Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade16
Mobilspel
Pågående18 641

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ramsay - Ej medlem längre2010-12-10 16:54
Antal inlägg: 9204

om att skämma bort- och uppfostran
jultråden och tråden om svts program behandlade detta lite men jag ville starta en allmän om saken.

min dotter ska få en c-ponny i julklapp. big spoiler (på två sätt) och ändå inte alls. dessutom är ju ponnyn både lyx (för henne) och essensen av deras nyckel till belöning - jobb/massor av ansvar.

mina barn har dessutom allt man kan tänka sig.
samtidigt ställer de högre krav på sig själva än de flesta av sina vänner. rummet ska vara städat, sakerna tas hand om och bevaras i toppskick, packa skolväskor etc (ALDRIG packat en jympaväska till dem!) läxorna göras till punkt och pricka, skolresultat vg och upp. inget annat accepteras av varken mig eller dom.

naturligtvis har de lärt sig det från mig men det är ngt som jag är nöjd med. stolt om man vill men det skulle innebära att det var en prestation. här är det bara en självklarhet.

mina barn vet var jag kommer ifrån. de vet vad jag lagt ned och vad man måste lägga ned om man vill ha det bra i livet. gör de det så får de det bra. självklart.

work hard play hard är min devis. och det innebär att de får ta del av min ekonomi på den topp de presterar/tar ansvar.

hur tänker ni?

Rooibos-Rob - Ej medlem längre2010-12-10 16:59
Antal inlägg: 926

Jag tänker som så att det är bra att du har råd att ge dina barn fina saker och upplevelser. Ser inget problem i detta - speciellt som att de(dina barn) inte har en "bortskämd attityd".

Fiver2010-12-10 17:02
Antal inlägg: 29

Jag tänker att toppbetyg i skolan, hålla rum och prylar i toppskick och ta hand om en häst är ganska mycket för ett barn. Men du vet säkert vad du gör. Hur gamla är de?

ramsay - Ej medlem längre2010-12-10 17:03

mm tack, men jag tänker lite på kopplingen. jag HAR inte råd - jag HAR SKAFFAT/JOBBAT mig till råd (var är kursiv när man behöver den). precis som dom adapterat tankesättet som ngt självklart och jobbar hårt och får (självklart-som senare) utdelning av det.

ramsay - Ej medlem längre2010-12-10 17:06

fiver- varför skulle det vara det? det är just den inställningen jag ifrågasätter. den äldsta är gammal nog för en ponny, det har hon visat med sköthäst i ett år men visst fixar jag grunderna m hästen , jag är ingen korkpanna.

toppbetyg är man aldrig för liten för. "toppbetyg" i ettan är ett annat arbete än i tredje ring. men något jag förutsätter hsh. på deras nivå-olika arbete.

Lillstölla2010-12-10 17:08
Antal inlägg: 23831

Så länge inte barnen är odrägliga och kräver och förväntar sig att få utan vet att det kräver motprestationer och även att barnet i fråga är gammalt nog för att klara av att sköta en häst och att intresset håller i sig är det väl bara att köra på.

ramsay - Ej medlem längre2010-12-10 17:10

jag kan säga så här- när de gick på dagis ansvarade dom för att sköta sig socialt och att lägga sina kläder i smutskorgen samt någon låda på rummet.sen ökar det ju succsesivt. och med ansvar kommer det roliga. i detta fall häst. precis som i "verkliga livet" när du ansvarar och förtjänar helt själv.

ramsay - Ej medlem längre2010-12-10 17:12

mjo, lillstölla. tänkte eg mer allmänt och tar oss som ex, för jag tycker många resonerar så konstigt (i mitt tycke) runt detta. ställer inga krav men håller igen för att inte skämma bort. det är tanken (deras) bakom jag funderar över.

Minta2010-12-10 17:12
Antal inlägg: 20042

Inte för mycket prestationstänkande tycker jag bara. I GP idag handlar en artikel om en tjej som blev psykiskt sjuk av att alltid vilja vara så duktig, höga betyg i skolan, ja att vara blandd e bästa, ingenting annat dög. Hon fick svår anorexi.

Lillstölla2010-12-10 17:15

Ja alltså man kan ju bara döma utifrån vad du skriver och är ju bara du som känner dina barn, ingen av oss gör ju det.

Om nu din dotter har klarat av en sköthäst i flera år och bevisligen gjort ett bra jobb så är det kanske inte så dumt med en egen häst. Men jag måste bara fråga, var tar belöningarna slut, en häst är ju rätt svårt att toppa.
Menar inte att ifrågasätta dina beslut, undrar mer var sätter man stopp sen?

ramsay - Ej medlem längre2010-12-10 17:17

du talar om dålig självkänsla minta. ett kapitel som ska grundläggas innan ens ansvar kommer in i bilden av en förälder, och fortsätta stärkas genom uppväxten.

Satyra2010-12-10 17:19
Antal inlägg: 4561

Har man råd att köpa en c-ponny (runt 80 000 ?) till sina barn i julklapp så varför inte. Men att dyrare presenter som sådana egentligen skulle tillför barnen något av utvecklingsvärde, det tror jag inte.

Just när det gäller en häst kan jag ju dock se att ansvaret för dess omvårdnad såklart kan vara just utvecklande för barnet. (Mitt yngsta bonusbarn är en "hästtjej" som har egen ponny som hon sköter och tävlar med, så jag vet hur mycket tid/energi som krävs för just den hobbyn.)

Mina barn har alltid varit delaktiga i familjesysslorna, så vi har egentligen aldrig haft de tjat och gnat-bekymmer folk generellt verkar ha med sina ungar på den fronten. Och gällande pengar/prylar så har de aldrig varit varken intresserade av dyra märkeskläder eller prylgalna i stort, så de bekymren har vi inte heller haft, tack och lov.

Och inte har jag skjutsat runt på dem, de har fått tagit sig till sina aktiviteter på cykel eller gåendes, utan att de klagat över den saken heller.

Har aldrig sett på mina barn som några som jag ska serva, köra omkring på, strö dyrbarheter över utan som människor jag haft övergripande ansvar över, som jag velat lära känna på djupet, som varit delaktiga i familjens olika göromål på ett okonstlat vis, som jag lagt ned oändligt mycket tid på i form av samtal, närhet och umgänge. Och på något vis har det tydligen räckt för de har aldrig tjatat om något mer än så.

Vi har förövrigt alltid haft huset fullt av deras vänner under deras uppväxt, så uppenbarligen har även de tyckt om att vara i vårt hem, även fast jag alltid varit väldigt regelfast och icke-daltande i mitt sätt. ;-)

Eftersom båda mina ungar är vuxna idag så kan jag ju också se att de ÄR fungerande, sociala, trevliga, ärliga, empatiska människor så helt fel kan jag inte ha gjort. ;-) Har även två barnbarn som är världens goaste, och icke-pryl-bortskämda ungar de också.

Lillstölla2010-12-10 17:19

Ja, jag menar ju inte er precis nu utan mer allmänt då, gällande min fråga där var man sätter stopp efter man gett en häst i julklapp.

Och självklart, det ska ju egentligen säga sig självt att man måste ge något för att bli belönad. Men att det inte får gå till överdrift.

Minns från när man gick i skolan och klasskompisar som fick och fick och fick utan att behöva göra något för det de fått. De var odrägliga då och är det ännu. Och blev ett grymt uppvaknande för vissa utav dom när de kom ut i verkligheten och insåg vad det de var vana vid kostade att köpa själv, vilket slutade för några med en massa dumma krediter, banklån och så vidare för att kunna köpa saker.

ramsay - Ej medlem längre2010-12-10 17:20

lillstölla, hästen är inte bara belöning utan lika mkt mer ansvar (om inte mer). jag behöver inte "toppa" eller ge andra tjejen ngt liknande. det handlar inte om det.

men ok, säg att hon blir så duktig i hoppningen att hon skulle vara förtjänt av en riktig hopphäst. ja, då har hon förtjänat det.

så är ju livet sedan också. du jobbar mot ngt - och får pay off.

Cover Me2010-12-10 17:21
Antal inlägg: 247

Jisses, det har inte mina tonåringar lärt sig än (det där med tvättkorgen). Å andra sidan, trots uteblivna topprestationer i plugget och städade rum, har de alltid varit exceptionellt trevliga ungar/ungdomar som aldrig någonsin fått några klagomål på sig från varken skola eller omgivningen i övrigt (och nu tänker jag först och främst socialt). Det värdesätter _jag_ mer.

Och som Minta skriver, tjejer som är så fantastiskt duktiga (oavsett vem kraven kommer ifrån) brukar få det väldigt jobbigt framöver tonåren, det kan vara värt att tänka på :/

Lillstölla2010-12-10 17:23

Ramsay: Jag menade ju inte just dig nu utan överlag. Familjer som inte kräver något av barnen utan bara ska ge dom ändå.

Kolla mitt inlägg från 17.19:)

ramsay - Ej medlem längre2010-12-10 17:23

de jag känner som levt "lyxfällanliv" är lika mkt ungar som inte fick ett smack.

ansvaret är det viktiga enligt mig.

ramsay - Ej medlem längre2010-12-10 17:24

jo, jag försår lillstölla:)

Gautama2010-12-10 17:28
Antal inlägg: 6854

Jag förväntar mig att mina barn ska göra sitt bästa och söka sin egen lycka. Om det innebär att de får G i betyg och vill jobba som busschafför resten av sitt liv så är jag nöjd.

bobo flux2010-12-10 17:30
Antal inlägg: 11371

Människor som får lära sig hantera ansvar växer med det också. Då är det inga konstigheter att ställa rimliga krav heller. Detta gäller oavsett ålder.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?