Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade21
Mobilspel
Pågående18 656

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bettanse2011-01-03 16:32
Antal inlägg: 258

Dialekter
Vad talar du för dialekt och vilken gillar du att höra? Jag gillar den från Örebro, och är trött på min norrländska. "Va säj du fla" (vad säger du för något)!

Daggdroppe2011-01-03 16:35
Antal inlägg: 1078

Jag talar östgötska, HATAR Örebroiska (jaja) och gillar norrländska:)

wildman2011-01-03 16:38
Antal inlägg: 3860

Beror på vem man frågar. eftersom jag är en född Stockholmare (norra delarna) som bott i norra Uppland, jobbat och gjort militärtjänst i Norrland (I samma stridsvagn som två Pitebor under ett år) och numera bor i Skåne sen 12 år eller vad det blir så pratar jag nog en "influerad uppländska". Men är jag i Skåne eller Norrland är det ju "Stockholmska" eftersom allt mellan Västerås/Gävle och Norrköping är det för dom som inte har koll.
Jag gillar faktiskt att höra de flesta dialekter eftersom det är charmigt. Men skånskan kan vara både bland de finaste och de värsta beroende på varifrån... Gotländska är fint. Värmländska... Ja listan kan göras lång.

wildman2011-01-03 16:39

I någon undersökning rätt nyligen fastlogs det väl att flest gillade östgötska? Hur nu i hela friden DET gick till ;-))))

ttiittii - Ej medlem längre2011-01-03 16:40
Antal inlägg: 37631

jag är från stockholm,och tyckte inte det var så konstig dialekt,men nu så tycker jag stockholmska är det fulaste läte som finns,Göteborgska låter bra ,jag blir glad av att höra Göteborgska

Jezzz2011-01-03 16:43
Antal inlägg: 126

Jag pratar finlandssvenska, och precis som de flesta så är jag otroligt trött på min egen dialekt. Dalmål och gottländska är fint. Småländska och skånska lite mindre fint.

ramsay - Ej medlem längre2011-01-03 16:44
Antal inlägg: 9204

jag talar rikssvenska.

Gautama2011-01-03 16:45
Antal inlägg: 6854

Jag pratar östgötska men inte så utbredd som vissa gör.

Jag har grymt svårt för skånska och har alltid haft det. Vill inte såra någon skåning men den dialekten är så ful tycker jag.

Jezzz2011-01-03 16:46
Antal inlägg: 126

Och stavar som en kratta gör jag också. Gotländska ska det ju stå naturligtvis.

flydet2011-01-03 16:46
Antal inlägg: 95

Jag har ingen aning om vilken dialekt jag pratar. Många tror att jag kommer från Uppland, men det gör jag inte alls, så jag har väl skalat av det värsta av regional särprägel. Däremot tycker en del att jag är bra på att imitera skånska och östgötska. Själv gillar jag östgötska för att jag spelade amatörteater i Östergötland en sommar och hade det väldigt trevligt medan det varade.

Bobelix - Ej medlem längre2011-01-03 16:48
Antal inlägg: 79

En relativt mild norrländska (trots en uppväxt i Norrbotten) - som dock gör sig mer påmind vid alkoholintag.
För mycket kringflackande är nog orsaken för det är inte så att jag skäms över ursprungsdialekten.

ramsay - Ej medlem längre2011-01-03 16:48
Antal inlägg: 9204

jag ogillar nästan alla dialekter men värst är norrländska, värmländska och finlandsvenska.

Miss_jk2011-01-03 16:48
Antal inlägg: 8941

Pratar stockholmska. Gillar gotländska otroligt mycket och tycker att skånska och värmländska är de absolut fulaste dialekterna som finns.

Bettanse2011-01-03 16:48
Antal inlägg: 258

Daggdroppe! Intressant! Wildman! Du tror inte att man "faller in" i dialekten så smånigom där man är? Jag skulle nog inte klara av det iaf. Jag själv kortar av mycket av rikssvenskan. T.ex dåligt blir nååk osv.

StellaInkeri - Ej medlem längre2011-01-03 16:51
Antal inlägg: 92

Rikssvenska. Jag har i hela mitt liv kämpat för att inte influeras av diverse bonniga dialekter.

Gillar skånska. På rätt person.

wildman2011-01-03 16:52

Jag tycker att folk generaliserar för mycket också. Det är en jäkla skillnad på en skåning från Ängelholm kontra Ystad eller en norrlänning från Gävle kontra Piteå för att några exempel.

Bobelix - Ej medlem längre2011-01-03 16:54
Antal inlägg: 79

Wildman: Haha, Östgötska är den hetaste dialekten enligt oss svenskar? Shit, då står jag verkligen på andra sidan. Bräkig - gnällig östgötska är tyvärr något av det värsta jag vet haha. Men tur att folket där i trakterna är nice i alla fall.

wildman2011-01-03 16:56

Och faller in i dialekten där man bor? Är nog olika från person till person. Personligen tar jag till mig delar av det dialektala, men framförallt tar jag till mig olika uttryck.

Ett bra exempel jag brukar dra är i Stockholm där jag kommer ifrån så säger man:
"Ska vi åka förbi kompis X när vi åker till landet". Ja det är ju trevligt att man vinkar när man åker förbi? I Skåne, och säkert andra ställen säger man istället att "ska vi åka inom kompis X" vilket naturligtvis språkilgt är betydligt mer rätt eftersom man då avser att stanna till hos X.
Så när man pratar om dialekter så tar man ju oskt med sig olika typer av uttryck också.
Norrländskans "Det ids jag int'" är ju också ett underbart väldigt talande talesätt. I Sthlm säger man "jag orkar inte" vilket naturligtvis är en lögn eftersom det sällan handlar om fysisk insats...

wildman2011-01-03 16:56

Bobelix, jag måste medge att jag blev en smula förvånad :-) Tror det var RIX eller någon av radiokanalerna som körde den.

vigren2011-01-03 16:59
Antal inlägg: 1146

Väschötska såklart!

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?