Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade7
Mobilspel
Pågående19 848

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Giddy2011-07-15 22:15
Antal inlägg: 315

Semester i Italien
Vet att det finns många semestertrådar. Men jag vill ha lite tips om att semestra i Italien.
Funderar på att åka dit med min sambo i augusti.

Vet inte till vilken del av Italien och vill därför ha lite tips. Vi funderar bl a på att hyra en bil och åka runt. Eller bo på ett ställe och ta oss iväg på dagsutflykter från den orten. Någon som gjort något av detta? Har ni några tips? Vad ska man tänka på och vad ska man akta sig för?

Hur varmt är det där (på ett ungefär) i augusti. Vill till Rom någon gång, men tror det är uteslutet den här gången pga värmen.
Om man ska hyra bil och åka runt, är det då lätt att hitta bra och prisvärda boenden efter vägen? Eller är det bäst att boka allt sånt i förväg?

lupin2011-07-15 23:41
Antal inlägg: 2

Italien är underbart! Det är säkert varmt i augusti och gott om turister, men ibland kan man inte välja tidpunkt. Vi bilade nyligen runt i Umbrien och Toscana och det är otroligt vackert där. Speciellt i trakterna runt Sienna. Har ni en bra karta så är det inga problem. Man behöver inte boka i förväg för det finns gott om boenden. Det kostar runt 750 för B&B två personer. Det finns många boenden med pool och det är väl att rekommendera med tanke på värmen. Här är några fina platser som jag kan rekommendera; Söder om Ancona,vid kusten, två små jättevackra städer Numana och Sirolo. Vidare i Umbrien, runt sjön Castiglione del Lago. I Toscana är det mesta vackert. Några platser som jag gillar; Montepulciano, Pienza, Sienna, Volterra och området runt där, Greve in Chianti och Florens förstås. Svårt att ta allt på en gång men Italien är värt att besöka många gånger. Lycka till med resplanerna.

Giddy2011-07-16 00:37

lupin: Åh, tack för alla tips! Ska kolla upp dom imorgon när min sambo är hemma. :)
Hur fungerar det med språket? Är dom bra på engelska? Eller är det problem med sånt om man kommer utanför stora städer/turistställen?

Nån fler som har bra tips? Vill gärna ha massor! :)

Giddy2011-07-16 13:18

Någon fler som varit där och som kanske har något tips? :)

mishizaki2011-07-16 13:33
Antal inlägg: 2533

missa inte Amalfikusten! men ta helst sen lokalbuss om du lider av svindel. man kan bo i Sorrento och dagsbesöka Pompeji, Capri och åka till Amalfi. Svindlande!

Mandelbrot - Ej medlem längre2011-07-16 14:46
Antal inlägg: 143

Italien är ett vackert land och italiensk mat är helt fantastisk. I städerna finns precis hur mycket historiska konstverk och monument som helst. Jag har haft turen att få följa med en bekant som behärskar italienska vilket helt klart öppnar många portar och underlättar i största allmänhet. Senast var vi i Mozzarellans hemregion, vid Baia Domizia. I södra Italien kan det bli väldigt varmt, 40 grader är inte ovanligt. Om ni tar in på privata B&B så ta med en liten bordsfläkt att använda i sovrummet på natten och på altanen vid kvällsmaten. Köp på plats "Ventilatore Tabla" eller nåt sånt heter den. Om ni ska hyra bil kan jag ge följande tips: Det är relativt dyrt, senast hyrde jag en Peugeot 3003 på Europcar för 900 Euro för 8 dygn. Bränsle tillkommer.
När jag kollade mitt konto hade Europcar reserverat ytterligare 1200(!) Euro för självrisken. Att ligga ute med 11000 kr utan att man räknat med det kan möjligtvis vara trist. Man får visserligen tillbaka dem en vecka efter återlämnandet (om man inte måst utnyttja vagnskadeförsäkringen, förstås), men ändå. Med hyrbil kan man åka rakt genom vägtullarna i en särskild fil "Telepass", eftersom vägavgifter ingår i hyran.

Mandelbrot - Ej medlem längre2011-07-16 14:52

PS. Det där med hyrbil genom Telepass-filen är jag 99% säker på att det gäller alla hyrbilar, men jag har aldrig blivit informerad om det, så fråga för säkerhets skull. Enligt min italienska-kunniga bekant används tydligen regnunmret för att kolla om bilen är en registrerad hyrbil. Jag har i alla fall kört igenom vägtullar 100-tals gånger i Italien med olika hyrbilar utan att betala för det. Men bara i Telepass-filen.

hothothot2011-07-16 15:04
Antal inlägg: 145

Europar är riktigt fula och informerar inte om vägtullarna som finns i många italienska storstäder. Varje gång man passerar blir boten 80 euro. Jag och min kille åkte runt dagarna långa i Rom, och fick av en slump reda på dessa "penaltys" efter 2 dagar. Zona Limitatzia heter områdena. Det går inte att fråga poliser om detta för antingen är de dumma eller så spelar de dumma. De hade alltså ingen aning. Har inte fått hem notan, men på internet (det står en del om detta) läste jag att det kan ta flera år innan det kommer.

hothothot2011-07-16 15:06

Någon som har erfarenhet av att ha bilat i Italien och stött på dessa böter?

Mandelbrot: Jag kan inte minnas att jag såg en speciell telepass-fil, vilken stad var detta i?

Tvålis - Ej medlem längre2011-07-16 15:24
Antal inlägg: 4429

Tips. Kör ner själv. Hyr en lägenhet eller liknande. Är underbart att laga mat med italienska råvaror.

Giddy2011-07-16 17:30

Tvålis: Vi kommer inte köra ner själv, eftersom det går åt så mkt tid och bensin då. Tar hellre flyget. :) Har du tips på hur man hittar bra och prisvärt boende?

Mandelbrot - Ej medlem längre2011-07-17 09:29

hothothot: Telepassfiler finns vid samtliga betalstationer. Har funnits flera år. Bild-Googla Telepass så känner du igen dem. Zona Limitazia har jag aldrig hört talas om, men så har vi blivit eskorterade av Italienska vänner när vi tagit bilen in i centrala storstäder, exvis Rom. De kanske har lett oss förbi dem, men nu måste jag ju kolla upp detta!

vårpåg2011-07-17 09:43
Antal inlägg: 153

Ååååhhh jag älskar Italien! Ett boende tips är att de har ett system som heter agria tourismo som innebär att lokala lantbrukare/vingårdar hyr ut rum till ett relativt billigt pris och serverar egenframtagna produkter. Vi bodde på vingård i toscana/ligurien och det var helt fantastiskt. Enkel standard men otroligt vackert och vi åt den godaste pastamiddagen någonsin med värdfamiljen + att de producerade eget bordsvin och egen olivolja som vi givetvis köpte med oss hem och njöt av under hösrusket.

Rekommenderar också att ni gör vandingen längs cinque terre. 5 små superpittoreska fiskbyar som binds samman av en vandringsled (man kan åka tåg mellan dem också) i en nationalpark. Man vandrar med medelhavet bredvid sig. Vi gjorde hela vandringen på en enda dag men skulle kunna tänka mig att göra om det och sova i någon av byarna. Det är inte för långt att gå på en dag men det kan ju vara kul att stanna och ta det lite lugnt också. Vi hade fyra tonåringar med oss och de var överens om att det var den bästa semestern de gjort!

Tvålis - Ej medlem längre2011-07-17 10:56
Antal inlägg: 4429

Här hittar du nog allt som är värt att veta:)
www.italiantouristof...in dex.html

Hagwall2011-07-17 11:09
Antal inlägg: 92

@vårpåg pch @Giddy - Cinque Terre är grymt. Vi var där för en vecka sedan och sov över i RioMaggiore i en vecka - otroligt fin liten by där man verkligen kan softa loss utan någon direkt turistkänsla. Vi flög till Pisa med RyanAir (billigt men annars resans tristaste del) och tog tåget därifrån.

Annars så rekomenderar jag Sorrento som är en lite poshare småstad nära Neapel.

Hoppas du får en fin resa!

hothothot2011-07-17 12:01

Mandelbrot: Ungefär hela centrala rom är inom ZTL (zona traffico limitato) och skyltarna är inte alls lika tydliga som de för telepass. Lokalinvånare betalar inte, det är turisterna som åker på dessa böter.

Jag rekommenderar starkt att åka tåg i Italien, mycket billigt och smidigt samtidigt som man upplever mer i form av vackra vyer och människor. Rom - Neapel (mkt underskattad stad) kostade 80kr för 2,5 timmes resa. Neapel- Sorrento kostade 40 kr med pendeltåg. Neapel - Palermo kostade 700kr i sovvagn, en 10 timmars resa.

Italienarna är inte bra på engelska, men desto mer entusiastiska att hjälpa och man lär sig snabbt de viktigaste italienska orden.

ramsay - Ej medlem längre2011-07-17 17:12
Antal inlägg: 9204

sienna med omgivningar är italiens pärla. man kan bo på kloster, se på hästkapplöpningar mitt i stan, njuta av fantastiska landskap mat och vin. det bästa.

eeistan2011-07-17 17:14
Antal inlägg: 1542

Capri

Lolle-2011-07-17 20:40
Antal inlägg: 100

Venedig är väldigt fint.
Och är du en av de som vill uppleva saker när du är ute och reser så kan du besöka Colosseum som är en väldigt historisk sevärdhet!

Anntil2011-07-17 20:54
Antal inlägg: 3

Sembo har billigt boende. Pietra Legurien är mitt tips!

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?