Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade27
Mobilspel
Pågående18 898

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2011-05-09 11:55
Antal inlägg: 37631

gjorde bartendern rätt?
Gjorde bartendern rätt som nyligen nekade den ammande mamman att köpa ett glas vin till?det första glaset gick bra men sedan blev hon nekad

Labyrint2011-05-09 12:02
Antal inlägg: 513

Hade han nekat vilken förälder som helst som hade barnet med sig på krogen var det väl okej. Just att hon ammade håller väl inte som motivering.

Miss_jk2011-05-09 12:17
Antal inlägg: 8941

Ja.

Lill-IT2011-05-09 12:24
Antal inlägg: 31596

Personligen tycker jag att det var strongt av bartendern att neka modern mer än ett glas vin. Bröstmjölken har samma promille som modern har i blodet. Ammar man så dricker man inte alkohol, det är min bestämda åsikt. Sen att det kanske inte är så farligt med små mängder.. men alkohol och bebisar är ingen bra kombination. Och jag tycker att han gjorde en bra markering. Ett glas, men inte mer.
Jag applåderar bartendern!

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-09 12:28
Antal inlägg: 11463

Nu har vi ju bara morsans version, men inte ens utifrån den kan jag se att bartendern gjorde något fel.

Bitte - Administratör2011-05-09 12:30
Antal inlägg: 24200

Bartendern ska ju vara utbildad i ansvarsfull alkoholservering och att han nekade den ammande mamman var absolut rätt

Bitte

Labyrint2011-05-09 12:30
Antal inlägg: 513

Precis, bröstmjölken har samma promille som mammans blod, och vad kan den vara, 0,5 kanske? Som filmjölk ungefär?

Däremot är berusade föräldrar eller barnvakter eller vad det nu må vara ingen bra kombination.

Lillot2011-05-09 12:33
Antal inlägg: 136

Jag tycker absolut att han gjorde rätt, det behövs folk som vågar säga ifrån, framför allt när barn är inblandade. Jag tror att folk i gemen är lite för dåliga i det avseendet.

morihei_792011-05-09 12:37
Antal inlägg: 134

klart han gjorde rätt.. jag tycker signalen han skickar är viktigare än huruvida det är alkohol i fil (va fan? är de alkohol i fil????)

Det kan knappast vara läkares rekomendation att man ska dricka ett glas, amma sin unge sen dricka mer glas och sen amma igen - de säger ju sig självt. Och är det deras rekomendation så har de fel tycker jag !!!!
Barn ska aldrig vara i närheten av alkohol överhuvutaget.. Och att alls ta med en unge som måste ammas till en bar? vad är de för miljö för en liten unge då?

Folk är dumma i huvudet!!! förutom bartendern som var duktig!!

-50-2011-05-09 12:38
Antal inlägg: 783

Japp, han har rätten att neka en olämplig person (onykter) och i det här fallet tycker jag personligen att han gjorde rätt moraliskt men om det är rättsligt rätt är jag osäker på.

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-09 12:42
Antal inlägg: 4429

Han gjorde helt fel. Snacka om överförmynderi. Vidrigt beteende tycker jag. Bara i Sverige kan man tycka att det är rätt.

Det är så här att socialstyrelsen inte längre har samma strikta inställning mot alkohol längre. Det finns inga kliniska studier som visar på någon negativ påverkan på barn som ammar när modern dricker måttligt. Sen kan man känna ändå att det är "omoderligt".

Typisk könsdiskrimminering.

Gautama2011-05-09 12:43
Antal inlägg: 6854

Vet inte vad jag ska tycka, allt beror på hur situatationen såg ut. Två glas vin är nog ingen fara. Om mamman dricker två glas vin så är det inte så att barnet får i sig två glas vin genom bröstmjölken för den skull. Det är ofantligt små mängder som kommer till barnet, i stort sett obefintliga.

Det jag däremot inte förstår är hur en mamma med ett sådant litet barn över huvud taget vill dricka vin samtidigt som hon ammar, det ser rent moraliskt, helt åt helvete ut enligt mig.

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-09 12:46

Men om barnet inte tar skada så är det kopplat till det faktum att hon är mamma till barnet och att man har en subjektiv åsikt om att mammor inte bör dricka alkohol. Hur är det med om pappa är med. Kan han dricka två glas vin? Barnet tar ju lika lite/mycket skada av det. Detta är en klassisk könsfälla.

Minta2011-05-09 12:47
Antal inlägg: 20042

De nya riktlinjerna är ju nu att ett par glas vin då och då inte påverkar barnet negativt.

Gautama2011-05-09 12:48
Antal inlägg: 6854

Håller med Tvålis. Men jag tycker ändå att det ser dumt ut att amma och dricka alkohol samtidigt. Men du har helt rätt i det du säger.

För övrigt är det inte en bartender som ska avgöra om hon vill dricka vin eller inte. Han kan neka om hon är full men inte för att hon ammar, det är inget godtagbart skäl.

Yamma2011-05-09 12:50
Antal inlägg: 2285

Om hon drack samtidigt som hon ammade var det ingen fara, då hinner inte alkoholen ut i bröstmjölken. Så då gjorde bartendern fel.

morihei_792011-05-09 12:51
Antal inlägg: 134

@tvålis:
ingen av föräldrarna ska dricka om man har barn! punkt... barn märker av direkt att dte är något som är fel/annorlunda med mamma och pappa och således bör det vara förbjudet för päron att dricka överhuvudtaget.

sen är de ju fullt rimligt att mamman som ammar antagligen via bröstmjölk faktiskt inverkar mer på ungens egna alkoholhalt i blodet än vad pappans intag av alkohol gör - så just det genuskortet tycker jag bara är löjligt att spela.
Genus har inget med saken att göra!

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-09 12:51

Tvålis, var du där när det hände? Bartendern kanske tyckte att sällskapet höll på att fyllna till för mycket, INTE MINST med tanke på att en av dem ammade ett spädbarn.

Som sagt, vi har inte bartenderns historia, så att snacka om "överförmynderi" och "vidrigt beteende" är bara trams.

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-09 12:56

Det finns inga kliniska studier som stödjer det du säger morihei_79. Det påverkar inte barnet om modern dricker ett par glas vin. Det finns det däremot kliniska studier på. Du kan tycka vad du vill om folks alkoholvanor. Men faktum kvarstår att vi har lagar som stödjer att vuxna, oberusade människor inte skall nekas på grund av subjektiva åsikter. Om han hade vägrat att servera någon för att han denne var muslim och dom inte bör dricka enligt islam, hade det varit ok?

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-09 12:57

Och hur vet du att hon var oberusad?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?