärna vill ha fri sikt mot strandlinjen. PROBLEM: Min tidigare granne valde i September att flytta till Stockholm då han blivit erbjuden fin tjänst i huvudstaden och fick snabbt sitt hus sålt. Familjen som sedermera flyttade in i grannvillan verkade det (till en början) inte vara något större fel på, tills det för cirka en månad sedan tog fullständigt hus i helvete vilket har pågått oavbrutet sedan dess. Upprinnelsen till min grannes enligt mig obefogade vrede är just nämnda bok, eller om det nu var en ask. Jag såg nämligen till att fälla trädet innan vintern på allvar skulle gripa sig fast och radikalt försvåra fällningen, vilket fick min granne, jag tänker då på mannen i hushållet, att fullständigt tappa fattningen. För att bespara er upprördhet över hans agerande utelämnar jag detaljer på alla barnsliga aktioner från hans sida. FRÅGESTÄLLNING: Finns det verkligen någonting han kan göra för att sätta mig i knipa, utöver att i allmänhet förpesta min tillvaro? Jag menar rent juridiskt? För mig är saken glasklar då jag anser mig ha haft en muntlig överrenskommelse med den tidigare markägaren vilken ännu till dags dato inte har upphävts. Fällningen har dessutom med största sannolikhet höjt värdet på båda våra fastigheter. Vad göra? Jag har erbjudit mig att kompromissa genom att även åta mig för att fräsa bort stubben så fort våren kommer (tyckte först han kunde göra det för att dela på arbetsbördan: inte populärt). All hjälp uppskattas! | |
| Bitte - Administratör | 2010-12-02 18:02 | |
![]() | Det spelar INGEN roll om du och förra grannen var överens ,, han äger inte tomten nu,, Du har alltså gjort ett stort fel då du gått in på annans mark och fällt träd,, Jag vet att det finns kommuner som fått böta rejält för just sånna saker Bitte | |
| Lillstölla | 2010-12-02 18:02 | |
![]() | Så du menar att du inte har kollat med den nya grannen om det var okej med dom att fälla trädet och det var på dennes tomt? | |
| Bim1964 | 2010-12-02 18:03 | |
![]() | Varför fällde du inte trädet då när ni var överens? Det säger ju sig självt man kan inte fälla ett träd när huset bytt ägare. | |
| Miss_jk | 2010-12-02 18:05 | |
![]() | Har en stark känsla av att tavi inte är "på riktigt". Om han ändå är det så borde han nog fundera över hur han går tillväga i vissa situationer. Man kan inte alltid ta saken i egna händer. Ditt exempel idag kan man likställa med att jag snor någons bil och hävdar att den förre ägaren sagt att jag får låna den när jag vill. | |
| Lillstölla | 2010-12-02 18:09 | |
![]() | Miss_jk: Du menar ett troll med bild, ja det vore ju nåt nytt:) | |
| Örn-Björn - Ej medlem längre | 2010-12-02 18:09 | |
![]() | Ponera att du och jag är överens om att du får låna min bil när du vill. Fortsätter du låna den om jag säljer den till en vilt främmande människa? | |
| tavi | 2010-12-02 18:12 | |
![]() | Självklart knackade jag på för att kolla att det var OK, var inte fåniga. Dock var han inte hemma för tillfället men jag var helt öppen inför hans son att nu sågar jag ner askdjävulen och det kan du hälsa pappa om han undrar vem det var. Inte riktigt så att jag smög dit på natten och smög hem igen. För att visa min välvilja har jag nu börjat söka efter någon som kan forsla bort trädet från hans tomt trots att det naturligtvis är fånigt att inte vänta tills snön försvinner. Oklart om detta kommer få bukt på hans heta och något långsinta temperament. | |
| Bitte - Administratör | 2010-12-02 18:15 | |
![]() | www.aftonbladet.se/n...72 79908.ab Läs och fundera Bitte | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2010-12-02 18:17 | |
![]() | Om mannen inte var hemma kan du ju inte direkt fått hans tillåtelse? | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-12-02 18:18 | |
![]() | Säg inte att grannen har dålig andedräkt också? | |
| Lillstölla | 2010-12-02 18:18 | |
![]() | "Var inte fåniga" Haha jaa det är vi som är fåniga, gissar på att Miss_jk hade rätt, troll!! Förhoppningsvis plockar någon bort denna fåniga tråden snart. Och OM det nu skulle vara sant det du skriver så borde du få dryga böter och förtjänar din grannes vrede! | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2010-12-02 18:20 | |
![]() | Ja, herregud, hur tänkte du att det skulle vara ok? Tillåtelsen från förra grannen följer ju inte med i försäljningen av huset direkt, och sonen har ingenting att göra med saken. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-12-02 18:24 | |
![]() | troll-tavi i farten igen | |
| grusplan | 2010-12-02 18:34 | |
![]() | Om du hade fällt träd på min tomt hade jag stämt röven av dig . sedan sågat sönder dina utemöbler,eftersom min syster säkerligen skulle hålla med mig så kan ju hon o jag komma överrens om det . då är det ju ok enligt dig , bara man har ett avtal med nån:) | |
| Örn-Björn - Ej medlem längre | 2010-12-02 18:36 | |
![]() | Troll- ja jag tänkte väl! Han formluerar sig dock fint och fyndigt.. vilket gör det värt att läsa ändå. | |
| Labyrint | 2010-12-02 18:46 | |
![]() | Hur kan man inte kunna skilja på ask och bok? | |
| Lillstölla | 2010-12-02 18:49 | |
![]() | På samma vis som man inte kan skilja på tillåtet och inte tillåtet? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2010-12-02 18:49 | |
![]() | haha | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-02 22:00 | |
![]() | hoppas du får dryga böter ,men jag tror du kanske är ett troll | |