Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 881

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2011-05-17 11:54
Antal inlägg: 6854

Big problem, vad gäller?
Alltså jag har fått en problem på halsen som jag inte vet hur jag ska lösa och jag vet inte riktigt mina skyldigheter och rättigheter. Nu vill jag ha er hjälp att reda ut problemet.

Jag bor i ett hyreshus med fyra familjer i min trappuppgång. Vi har har rätt så bra kontakt allihopa, inga större problem.
Nu har min granne under mig flyttat och de flyttade in en kille i den lägenheten.
Han känns lite skum och hälsar inte på oss andra, men, men nu till problemet.

Vi har en katt( Åke) som är utekatt. Han var från början en hittekatt och varit van att gå runt i området och tigga mat. Här i trappuppgången så har alla gillat honom och där den nya grannen bor nu har Åke kommit och gått lite som han vill. Ett jävligt stort misstag har jag förstått nu i efterhand.
Åke smet alltså in dit igår när min nya granne kom hem och det var inte bra.
Det ringer på min dörr och utanför står min nya granne arg som ett bi. Säger att jag får se till att katthelveten inte kommer in i hans lägenhet och att han hatar katter.
Jag hinner i stort sätt inte svara honom eller tala om hur han ska göra om Åke försöker gå in där.

Nu till saken, jag förstår att det kan vara störande men behöver det bli så stort problem? Han har ju inte dörren öppen för jämnan och Åke sitter ju inte i trappen för jämnan, enbart om någon har släppt in honom där utan att meddela mig om det.
Vad kan jag göra åt det? Jag kan ju inte gärna tala om för Åke att han inte får gå dit?
Och man får ju trots allt ha katter i bostadsområden.

morihei_792011-05-17 11:59
Antal inlägg: 134

klurigt värre ... tror nog tyvärr att deär din huvudvärk att lösa ... Han har ju rätt att slippa katter i sin lägenhet även om katter i området är tillåtet...

Men enklast är väl att försökata ett snack med grannen och förklara läget och att om kissen springer in igen så får han väl släppa ut den i trappen alternativt försöka få tag i dig så du kan hämta den , men de är ju inte heller så kul....

svårt de där.. hyresvärdar brukar ju inte vara bra till ngt alls så skit i att gå till dem

Locomondo - Ej medlem längre2011-05-17 11:59
Antal inlägg: 3768

hehehehe.....jag kan inte låta bli att le brett vid tanken på att någon står och ropar Åke efter en katt....

=)

Gautama2011-05-17 12:02

Åke är ett utmärkt kattnamn, enligt min dotter som döpte honom:-)

Jag hade ju velat förklara för grannen hur han kan göra, typ spruta vatten på honom och verkligen visa att han inte är välkommen där. Men jag fick inte en syl i vädret till det. Sen tror jag ändå att han skulle säga att det inte är hans problem, jag får lösa det bäst jag vill.
Han föreslog skrikande att jag skulle ha katten inne. Men det är omöjligt eftersom han är en utekatt.

cokki2011-05-17 12:08
Antal inlägg: 290

Gå ner till killen och prata med honom. Be om ursäkt och förklara varför han springer in där. Killen kanske bara är ensam och ge han en flaska vin eller nått annat som plåster på såren eller bjud upp han på en fika.

Miss_jk2011-05-17 12:12
Antal inlägg: 8941

Förstår grannen. Jag skulle bli vansinnig om en främmande katt sprang in i min lgh. Håll koll på din katt, det är inte hans uppgift.

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-17 12:15
Antal inlägg: 11463

det känns som om cokki och Miss_jk båda har rätt, om än med lite olika infallsvinkel :)

cabsuv2011-05-17 12:17
Antal inlägg: 11

Ta fram stora fjäsket....hade en liknande situation med min kattaknas Knize som vägrade inse att han var allt annat än välkommen hos den knarriga gubben i lägenheten bredvid. Inte blev det bättre av att jag redan första veckan i huset råkade låsa in farbrorn ifråga i tvättstugan ett par timmar (å andra sidan har jag aldrig sett honom så livlig och i full vigör då han släpptes ut). Nåja, jag köpte en grind till hand dörröppning och en korg full med delikatesser från Skåne då vårt ursprung var det enda vi verkade ha gemensamt. Jag bad så otroligt mycket om ursäkt och förklarade att Knize tyvärr var lite trög och verkade trivas hos den "snälle mannen bredvid". Med jämna mellanrum knackade jag sedan på och frågade ifall katten varit där (trots att jag visste att jag isåfall hade fått reda på det). Ja, vad gör man inte för sin katt.
Lycka till med kattatokeriet och låt oss veta hur det går.

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-17 12:40
Antal inlägg: 4429

Jag är inne på fjäsklinjen. Be om ursäkt. Ge en blomma. Säg att han har så rätt så rätt. (Vilket han ju antagligen har i sak) När han sen har sänkt vapnen så förklarar du försiktigt hur det HAR varit och att du ska göra allt som står i din makt för att förhindra att det händer igen.

le-lou2011-05-17 13:01
Antal inlägg: 17500

Blä vilken jobbig sitatution. Jag skulle vara rädd för att Åke skulle råka illa ut. Han har säkert rätt i sak, trapphus bör inte vara ett ställe för lösa katter, med tanke på dels att de kan kuta in i andras lägenheter och sen detta med kattpiss (finns inget värre än kattpiss i trappen).
Kan du inte sätta upp en lapp utanför trappuppgången att grannarna ska ha koll på att inte släppa in Åke i trappen?
Verkar ju som att problemet ligger där, inte det att Åke är utekatt.

Dersu2011-05-17 13:35
Antal inlägg: 461

Tror inte på att fjäska, var istället öppen, rak och förklara vänligt hur det ligger till och vad du och han kan försöka göra. Hade känts konstigt ifall ngn kom med blommor eller liknande och var inställsam, hade inte funkat så bra hos mig.
Ifall han är helt oemottaglig så har du i alla fall försökt. Svårt att veta vad du ska göra då dock :P

Har motsatt problem i min trapp. Brukar ställa upp porten ut mot gården under sommaren, dels för att vädra och dels för att det känns trevligt. Nu är det en granne med katt som satt upp en lapp om att den alltid måste vara stängd eftersom hon inte vill att hennes ska kunna ta sig ut på gatan. Känns inte så rimligt att hela huset ska rätta sig efter hennes katt :P

slånbär2011-05-17 13:38
Antal inlägg: 5539

Som kattägare så har man 100% ägaransvar precis på samma sätt som hundägare har. Om din katt stör grannar genom att pinka, smita in, ligga i utemöbler m.m så har du ansvaret att se till att den slutar med det. Det kan innebära att man får hålla katten inne men det är ju som sagt svårt med en inbiten utekatt. Alternativet är ju att överväga att omplacera den till någon som bor så att katten inte riskerar att störa någon granne. Skaffar du sedan en ny katt så se till att ha den som innekatt så du inte behöver hamna i samma sits igen.
Sånt här händer tyvärr hela tiden då folk envisas med att ha sina katter som utekatter vilket inte är helt problemfritt ( om nu katten alls överlever)

slånbär2011-05-17 13:40

Dersu- sätt upp en lapp att hon får väl se till att ha sin lägenhetsdörr under kontroll istället!!

Dersu2011-05-17 13:44
Antal inlägg: 461

Slånbär: Jo, blir väl så. Det tråkiga är att det känns som helt fel granne, precis den grannen som inte kommer fatta :P

Gautama2011-05-17 13:48

Jag undrar faktiskt om det är så att jag har 100% procent ansvar för en sådan sak. Alltså förstå mig rätt, jag fattar att Åke är mitt ansvar men alla som vet något om katter vet att man inte kan göra någonting åt dem.
Jag tror inte jag kan dömas till ansvar på samma sätt som en hundägare t.ex.
Det kan man tycka vad man vill om men så är nog fakta som jag har förstått.

Ett exempel:

När jag bodde i hus och inte hade katt..., jag hade ett marsvin som sprang ute på golvet. När jag letade efter marsvinet så hittade jag honom under soffan och några centimeter ifrån satt en stor katt. Jag skrämde ut katten och ringde husvärden om problemet.
Han sa att man inte kan göra någonting åt det, man fick räkna med det eftersom det var tillåtet att ha katter lösa, precis som man kunder få in andra djur som går lösa när man har altanen öppen.

Just därför så undrar jag hur reglerna egentligen är.

Alltså problemet behöver ju inte bli så stort eftersom det bara handlar om när han går ut och in i sin lägenhet. Ser han då att Åke är i trappan så är det väl inte så svårt att schasa bort honom kan jag tycka.

le-lou2011-05-17 13:49

japp slånbär har ju rätt i det. man är skyldig att se till att ens djur inte skapar olägenheter för andra.
Grannen kanske hatar katter, kanske inte men stör sig på ändå på att ha ett djur i lägenheten han inte bett om. Men det kan ju vara så att det finns astma eller liknande i bilden också, och som pälsallergiker vill man ju def. inte ha ett pälsdjur springande omkring i ens egen lägenhet.

dersu - märklig granne. Det är väl knappast grannarnas ansvar att ha koll på dörren. Va gör katten i trapphuset från första början?

Pottränad - Ej medlem längre2011-05-17 13:51
Antal inlägg: 4315

Jag känner mig benägen att ge slånbär mitt bifall.
Det är ägarens ansvar att hålla reda på sina djur.

le-lou2011-05-17 13:51

jo Gautama, det är du som ägare som har ansvaret för vad ditt djur gör till 100%. Det är du som har Åke som utekatt, det är du som skaffat Åke och är Åke en otrevlig katt som biter folk på gården så ligger det på dig att ta ansvar och antingen hålla Åke inomhus eller lämna bort Åke .
Nu verkar det inte som att Åke biter folk direkt :). men ja, du förstår. Skiter Åke i sandlådan så är det ditt fel, eftersom du släppt ut honom.

slånbär2011-05-17 13:54

Lägger mig i igen.Guatama-tyvärr är det så att även kattägarnas ansvar har skärps nu och gäller på samma villkor som hundägarens. Problemet med utekatter är ju dock oftast att det är svårt att bevisa vilken katt som gjorde "skada" om man inte fångar in den just då eller fotar tex. Men om din Åke blir levererad av grannen så som du beskrev så råder ju ingen tvekan. Du är skyldig att lösa problemet på bästa sätt men inte för din katt utan för din grannes bästa.

magnusito2011-05-17 13:56
Antal inlägg: 4985

Han verkar ju inte bara ha svårt med katter. Att flytta in och bete sig så oflexibelt och ohyfsat. Han måste väl ändå ha visst ansvar att ge dig möligheten att lösa situationen. Ta upp saken som en vuxen människa. Eller skrek han för att du var oresonlig på något sätt? Som han beter sig blir det bara låsningar. Säkert är det ditt ansvar, men verkligheten måste också tas in i bilden. Kattens beteende löser man inte rakt av.
Det är lika regelvidrigt i ett flerfamiljshus att skrika och bråka på det sättet som att ha lösa katter!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?