Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 881 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| YamahaJet | 2011-05-18 18:51 | |
![]() | Läraruppror? Vad är det här lärarupproret som man läser om hela tiden i tidningarna? Jag öppnade någon artikel om det i början av ren tristess, och problematiken grundade sig tydligen i att lärare har ungefär 27 000 kr i månaden medan det finns andra som har mer - och detta ska alltså vara en orättvisa som inte kan fortgå. Nu har hela den här kampanjen gjort lärarna helt övertygade om att deras livssituation är ohållbar - att de har landets svåraste och viktigaste jobb, men minst betalt av alla. Eller åtminstone mindre betalt än dem som har mer. Det senaste är att lärarna också börjat bli hotfulla - ikväll har tydligen 700 av dem samlats utanför någon byggnad i Helsingborg där de "kräver" mer lön. Rätta mig om jag har fel - men råder det inte överskott på lärare? Ska dom verkligen ha så höga löner för att filosofiera om feminism osv, medan sjuksköterskor som räddar liv har betydligt mindre? Nej, sätt in tårgas och polishundar mot pöbeln, statuera att marknadslöner ska gälla inom den offentliga sektorn också innan alla offentliganställda går i strejk för att någon annan har högre lön än dem. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-05-18 19:16 | |
![]() | Det är väl förvisso naturligt att sträva efter högre lön, men jag håller med dig. Larvigt. | |
| Dumblondin - Ej medlem längre | 2011-05-18 19:22 | |
![]() | Håller för en gångs skull med YamahaJet (som i och för sig alltid är underhållande att läsa i sitt totala förakt för allt och alla ;-)). Jag tycker att lärarna kan börja med att kräva en bättre utbildning av sig själva innan de skriker om högre lön. Tror för övrigt att det är just debatten om lärarkompetensen som man vill möta. Angrepp är bästa försvar heter det ju; jag tror att lärarna vill mota i grind en följddebatt som kan komma - om sänkta lärarlöner. Bäst att försöka stämma i bäcken direkt, så att säga. Men som sagt: de kan börja med att kunna det de ska undervisa i. När de kan det - då ska de gärna få min respekt. | |
| Nemesis_87 | 2011-05-18 19:31 | |
![]() | De främsta punkterna de har rätt i är att "lärare" utan utbildning anställs med i princip samma lön, och att de borde en lite högre ingångslön. I övrigt håller jag med övriga här. Dessutom tycker jag att utbildningen för lärarjobb, särskilt grundskola, är onödigt lång vilket leder till massiva studielån som är nyblivna lärares främsta problem. Annars har lärarjobb inga ansevärt krävande arbetsuppgifter som rättfärdigar högre lön än exempelvis sköterskor. | |
| Dumblondin - Ej medlem längre | 2011-05-18 19:35 | |
![]() | Till Nemesis: Precis! - utbildningen verkar väldigt lång, särskilt ställt i relation till vad de verkar kunna (eller snarast inte kunna) när de är klara med den. Om vi hade hållit den farten på min utbildning så hade jag väl tvingats plugga i bortåt en femton år. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-18 19:47 | |
![]() | Fast jag är ganska imponerad över kunskapen hos våra 4 tjejer i skolåldern. Och deras lärare verkar vara hyvens bra hela högen. Grymt pedagogiskt och lärorik miljö med lagon disciplin. Bra helt enkelt. I övrigt så håller jag med YJ. | |
| bommarna | 2011-05-18 19:50 | |
![]() | Har du eller ni varit lärare eftersom ni tycker att deras jobb inte kräver särskilt mycket ansträngning eller kunskap och därför inte ska ha högre lön? Det är inte många lärare som sitter med en lön på 27000 dem flesta har 23000. Jag tycker i så fall att ni ska pröva på deras yrke en vecka med stora klasser, barn med bokstavskombinationer som stör lektionerna och ständiga indragningar och resurser. | |
| stol | 2011-05-18 19:52 | |
![]() | Nemesis Det framgår tydligt att du inte vet ett smack om hur det är att jobba som lärare. Tag reda på fakta och därefter ska du yttra dig. mvh | |
| gnill | 2011-05-18 19:52 | |
![]() | "barn med bokstavskombinationer som stör lektionerna" – ehhh vilken människosyn! | |
| Midna79 | 2011-05-18 19:55 | |
![]() | Kan inte se varför just lärare skulle ha högre lön än tex. sjuksköterskor och poliser. Däremot borde man självklart se över alla lönenivåerna inom offentlig sektor. En hotellreceptionist med 6 år yrkesvana (kan dock helt sakna utbildning) har idag högre ingångslön än en polis. Rimligt? Givetvis inte - tycker det är skeva lönenivåer inom hela offentliga sektorn. | |
| ANDERStG | 2011-05-18 19:57 | |
![]() | Ska fullständig marknadsekonomi råda så är det skillnad på vara och vara också. Lärare får försöka framhäva sin höga kunskap, pedagogiska färdighet, intresse för yrket... Konkurrens inom kollegiet eller bättre och sämre skolor. Båda har sina för- och nackdelar. | |
| ANDERStG | 2011-05-18 19:58 | |
![]() | "6 år yrkesvana" -> "ingångslön"? | |
| Midna79 | 2011-05-18 19:59 | |
![]() | Anderstg minimilön ska det vara | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-18 20:01 | |
![]() | lärarlönen är lägre en polis lilla midna. Har du fått barn än? | |
| bommarna | 2011-05-18 20:01 | |
![]() | "gnill" Det handlar inte om människosyn utan om hur lärare har det. Barn som har olika problem får ingen extra hjälp utan ska hänga med i den vanliga undervisningen, det klarar dem inte utan blir jobbiga och stör därför lektionerna för sig själv och andra. | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-05-18 20:03 | |
![]() | Alla yrkesgrupper i samhället behövs. Hur avgör man vilka som behövs mer och därför ska ha högre lön? Stiger kunskapsnivån hos eleverna om deras lärare tjänar mer? | |
| Midna79 | 2011-05-18 20:05 | |
![]() | promenad, ingångslönen för en polis är 20 000. Ingen lärare jag känner har haft lägre ingångslön än så - men det finns säkert variationer. Poängen var inte att lärarna inte förtjänar bra löner, jag tycker dock andra yrkesgrupper också borde ses över. I synnerhet de som inte får strejka. Bebisen kommer om 3 månader så "lilla" midna är över och förbi | |
| YamahaJet | 2011-05-18 20:05 | |
![]() | Skillnaden är väl att en polis, med dryga 6 års "yrkesvana", ofta har uppemot 30 000 kr i lön exklusive OB och övertid - medan hotellreceptionisten inte har någon löneutveckling alls att tala om egentligen. Det är inte för låga löner inom den offentliga sektorn. Annars hade ingen jobbat där. | |
| Dumblondin - Ej medlem längre | 2011-05-18 20:06 | |
![]() | Till bommarna: Som jag uppfattar det menar du att lärarna skulle ha högre lön på grund av "stora klasser, barn med bokstavskombinationer som stör lektionerna och ständiga indragningar och resurser"? Men det är ju att definiera lärarrollen väldigt negativt. Om lärare ska ha högre lön så ska de väl rimligen ha det för att deras utbildning och deras kunskaper motiverar det? Annars kan man ju aldrig bli en stark grupp på sikt. Att det däremot är så att lärarnas arbetssituation måste förbättras utifrån faktorer du beskriver håller jag fullständigt med om. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-18 20:06 | |
![]() | ^^ Kul, "än" ska det vara, det vet du nog. jag läste slarvigt. Aha ok. Jag har jobbat som lärare och då var lägsta lön 19500 för lärare tror jag. | |