Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 694 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| playboydiiva - Ej medlem längre | 2011-11-23 14:24 | |
![]() | Gratis bindor/tamponger borde vara en självklarhet!! Under sin livstid lägger en genomsnittskvinna ner cirka 50 000 kronor på bindor och tamponger. I ett land som säger sig vara jämställt borde det vara självklart att subventionera en kostnad som alla kvinnor måste betala men som alla män klarar sig undan. Ett par tre dagar varje månad, året om, i ungefär trettio år är vi kvinnor tvungna att betala orimligt mycket för olika mensskydd. Vi snackar big business, vi snackar produkter som miljoner kvinnor måste ha varje månad och inte kan välja bort även om de skulle vilja. Tillverkarna är inte bara hutlösa i sin prissättning, de är också extremt kvinnoförnedrande i sin marknadsföring. I reklamens värld får inte mens vara rött utan det ska vara svalt, kliniskt och luktfritt blått. Den unga vackra kvinnan måste vara noga med att välja rätt tampong så att hon känner sig vacker och är på gott humör när hennes pojkvän vill kramas och mysa. Det är också viktigt att hon inte låter ömmande bröst, svällande mage och ett jämnt blodflöde hindra henne från att klättra i berg, köra mountainbike eller gå omkring i tighta, vita byxor. Har man bara rätt skydd så klarar man, och framför allt vill man göra alla dessa saker. Någon som håller med? | |
| Gautama | 2011-11-23 14:26 | |
![]() | Nää, håller inte med. Någon måtta får det väl vara på vad samhället ska vara med och betala. | |
| nettan23 | 2011-11-23 14:31 | |
![]() | Njaee vet inte hur det skulle fungera, men håller med om att reklamer osv förskönar mensen. Det är ngt som drabbar kvinnan inget som gör henne oövervinnelig haha :D | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2011-11-23 14:34 | |
![]() | Och männen får betala för sina rakhyvlar brukar dom kontra med i den diskusionen!! Ska samhället bekosta det också? Och för att inte tala om MAT... Det behöver ju verkligen alla för att överleva, mediciner m.m...m.m Alla behöver bostad... Det funkar nog inte riktigt så, att "någon" betalar för vad vi måste ha för att överleva... | |
| jadey - Ej medlem längre | 2011-11-23 14:35 | |
![]() | håller faktiskt med... det är ju inte så att vi kvinnor har valt att ha mens.. dessutom lägger samhället ner mkt pengar som är onödiga. så varför inte erbjuda kvinnor gratis tamponger/bindor då lika gärna.. | |
| vargön | 2011-11-23 14:35 | |
![]() | Nej håller inte med och det BEHÖVER ju inte vara dyrt, man måste ju inte köpa det som flashas i flådiga reklamkampanjer på teve. | |
| Gautama | 2011-11-23 14:38 | |
![]() | "vi kvinnor har inte valt att få mens" Nu skojar du va? Många människor har behov av olika saker som de inte valt att ha. Herregud det är väl inget argument för att staten ska betala åt dig? Staten har väl inte valt att dina föräldrar skulle få en tjej?? | |
| Gautama | 2011-11-23 14:39 | |
![]() | Sy dina egan bindor så blir det billigare... | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2011-11-23 14:45 | |
![]() | Helt sant Gautama.... Ett pengalöst samhälle där alla får sina behov tillfredställda finns inte! Hur skulle ett sådant samhälle se ut, om staten väljer att bekosta mensskydd! Men fortfarande låter hemlösa ligga på gatan utan både mat och bostad? Och hur tänker man då egentligen... när man vill att samhället/staten ska prioritera på ett sådant vis?? Lite skrämmande kanske..... | |
| schmuppisch | 2011-11-23 14:48 | |
![]() | www.tamponsforfree.s.../H ome.aspx är en grym sida där du gratis får hem en låda tamponger i tid till din mens. det enda du behöver göra är att svara på ett par snabba frågor online för att "kvalificera" dig till nästa månads utskick! Hållt på med detta i sex månader och det är verkligen grymt! :) | |
| Filurflizan | 2011-11-23 14:50 | |
![]() | Ja jag minns att när jag fick studiebidrag så tyckte jag det var orättvist att vi studerande kvinnofolk fick mindre pengar kvar ..för att inte tala om preventivmedel ( numera ingår det inte i högkostnadsskyddet) DET är förjävligt . Detsamma med barnmorska , det är inte omfattat av högkostnadskortet .. dit går man ju för gynundersökningar och cellprover , det är inte heller direkt valfritt. Men men , livet är fullt av orättvisor, männen kan säkert radda upp lite med . Det är irriterande men längre än så kommer det inte bli för mig Sjä'lv har jag hittat ett prevmedel där jag slipper min mens, så jag går plus minus noll haha | |
| e_l_v_a | 2011-11-23 14:55 | |
![]() | Det finns alternativ, man måste inte köpa dyra bindor och tamponger. Hört talas om menskopp? För vissa funkar även minipiller/p-stav så man slipper mensen helt. | |
| jadey - Ej medlem längre | 2011-11-23 14:59 | |
![]() | lätt att säga att det inte dyrt när man har lön varenda månad men har man inte det så är det ganska så dyrt.. beroende hur mkt tamponger/bindor man behöver köpa. dessutom var det någon som skrev om prev.medel och att man slipper mensen helt då.. jag tål inga prev.medel så det funkar inte för mig. | |
| e_l_v_a | 2011-11-23 15:03 | |
![]() | menskoppen.se/ | |
| playboydiiva - Ej medlem längre | 2011-11-23 15:04 | |
![]() | Jadey: :) Och har man inte råd med bindor/tamponger hur ska man då ha råd till minipiller/p-stav?? | |
| trovik - Ej medlem längre | 2011-11-23 15:04 | |
![]() | Det finns ju alltid andra lösningar än tamponger och bindor. Många av dessa är saker man kan nyttja mer eller mindre oändligt antal gånger. Vidare rörande rakhyvlar så behöver varken män eller kvinnor nyttja dessa. Det finns nämligen något som kallas för threading. | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2011-11-23 15:20 | |
![]() | trovik ...Och vi behöver inte hus eller lägenheter heller, vi kan flytta tillbaka ut i skogen till en grotta. Och kanske jaga efter vår egen mat. Men nu lever vi på 2000-talet .... | |
| marmeladov22 | 2011-11-23 15:22 | |
![]() | fråga le-lou om menskopp. Jag tror hon vet hur bra det är. | |
| playboydiiva - Ej medlem längre | 2011-11-23 15:52 | |
![]() | VonSchnygg: Haha, you go girl :) | |
| gnill | 2011-11-23 16:14 | |
![]() | FYI: LeLou är en han (enligt egen utsago). Annars skulle jag kalla detta en typisk I-lands diskussion. Här kan vi snacka problem med mensskydd: www.bindor.nu/ (Stöd gärna projektet!) | |