Spelrum
Giraffen41
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade75
Mobilspel
Pågående18 957

Forumkategorier

Användare Inlägg  
wertigo2011-06-20 16:55
Antal inlägg: 172

Barn i kyrkan?
Det finns tydligen föråldrade föräldrar som än idag påtvingar sina barn sin egen tro, det är ju oerhört gammaldags.
Varför inte vänta och låta dom små liven såsmåningom fatta egna beslut? Verkar det intressant så kommer dom att bry sig.

Snart ska det väl tas tillbaka husförhören också?

Mindymoo2011-06-20 17:15
Antal inlägg: 1743

Jag frågade en kompis varför hon skickade sina barn till indoktrineringsläger (konfirmationsläger) och hon blev sur. "Det är inte så religiöst, men de pratar om viktiga och djupa saker" sa hon.
Än mindre begripligt, tyckte jag...

koksiken2011-06-20 17:17
Antal inlägg: 304

Jag tycker inte heller att man ska tvinga på barnen sin tro... men påverkar sina barn gör man väl hela tiden?

Om en förälder är troende så kommer den nog att påverka genom sitt handlande, liksom en svärande förälder eller en som super, kör för fort, stjäl eller talar vänligt om andra och gör gott.

Det är väl omöjligt att INTE påverka sina barn?

Peddape2011-06-20 17:30
Antal inlägg: 647

Är man troende så är just tron det största man har, och då vore det väl konstigt om inte ville att ens barn skulle finna den också?

Visst finns det föräldrar som tvingar med sina barn, men i de allra flesta fall tycker nog barnen det är ganska roligt. När de växer upp så kommer de förr eller senare ändå ta ett eget beslut. Tror att det omvända är lika vanligt, föräldrar som håller sina barn borta från kyrkan. Istället för en barnatro kommer dessa barn vara lite påverkade till att istället ta avstånd från allt vad en kyrka står för.

I slutändan så tycker jag att beslut kring vad ens barn har för sig är upp till varje förälder, oavsett om det gäller tro, modellflyg eller idrott.
Tror jag.... Intressant fråga!

Peddape2011-06-20 17:31
Antal inlägg: 647

koksiken var aningen mer koncis än vad jag var! :)

ANDERStG2011-06-20 17:37
Antal inlägg: 7560

Ska föräldrar få ta sina barn på Disneyfilm? Påtvinga dem könsroller och heteronormativitet och grovt förenklade adaptioner av gamla klassiker?

Spira - Ej medlem längre2011-06-20 17:52
Antal inlägg: 310

Detta är mkt aktuellt hemma hos oss. Jag är inte med i Svenska kyrkan och min yngste son blev inte automatiskt medlem när han föddes och han blev heller inte döpt. När han var i trettonårsåldern blev han mkt upprörd över detta "jag har alltid tänkt på mig själv som en kristen människa" (!). Det blev dop före konfirmationen som var nu i vår och dessutom fick han extratid med prästen eftersom han hade egna grubblerier... bra tycker jag, då var det ju helt hans eget beslut och inget jag har pådyvlat honom. Omöjligt tror jag också att inte påverka sina barn men man måste respektera dem när de tar beslut som man inte gillar (eller? jag respekterar inte min äldste sons beslut att börja röka...). Man har åtminstone ett ansvar för att ta diskussioner på allvar och att försöka visa dem olika vägar som finns.

promenad - Ej medlem längre2011-06-20 17:57
Antal inlägg: 3995

Håll barnen från kyrkan säger jag.
Vi har ju fått höra en del avslöjanden.

Björn K-hamn2011-06-20 18:21
Antal inlägg: 1135

Då måste vi nog hålla dem borta från idrottsledare också! Det ända säkra är nog att låsa in dom i källaren.

MayBley2011-06-20 18:29
Antal inlägg: 76

Jag önskar att man fick konfirmera sig senare (vid 20-årsåldern) och inte när man är 14 år. Jag menar, då bryr man sig inte riktigt om något sånt och man har inget riktigt intresse av det heller. Jag hade haft mycket roligare nu och skulle vara mer intresserad av sprirituella frågor nu.

promenad - Ej medlem längre2011-06-20 18:34

hmm björn

promenad - Ej medlem längre2011-06-20 18:35

may: man måste inte vara kristen för att vara andlig eller spirituell

lewarcher2011-06-20 18:38
Antal inlägg: 2035

Jag tror att Anders är inne på rätt spår. Kristen religiös indoktrinering av barn är i Sverige ett ganska marginellt problem. Disneyfieringen däremot är jättelik och, numera, nästan oifrågasatt.
Det är lite som drogdebatten. Tiotusentals flera människor dör av sockerrelaterade sjukdomar än av heroin. Ändå har vi en större debatt om heroinets eventuellt ökade utbredning än om sockerepidemien.

MayBley2011-06-20 18:43

Promenad: Det har jag aldrig påstått? Jag sa bara att jag tycker att konfirmationen sker för tidigt, då man oftast inte bryr sig om religion och meningsfulla frågor under den tidiga tonåren.

Lillot2011-06-20 18:43
Antal inlägg: 136

Vi är inte medlemmar i någon kyrka och har därmed heller inte döpt dottern. Hon är idag 10 år och hon får själv ta ställning när den dagen kommer. Vill hon gå med i kyrkan, konfirmera sig och allt vad det kan vara så gör hon det, eller så kanske hon väljer en helt annan religion eller avstår helt - allt får bli upp till henne själv.

promenad - Ej medlem längre2011-06-20 18:44

jag menar att du kan söka dina andliga frågor utan att vara konfirmerad

Megaherz2011-06-20 18:46
Antal inlägg: 3304

Jag och mina syskon blev tvingade att gå till kyrkans barntimmar. Har frågat mina föräldrar varför (de är båda inte religiösa) och fick svaret "Det var det enda det fanns för barn". Hm. Fritids? Sport?

MayBley2011-06-20 18:50

Ja, det klart man kan men det kan ju vara roligt att konfirmera sig om man vill det. Då kan man ju göra det för att man vill och inte för att alla i klassen gör det eller för att man får presenter.

Birgerkung - Spelvärd2011-06-20 19:07
Antal inlägg: 2392

Om man har en väldigt stark tro på något är det klart att man uppfostrar sina barn i den andan.

Du kanske "tror" på demokrati, människors lika värde, religionsfrihet, feminism eller något annat. Då för du garanterat över din "tro" på dina barn.

För inte säger du till barnen: "Du får själv välja om du tycker att invandrare är ett hot mot det svenska samhället eller inte, jag vill inte styra dig i någon riktning"

lillastumpan2011-06-20 19:37
Antal inlägg: 30

Konfirmationen handlar inte om att föra över någon tro på de flesta håll idag.
Den handlar om livsfrågor, empati och människors lika värde. Det finns få platser/möjligheter för tonåringar att prata om sådana frågor med andra tonåringar idag.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?