Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 55 |
Mobilspel
| Pågående | 19 027 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Umilicus | 2012-01-29 02:38 | |
![]() | En riktig Klassiker. eller liknande. Hejsan! Nu när jag sitter här och lyssnar på Vaken med P3 så får jag ett plötsligt infall att ställa en fråga. Har nämligen inte lästa så många klassiker, Brott och Straff läste för ett tag sedan, Pride and Predjudice, Oskuldens tid har jag endast sett på film. Har säkert läst några fler klassiker som jag inte kan påminna mig om just nu. Läser nog fler böcker som är skrivna under modernare tid. Mest för att jag inte har någon aning om vad jag ska läsa av allt som finns! Men har ni någon bok man absolut måste läsa för att kunna presentera sig själv som en respektabel människa? Bara undrar, tacktack för svar! | |
| bete_noire | 2012-01-29 06:25 | |
![]() | För att presentera sig som respektabel människa räcker det nog rätt långt med att bara sträcka på ryggen och kanske inte säga så mycket, men för ens eget höga nöjes skull kan man gärna unna sig att läsa Tacitus kejsarbiografier, några av de isländska sagorna, 'Tusen och en natt', 'Jerusalem' av Selma Lagerlöf, 'Buddenbrocks' av Thomas Mann, lite Conrad, lite Poe, och naturligtvis allting med Sherlock Holmes i av Conan Doyle. | |
| Mindymoo | 2012-01-29 07:10 | |
![]() | Alice i Underlandet, försök hitta Annotated Alice, och gärna Snarkjakten, helst Annotated Snark. Buddenbrooks absolut, som bete_noire sa. Dickens Great Expectations (Lysande utsikter tror jag på svenska) Joseph Hellers Moment 22, Steinbecks Vredens druvor. Och Strindberg! Röda rummet kan man inte vara utan. | |
| Mindymoo | 2012-01-29 07:25 | |
![]() | Hjalmar Söderbergs Den allvarsamma leken. | |
| gnill | 2012-01-29 07:32 | |
![]() | Per Lagerkvists Dvärgen Bulgakovs Mästaren och Margarita Herman Hesses Siddharta Louise-Fredinand Celines Resa till nattens ände Camus Främlingen Det är alla några oumbärliga böcker som jag kommer på nu | |
| VanillAn - Ej medlem längre | 2012-01-29 08:24 | |
![]() | Jane Eyre av Charlotte Bronte är nog favoritklassikern som jag läst om flest gånger. Läs den! Sen allt av Dostojevski och Tjechov. | |
| ingson | 2012-01-29 08:39 | |
![]() | Äcklet En dag i Ivan Denisovitj liv Natt klockan tolv på dagen Anteckningar från ett källarhål | |
| Liltif_Nomad | 2012-01-29 08:54 | |
![]() | Flugornas herre (Golding) Processen (Kafka) Skattkammarön (Stevenson) | |
| Triss - Ej medlem längre | 2012-01-29 09:13 | |
![]() | Jane Austen: Förnuft och känsla, Stolthet och fördom, m fl | |
| drakhonan1 | 2012-01-29 15:59 | |
![]() | Narnia-serien av C S Lewis Sen en bok som kommer att bli klassiker; Boktjuven! Den är underbar! | |
| MaadMaxx | 2012-01-29 16:05 | |
![]() | Åh! Boktjuven. Har just läst ut den och den är verkligen underbar! Jag är förälskad!!!! =D | |
| garder | 2012-01-29 16:19 | |
![]() | Igelkottens elegans, allt (eller några) av Charles Dickens, någon diktsamling som lockar, Mark Twain, Hemingway (favoriten "the old man and the sea"), Toni Morrison, Margaret Atwood ... listan kan göras oändlig | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-01-29 16:32 | |
![]() | www.guardian.co.uk/w....b ooksnews Dessa håller jag på att läsa. Plus olika svenska klassiker. | |
| vigren | 2012-01-29 18:03 | |
![]() | Jag är respektabel utan att ha läst några "måsten"... Har försökt många gånger men när det blir lite av ett "bör" eller "måste" för att kunna kalla sig allmänbildad då GÅR det bara inte att läsa... Var det värsta jag visste i skolan, både som ung och vuxen, var när man skulle läsa en viss bok och skriva eller återberätta den sedan... Vet egentligen inte hur jag kunde krångla mig ur detta för det gick absolut inte att läsa mer än första sidan sen blev det bara kramp! Läser dock gärna och mycket när jag får välja själv... ;) | |
| Maradona1986 | 2012-01-29 19:57 | |
![]() | Några riktigt läsvärda klassiker (vissa har nämnts tidigare i tråden): Mästaren och Margerita - Bulgakov Vredens druvor - Steinbeck Gäst hos verkligheten - Lagerkvist Pesten - Camus Djurfarmen - Orwell Flugornas herre - Golding | |
| marmeladov22 | 2012-01-29 20:19 | |
![]() | parfymen | |
| ezye - Ej medlem längre | 2012-01-29 22:12 | |
![]() | Bukowsiks Postverket. | |
| Emelitt | 2012-01-30 00:25 | |
![]() | Tolkiens Bilbo är det närmsta en klassiker jag kommit, men det är inte så illa pinkat de ;) Mycket trevlig bok! :) | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-01-30 05:11 | |
![]() | Vilken bra tråd! Eftersom du redan läst Dostojevskij anser jag att du redan kommit en bra bit på vägen. Lägg till typ två gamla klassiker, två 1900-talsklassiker och en svensk klassiker så kan du stå mycket rakryggad! Exempel: Gamla: Don Quijote och Hamlet är väl standardverken som alla bör läsa... 1900-tal: Hemingway - Den gamle och Havet. Gabriel García Márquez - 100 år av ensamhet Svensk: Något av Hjalmar Söderberg. Den allvarsamma leken är väldigt bra. | |
| Hullabalo0 | 2012-01-30 07:24 | |
![]() | alfåns åberg | |