Spelrum
Giraffen42
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade72
Mobilspel
Pågående18 803

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2011-02-10 13:08
Antal inlägg: 4429

Hur sträng ska man vara.
En artikel i aftonbladet visar på en kinesisk kvinnas stränga uppfostran. www.aftonbladet.se/w...85 43287.ab

Själv har jag under speciellt det senaste året börjat ifrågasätta nyttan med en sträng uppfostran. Jag är inte övertygad om att:

1. Det inte förändrar beteende på kort sikt som är "oönskat" utan bara döljer det.

2. Det inte är utvecklande för barnet på lång sikt.

Med det sagt, vi är 7 personer i familjen, det måste funka och vi måste alla ställa upp för varandra. Men att skälla och hota, jag känner inte att det tar oss nånstans.

Hur sträng ska man vara?

Hoodman - Ej medlem längre2011-02-10 13:11
Antal inlägg: 2826

Är man för sträng motverkar det barnens initiativförmåga och kreativitet.

pion ekrot2011-02-10 13:16
Antal inlägg: 3340

Tvålis, har du läst Jesper Juul?

flydet2011-02-10 13:17
Antal inlägg: 95

Man kan ju naturligtvis vara sträng på många vis, och det är inte enbart fel att vara sträng. Och sträng behöver inte vara samma sak som dum och elak.

Man kan gorma, skrika, slåss och kasta saker. Det gjorde min far. Konsekvensen blev för min del att jag har mycket liten respekt för högröstade människor, eftersom hans utfall aldrig ledde till något konstruktivt.

Man kan också sätta upp klara regler och visa på konsekvenser. Det gjorde min mor. Till exempel gav hon mig alltid två alternativ när det vankades mat: "ät" eller "låt bli"! Konsekvensen blev att jag fortfarande är tacksam för varje dag jag har mat på bordet, att jag alltid äter upp det jag tar för mig av, samt att jag alltid provsmakar allt utan att bara bestämma mig för att det och det är äckligt.

Hillegnu2011-02-10 13:24
Antal inlägg: 710

Det som ska växa ska inte trampas på.

Kirgizistan2011-02-10 13:28
Antal inlägg: 1188

Men det som växer ska inte heller få växa vilt.

Resurrection - Ej medlem längre2011-02-10 13:29
Antal inlägg: 11463

man lär ju rensa lite ogräs då och då

m-702011-02-10 13:30
Antal inlägg: 140

Att sätta regler och vara konsekvent behöver inte vara samma som sträng. Barn behöver föräldrar som sätter gränser med massor av kärlek.

le-lou2011-02-10 13:37
Antal inlägg: 17500

reglerna är möblerna som står på mattan av kärlek.
vackert, talande och patetiskt.

men så är det.

Resurrection - Ej medlem längre2011-02-10 13:39
Antal inlägg: 11463

mot fula barn kan man behöva vara lite strängare ... och förresten brukar moderater vara strängare än andra

Kirgizistan2011-02-10 13:43

Och vill man verka lite extra fin ska man se till att straffa barnen ordentligt.

Fru_J2011-02-10 13:46
Antal inlägg: 136

När jag tänker på min barndom och de som var hårt tyglade av sina föräldrar kan jag se ett samband dem emellan. Ofta tänjer de på gränserna än idag. På alla plan.

Tvålis - Ej medlem längre2011-02-10 15:15
Antal inlägg: 4429

Pion, nej jag har inte läst JesperJuul.

Det låter så fint det många säger, men när vi kommer innanför dörrarna hos folk så brukar det låta lite si och så med alla vackra ord.

Själv har jag dagar när jag är sträng, orationell och otålig som förälder. Jag tänker att det är ok, barnen behöver ta hänsyn till mig ibland också.

Ibland tycker jag att jag är en usel förälder. Jag når inte fram och använder min auktoritet på sätt som jag faktiskt inte borde. Det är tillfällen som jag skäms för och vill ha ogjorda. Tillfällen när mina barn nästan blir rädda.

Men nästan alltid så är jag den vuxna i situationem som kan navigera på ett bra sätt och visa vägen på ett kreativt sätt.

Men ibland så är mina underbara barn faktiskt helt gräsliga. Och då är det inte så jäkla lätt. Tycker jag i alla fall.

Tess 082011-02-10 15:15
Antal inlägg: 18003

Jag har aldrig hotat med något jag inte skulle genomföra. Det vet mina barn. Jag hotar iofs inte ofta, men när jag känner det är nödvändigt..
Jag tror heller man ska försöka prata med barnen. De flesta barn över 2 år kan man prata med...

Sen kan jag vara sträng på så sätt att jag (eftersom jag har så svårt för tjat) menar nej när jag säger nej... säger jag njae vet de att jag kanske kan övertalas :)
Jag har också "ramar" av hur jag vill att barnen ska uppföra sig och sedan får man prata sig fram..

Etsi - Ej medlem längre2011-02-10 15:28
Antal inlägg: 4

En bra sak att veta...
Barn gör som man gör,inte som man säger*L*

pichipichi - Ej medlem längre2011-02-10 16:15

"Ibland tycker jag att jag är en usel förälder. Jag når inte fram och använder min auktoritet på sätt som jag faktiskt inte borde. Det är tillfällen som jag skäms för och vill ha ogjorda. Tillfällen när mina barn nästan blir rädda."

Nu kanske jag påpekar självklarheter, men...
Det viktigaste när något sådant som det som beskrivs ovan har hänt, är att kunna prata om det efteråt (när stressen - eller vad det nu kan vara - har lagt sig), förklara för barnen (bland annat förklara att det inte var deras "fel", utan att även föräldrar kan "fela") och kunna be om ursäkt.
- Så ser i allafall jag på det.

Tommy 19792011-02-10 16:39

Visserligen tycker jag att många föräldrar är alltför släpphänta mot sina barn, men att göra som den där kinesiskan är kanske att gå lite väl långt. Lagom är nog bäst trots allt.

__SaNnIs__2011-02-10 16:47
Antal inlägg: 105

Man kan vara sträng på olika nivåer, många kan ta i allt för mycket anser jag. Men man måste kunna sätta gränser, kan även hålla med Tommy1979 att föräldrar i dagens läge är för slappa, kan inte säga nej och låter barnet göra som de vill..

Se bara i skolan, barnen nu har INGEN alls respekt för lärare eller vuxet folk. Jag hade stor respekt för vuxna när jag var liten, man såg aldrig någon slå, skrika mm mot en lärare. Men i dagens läge är det helt okej och föräldrarna blundar och säger som vanligt "Mitt barn skulle aldrig göra så"

Ibland så vill man gärna att det kinesiskans lära på barn smitta av sig på oss..

Megaherz2011-02-10 16:51
Antal inlägg: 3304

Det är säkert bra att sätta mål och krav eftersom det är en skön känsla när man klarar av det - men det måste ju vara rimligt.

"Enda invändningen: deras barn ska få leka lite mer med kompisar, till och med sova över hos dem ibland..."

När det gått så långt att barnen inte har tid att leka med andra barn är det för mycket. Glömmer mamman att de även måste tränas socialt? ;)

Megaherz2011-02-10 16:57
Antal inlägg: 3304

__SaNnIs__: Hur länge sedan gick du i skolan? Vet du hur det är eller lyssnar du på politikerna som inte heller varit skolbarn sen en massa år tillbaka.

Jag har aldrig upplevt en sån respektlöshet mot vuxna. Dock har äldre alltid klagat på att skolan är så slapp, det har de ju sett på TV! Politikerna säger att det måste skärpas till, då är det ju så!

Antar att det är oroligt i vissa områden där det ligger mer problem bakom, att säga att alla barn och unga är respektlösa är respektlöst. Skolan är inte alls för slapp, utan har en avslappnad miljö, hade aldrig pallat att gå i en skola med en jättesträng lärare som ska bestämma allt i minsta detalj. Jag upplevde lärarna som vägledare och någon man kan prata med och inte en stenmur. Att anta att man vet hur det är i skolan trots att man slutat för 20+ år sen är naivt. Lyssna på hur barnen upplever det istället för folk som inte ens är där. Jösses

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?