Spelrum
| Giraffen | 11 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 18 873 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| malman | 2011-05-29 22:09 | |
![]() | Sommarkatter Hej jag vill ta upp detta om sommarkatter, för er som inte vet vad det är så är det en katt som man köper till sitt sommarhus, för att det är så sött med en kattunge. sen lämnar man katten att klara sig själv när sommaren är över. jag tycker detta är fördärvligt, Jag jobbade på ett katthem för 5 år sen, och vi såg en enorm ökning av hemlösa katter när sommaren tog slut, Folk tycks tro att katter klarar sig i naturen, men faktum är att katter oftast dör en plågsam död de klarar inte vintern, de dör av svält när mössen gömmer sig i snön. Jag tycker det är hemskt att man bara överger sitt djur, skaffar man djur så tar man hand om dom. Jag blev vansinnig för några år den när P3 hade ett program som hette just sommarkatt och där man skojade och nästan påtalade att detta är okej. Jag vill därför att ni ska tänka er för nu i sommar, skaffa inga djur om ni inte ska ha dom så länge de lever och det gäller även kaniner,. | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2011-05-29 22:12 | |
![]() | Detta problem gäller ju inte enbart katter eller enbart sommartid... Folk inser ju inte att djur inte enbart är gulliga utan också medför en del ansvar. | |
| malman | 2011-05-29 22:13 | |
![]() | nej du har rätt Hoodman men det är en mycket stor ökning just under sommaren | |
| Labret | 2011-05-29 22:40 | |
![]() | Förvisso är katten det djur som, efter att levt i fångenskap, lättast kan anpassa sig till att leva vilt. fast jag säger inte att det är rätt att skaffa katt och strunta i den sedan. Något som faktiskt kunde hjälpa mot det här med sommarkatter skulle väl vara att man sätter högre pris på katter och inte bara skänker dem till höger och vänster. Samt en lag på kastrering av katter som inte är tänkta att användas i avel. Kanske.. | |
| malman | 2011-05-29 23:01 | |
![]() | vi kastrerar alltid katterna som kommer till katthemmet och så kostar de 700kr st, vi som jobbade där jobbade ideellt så pengarna för katterna gick till omkostnaderna kring katten. men jag är positiv till att öka priserna på katter, tänk själv att bli älskad och ompysslad varje dag och sen en dag när du kommer hem är dörren låst och ingen kommer och ger dig mat eller värmer dig när du är blöt och fryser | |
| Labret | 2011-05-29 23:06 | |
![]() | Jo, på KATTHEM är det ju så, men alla andra katter då? Kolla på blocket exempelvis, finns massviss av katter som skänkes eller säljes för 1 kr tassen. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2011-05-29 23:29 | |
![]() | Sommarkatten är en myt. En extremt långlivad myt. Det finns inga barnfamiljer som skaffar katt till sommaren och sätter ut den i skogen till vintern. Det existerar inte, och har aldrig gjort det. Vad som däremot finns är människor som har honkatter som springer ute och blir dräktiga. Utan att ägaren förstår det. Sen drar sig katten undan utomhus någonstans, där den föder sina ungar på en undangömd plats. För så gör katter. Det är dessa ungar som så småningom hittas och hamnar på katthem. | |
| Kung BuggeDE | 2011-05-29 23:29 | |
![]() | Vidrigt beteende, finns ingen ursäkt för dem som skaffar katt eller annat djur och lämnar dem bara för att sommaren är slut och det är dags att åka hem. Blir förbannad när man hör att sånt förekommer. | |
| annwid | 2011-05-29 23:30 | |
![]() | En stor del av problemet är ju just det att många djur som katter och kaniner får ungar på sommaren. Då är det ju lätt att ta hand om dem, men vad folk med 3-8 katt- eller kaninungar när hösten kommer? Då kryllar det av annonser men inte lika många som vill ha dem. Och de gulliga och lättskötta djuren tar mycket plats inomhus. Så inte är det alltid folk som skaffar sig ett djur över sommaren, väldigt ofta också de som låter sina egna djur yngla av sig för att är gulligt/bara händer. | |
| malman | 2011-05-29 23:38 | |
![]() | det är inte bara en myt det kan jag lova, har själv en fd kompis som köpte katt till sommarstället och lämnade den kvar över vintern, katten överlevde och den var kvar där ute när hon kom tillbaka nästa sommar, katten överlevde ju svarade hon, Där av fd framför kompis. jag vet inte om katten lever i dag men den har nog ynglat av sig och jag tror de katterna lider, | |
| pheocytochro | 2011-05-30 03:07 | |
![]() | Jag brukar föda upp katterna över sommaren sedan har man kött så man klarar sig genom vintern! | |
| Tjattefackap | 2011-05-30 04:50 | |
![]() | Kul... | |
| le-lou | 2011-05-30 07:10 | |
![]() | nej det finns säkert vissa idioter som gör så men jag skulle inte tro att det är vanligt direkt, är inne på birgerkungs linje...tydligen är fler djurorganisationer inne på samma spår. www.expressen.se/nyh...ls -stammer | |
| morihei_79 | 2011-05-30 08:04 | |
![]() | tja, eftersom jag då jobbar inom skola så kan jag ju nämna att de finns en hel mängd "sommarbarn" med som far illa.. Engagera er i det och skit i katterna! | |
| tinkerbell83 | 2011-05-30 08:12 | |
![]() | Därför att det finns väldigt många organisationer för barn/människor redan. För djuren som inte kan försvara sig eller tala finns det inte många som bryr sig. Jag bryr mig och alla våra katter är kastrerade. Håller verklgien med om att det borde vara lag. Vi har en honkatt och innan hon blev kastrerad fick hon fyra kullar. Vi hade en jäkla tur som hittade hem, bra hem, till alla ungar. Men det var grymt kämpigt. Tycker att du kan ta tag i det då, ngn som "ser" sommarbarnen. Klart det är viktigt också. Men skriv inte bara om det här då utan gör ngt. Men för mig är katter med viktigt och eftersom det finns en organisation nära mig är det dit min hjälp går. Jag gör ngt iaf. | |
| mrsH | 2011-05-30 08:24 | |
![]() | Usch, det är vidrigt att bete sig så oavsett vilket djur det handlar om. Man kan inte bara låta djuret vara då man tröttnat på det, hajjar inte hur folk kan vara så hjärtlösa! Jag tycker att man kan engagera sig både i djurens rätt och barnens rättigheter. Det handlar inte om att det ena behöver utesluta det andra... | |
| morihei_79 | 2011-05-30 08:34 | |
![]() | jag tycker visst de handlar om att lösa de ena före de andra.... inte i den bästa av världar, men vi lever i ett resursbaserat samhälle där resurserna tyvärr ej är oändliga, således måsteman prioritera. Och så länge vi prioriterar rondeller och katthem framför sunda och framförallt levnadsglada medborgare i det här landet så är något fel... | |
| le-lou | 2011-05-30 08:44 | |
![]() | morihei - jag förstår hur du menar. min känsla är allmänt att folk som engagerar sig i djur inte engagerar sig speciellt mycket i människor. Men man väljer sin hjärtefråga, och det behövs def bägge delarna. Jag tycker att det är bra att iaf engagera sig - i nåt och det ska man uppmuntra. Alltför många sitter mest & bara klagar utan att göra nåt. | |
| tinkerbell83 | 2011-05-30 09:15 | |
![]() | Absout ska man engagera sig i barnen. Har precis fått en son själv. Överhuvudtaget är det ngt fel på denna värld när vuxna människor beter sig som svin både mot djur och barn. Jag kan fan börja gråta bara av att läsa nyheterna. Jag skänker en slant då och då till kattorganisationer för att summan är valfri. Lättare då. Dock har jag faktiskt aldrig blivit upplyst om organisationer för våra barns välfärd, mer hemsidor då. Tipsa gärna. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-05-30 12:22 | |
![]() | jag tror också sommarkatter är en myt,tar hit en lettisk barnhemsunge,som bor med oss och får en bra sommar,en del människor kan lägga ner hur mycket pengar som helst på katter desto dyrare veterinärkostnader desto bättre,en del riktigt myser när dom kostat på sin katt 3-4 tusen kronor,när 16000 barn dör varje dag av svält i värden så käns inte en katt så överdrivet viktig | |