Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 431

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Kirkelina2011-09-08 17:55
Antal inlägg: 972

Cyklister, cykelbanor och gator
Visst är det väl så att man inte får cykla på gatan om det finns en cykelväg?

Jag blir så förundrad över att det är så många cyklister som cyklar på den smala, ibland starkt trafikerade gatan i stället för att cykla på den breda och relativt folktomma cykelbanan. Idag såg jag fem cyklister på gatan under en tidsrymd på ca fem minuter. Under hela denna vägsträcka fanns det cykelbanor på båda sidorna om gatan.

Varför utsätter sig dessa cyklister för risken att bli påkörd så helt i onödan?

Minta2011-09-08 17:58
Antal inlägg: 20042

Det kanske är svårare att ta sig dit :) eller de är kanske fulla av drällande gångtrafikanter.

Kirkelina2011-09-08 18:01

Nej, i detta fall så följer cykelbanorna gatan och det går att ta sig upp på cykelbanan vid varje korsande väg och även vid utfarterna från husen. Det är inte heller fullt med gångtrafikanter där.

annelille2011-09-08 18:52
Antal inlägg: 500

du kanske hade oturen och stötte på fem stycken cykelanarkister som cyklar på vägen för att de kan =D

kajix2011-09-08 19:05
Antal inlägg: 7767

jo, man får cykla på vägen även om cykelbana finns. såvida det inte finns förbud mot cykeltrafik-skylt.

Kirkelina2011-09-08 19:06

Nej, tror jag inte heller de kom alltså inte i grupp utan en och en. Och det är något som händer så gott som varje dag även om det var extra många i dag. Läskigast är det på morgonen när det är rätt många bilar på gatan och det inte finns så stor möjlighet att väja undan för cyklisten eftersom det kommer mötande bilar hela tiden.

Vad jag inte fattar är alltså varför man som cyklist utsätter sig för detta? Fattar de inte att det faktiskt är farligt för dem. Det är ju så onödigt när det finns fina cykelvägar.

Kirkelina2011-09-08 19:08

Är du säker på det kajix? Har för mig att jag läste nånstans om en cyklist som hade blivit påkörd på körbanan och fick skulden för olyckan på grund av vårdslöshet i trafik då det fanns cykelbana.

Sigrids mor2011-09-08 19:11
Antal inlägg: 858

Ja man får cykla på vägen trots/även att det finns cykelbana. Det är inget förbud att cykla på vägen - det är ett påbud att cykla på cykelbanan.

Tess 082011-09-08 19:14
Antal inlägg: 18003

Det jag hittar när jag Googlar är att om det finns en cykelbana som går åt samma håll som vägen ska man cykla där... typ.

Triss - Ej medlem längre2011-09-08 19:28
Antal inlägg: 417

Det finns en typ av cyklister som tror att de cyklar 50 km/t men de kommer aldrig upp i mer än 30. De har solglasögon och trikåer i alla väder (och en god portion storhetsvansinne)

Kirkelina2011-09-08 19:31

Googlade också lite och hittade det här på Transportstyrelsens hemsida (www.transportstyrels...r /Cykel/):

"Du ska cykla på höger sida av körbanan. Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.

Du får dock cykla och köra tvåhjulig moped klass II på körbanan, även om det finns en cykelbana, när det är lämpligare med tanke på färdmålet. I så fall måste du vara extra försiktig."

apbur2011-09-08 19:47
Antal inlägg: 9699

"Läskigast är det på morgonen när det är rätt många bilar på gatan och det inte finns så stor möjlighet att väja undan för cyklisten eftersom det kommer mötande bilar hela tiden. "

Väja? Har du ett fordon framför dig så får du göra en omkörning. Kan du inte köra om så får du vänta. Att ligga i 35 på en 50-väg en liten bit är faktiskt inte hela världen.

Ni ska inte ifrågasätta varför folk utsätter sig för fara. Ni ska se till att inte utsätta andra för fara när ni kör.

yogamama - Ej medlem längre2011-09-08 20:05
Antal inlägg: 4752

Personligen skulle jag nog välja (och gör så) cykelbanan om det fanns en sådan, men ärligt talat, "inte finns så stor möjlighet att väja för cyklisten", jag utgår från att du har broms på bilen?

Perra922011-09-08 20:06
Antal inlägg: 193

Hm, det kanske är så att asfalten är så mycket bättre på körbanan (på vägen) istället för på cykelbanan. Sedan finns det de som cykelpendlar seriöst och håller högt tempo. Då är det nästan mer problem att ligga på en trång cykelväg med folk som går och långsamma cyklister. Om man kan cykla så är 35-40 km/h i medelfart inga problem.

Triss - Ej medlem längre2011-09-08 20:15
Antal inlägg: 417

Det är bara det att de kommer inte upp i 35-40 km/t. Det är lite enerverande att ligga bakom dessa med bil längre 50-sträckor, när det finns en tom cykelbana bredvid.

fredray2011-09-08 20:21
Antal inlägg: 73

Jag är cykelbud i stockholm och kör ofta i buss/ bilfiler då det är livsfarligt att cykla hyfsat fort på cykelbanor som är en meter breda, folk går och skickar sms i och bildörrar slås upp i. Sveavägen och Skeppsbron är de värsta exemplen. Ibland kan det dock flyta bättre på cykelbanorna när det korkar igen men då tycker jag man får ta det lite lugnare, medelålders män i full tävlingsdress på väg till jobbet kör dock så det ryker oavsett

Dersu2011-09-08 20:23
Antal inlägg: 461

Kan absolut fatta att det är irriterande när folk inte använder den cykelbana som finns. Dock ska man som bilist komma ihåg vilket ansvar man har, händer det något lär det inte vara du som blir skadad. Man ska ge cyklister samma utrymme och hänsyn i trafiken som vilken bil, buss mm som helst.
Cyklar väldigt mycket i jobbet och får generellt väldigt lite respekt från bilister. Det är ok att köra hur nära som helst, svänga ut rakt framför eller blockera mm, saker de flesta aldrig skulle gjort om det gällt en annan bil.
Finns dock gott om folk som visar mycket hänsyn också.

apbur2011-09-08 20:39
Antal inlägg: 9699

Jag fnittrade lite för ett tag sen när jag cyklade på körbanan som bitvis var väldigt smal och markerade genom att lägga mig mitt i för att bilisten bakom inte skulle få för sig att preja in mig i trottoarkanten. Det handlade om ca 300 meter men fanskapet körde om ändå genom att använda cykelbanan! Lite småroligt.

Dersu2011-09-08 20:43
Antal inlägg: 461

Har aldrig förstått det där med folk som inte kan hantera sin irritation/frustration när dom kör bil. Man måste ju fatta att det är ett stort ansvar.

jaws68 - Ej medlem längre2011-09-08 21:02
Antal inlägg: 422

Har inte fattat varför elitcyklister inte kan använda cykelvägar som alla andra vanliga cyklister. Som bilist blir jag förbannad på dem då de utgör en fara i trafiken. De vinglar ut på vägen. Vafan har en elitcyklist att göra på en väg avsedd för bilar om det finns en cykelväg parallelt? Jag har bott ute på landsbygden o sett dem cykla på bilväg fastän en jättefin cykelväg löpt parallelt.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?