Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 509

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mufflon Får - Ej medlem längre2011-10-25 20:43
Antal inlägg: 34

Föräldrar med fobier
Outsiders är ett fantastiskt program tycker jag. Idag handlar det om fobier. Min fråga - hur kan en människa med dinosauriefobi få behålla sitt barn när hon knappt kan gå ut pga detta? Hon vet ju att ungen på sex månader inte kan springa och gömma sig (som hon vet att HON ska - och att ta ungen med sig verkar inte vara alternativ 1) när dinosaurierna kommer. I Täby. Vad gör en sån mor mot sitt barn tro?

-Delika-tess2011-10-25 20:45
Antal inlägg: 1968

Jag hoppas verkligen att hon och andra mammor med rädslor/fobier gör sitt bästa för att inte föra över detta till sina barn.
Det är inte bara dinosauriefobier utan även de som är tokrädda för spindlar eller höjder osv... Är man begränsad i sitt liv pga sin rädsla/fobi måste man försöka göra något åt det!

Gautama2011-10-25 20:47
Antal inlägg: 6854

Barnet har säkert en pappa och andra vuxna runtomkring sig som kan ta ut barnet. Oroa dig inte mufflon.I Sverige tar man inte barn för att man har en fobi!

Mufflon Får - Ej medlem längre2011-10-25 20:47

Men att vara rädd för att kräkas, spindlar eller höjder hör ju i alla fall till någon sorts logik, även om FOBI för det kanske är lite för mycket. Men dinosaurier???

Tjattefackap2011-10-25 20:49
Antal inlägg: 832

Dinosauriefobi?! Får man garva eller är det okänsligt beteende?
Jag vet att man inte kan kontrollera sina fobier men vaffan...

Tvålis - Ej medlem längre2011-10-25 20:51
Antal inlägg: 4429

För min del så är det så enkelt som tandläkaren. Med en grundmurad tandläkarskräck, som jag och odontologen förgäves försökt få bukt på, så är varenda besök med barnen hos tandläkaren en mardröm. Men ändå, så har jag lyckats dölja detta genom åren och barnen blev uppriktigt förvånade häromdagen när dom fick reda på att jag har problem med tandläkare.

Tricket tror jag är att jag focuserar mer på barnen än på den faktiska situationen. Men så är det ju inte en renodlad fobi.

marissa2011-10-25 20:51
Antal inlägg: 258

han mr hypnotizer eller vadhan är haha är rolig :D zaapp zaapp zappzapp tjoff :D

Mufflon Får - Ej medlem längre2011-10-25 20:53

Jag tror inte ni hajar grejen -Delika-tess, Gautama och Tvålis ;)
DINOSAURIER!

nettan232011-10-25 20:56
Antal inlägg: 4086

Äsch hon har bara fokuserat på just det, hon hade likaväl kunnat bli rädd för kor tror jag! :)

-Delika-tess2011-10-25 20:56
Antal inlägg: 1968

Jo, jag förstår :)
Kollade en liten stund, men gick sedan ut i min egen verklighet...
Tror ändå inte det är något man blir fråntagen sina barn för även om det är en otroligt overklig fobi (jämfört med tandläkare och spindlar).

Tvålis - Ej medlem längre2011-10-25 20:56

Ja, just dinosaurier... Det sticker ju liksom ut.

Gautama2011-10-25 20:59

Fobier är inte logiska mufflon, kan du förstå det?

Mufflon Får - Ej medlem längre2011-10-25 21:02

Ja Gautama och just därför ifrågasatte jag föräldraskapet. Fobier är ologiska. Tragiska. Men handlar det om dinosauriefobi eller fobi för gröna män från mars eller träsktroll så handlar det kanske inte längre om fobier?

impala-582011-10-25 21:02
Antal inlägg: 535

Jag borde kanske varit med, jag har navelfobi, om någon petar mej i naveln så får vederbörande smaka en rak höger.

impala-582011-10-25 21:03
Antal inlägg: 535

sen svimmar jag

nippertippan2011-10-25 21:24
Antal inlägg: 792

" Min fråga - hur kan en människa med dinosauriefobi få behålla sitt barn när hon knappt kan gå ut pga detta?"

-Så då borde mina barn tagit ifrån mig för att jag har lidit av panikångest?

Tvålis - Ej medlem längre2011-10-25 21:32

Självklart inte Nippertippan. Men utan insyn i vad somhänder (dvs man ser en "dokumentär" på 5:an) så känner man så klart en oro för att barnen ska ha rätt förutsättningar.

Sen är det ju så att rätt förutsättningar inte finns, det är en fantasibild.

gnill2011-10-25 21:32
Antal inlägg: 1942

Skulle det vara bättre för barnet att växa upp i fosterhem, pga av att mamman har en fobi? Märkligt resonemang. Självklart kan man vara en hyfsad eller bra förälder (hyfsad räcker långt!) även om man har en fobi. Varför skulle man "göra nåt mot sina barn" bara för att man har en fobi. Dessutom kan barnet göra (kommer att göra) att hon tvingas ut i verkligheten och den enda boten mot fobier är att exponera sig för dem. Fobier är irrationell rädsla och själv har jag haft en fobi för smycken (nu botad). Rationell, nej? Men flygrädsla är sannerligen inte mer rationellt eftersom folk med flygfobi som jag känner gladeligen sätter sig i bilen, vilket innebär en mycket större risk än att flyga.

Mufflon Får - Ej medlem längre2011-10-25 21:39

Jag repriserar; "Hon vet ju att ungen på sex månader inte kan springa och gömma sig (som hon vet att HON ska - och att ta ungen med sig verkar inte vara alternativ 1) när dinosaurierna kommer. I Täby. Vad gör en sån mor mot sitt barn tro?" Få som verkar tycka att detta klingar oerhört oroväckande. Och, fortfarande, inte att jämföra med fobier (rädsla) för sådant som faktiskt FINNS.

Gautama2011-10-25 21:42

Vad är skillnaden mufflon?
Barnet blir väl lika lidande om det gäller dinosaurier eller spindlar?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?