Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 119

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pandina2012-02-06 11:24
Antal inlägg: 727

Hyreshöjningar
Det är helt sinnessjukt.
Var nere hos MKB idag. Känner mig uppriktigt provocerad. Min tvåa ska nu, efter min utflyttning, hyras ut för 5730 kronor per månad. Den är svinkall och så pass dåligt isolerad att jag vid inflyttning för tre år sedan upptäckte ett litet "sus", kall luft som sipprade ut utifrån, i ena hörnet i vardagsrummet.

Nu är ju det där hålet visserligen åtgärdat med lite spackel...
Fönstren är fatala, i hela huset. Jag har påpekat det och de svarade med att sätta in lite isolering i mina sovrumsfönster.
Vindslägenhet också, innebärande ett kallras från snedtaket.

Hyreshöjningen sedan januari förra året för den här lägenheten är nu ca 1600 kronor. Detta på grund av de nyrenoverade badrummen i lägenhetshuset, som resultat av ett stambyte som var tvunget att genomföras på grund av dåliga ledningar. Ett stambyte som även det gjordes extremt halvdant. Höjningen handlar även om en hyresomläggning utifrån "Den svenska modellen" som de så vackert kallade det.. läget gör den attraktiv.

Nej, det gör det inte. Läget är INTE attraktivt när knark/svartklubbsgatan är på andra sidan korsningen.

För att täcka över hyreshöjningen lite till, ska de lägga parkett i sovrummet. Jag vet mycket väl varför; för när jag flyttade in så hade plastmattan lyft på grund av luftinflöde undertill. Smidigt med parkettgolv såklart! Det kommer ju inte lyfta.

Brrrr... provocerad och frusen.

proMiLLan2012-02-06 11:38
Antal inlägg: 2124

Ja,fy fan för ockrare.

jonisk - Ej medlem längre2012-02-06 11:39
Antal inlägg: 7985

Vad är det du vill diskutera? Du ska ju uppenbarligen inte bo där längre?

Pandina2012-02-06 11:45

jonisk: hyreshöjningar. duh..

jonisk - Ej medlem längre2012-02-06 11:53

Jaha, nu fattar jag.

jpcnrd - Ej medlem längre2012-02-06 12:24
Antal inlägg: 620

Om hyran är så hög att ingen vill bo där är det väl fastighetsägaren som får betala. Och om någon faktiskt är beredd att betala hyran måste det väl anses vara upp till hyresgästen.

jonisk - Ej medlem längre2012-02-06 12:31

Precis.

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-06 13:08
Antal inlägg: 37631

alla hyresgäster i huset gå ihop och skriv en lista på allt som är dåligt,och motsäg er hyreshöjningen,och vänd er till hyresgästföreningen och kan och vet det mesta

Pandina2012-02-06 13:08

jojjemen, sant som det är sagt. Det är upp till hyresgästen att säga att man är intresserad eller ej.

Men tänk så här. På lägenhetsvisningen hinner man inte se skavankerna. Man brukar oftast ha kvar ytterkläderna på, innebärande att man knappast kommer märka av temperaturskillnaderna under den kvarten max. Skavanker döljs så gott det går för att lägenheten ska vara så attraktiv som möjligt.
Är man intresserad vid första anblicken så tar man lägenheten (det är väl typ den chansen man får). Betalar hyra i förskott, innan man flyttat in. Sedan är det tre månaders uppsägningstid som gäller.

Så det är inte riktigt helt upp till hyresgästen, fastighetsägaren har så himla mycket makt över det där.

Det bästa med det är ju att de inte ens kolla i lägenheten, innan de gjort hyreshöjningen. De har inte en aning om hur läget är, och jag har sagt ifrån (tills jag tröttnade).

Lillstölla2012-02-06 13:16
Antal inlägg: 23831

Men om dina upprepade klagomål till hyresvärden inte funkar så får du väl vända dig till hyresgästföreningen.

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-06 13:31
Antal inlägg: 37631

ha ett möte med alla i trappen,ock skriv ett gemensamt brev,där ni skriver att nu får ni allt ta och fixa alla fel på stubben och gör dom inte det,så kan ni tala om för honom brevledes att ni gemensamt tänker sätta in era hyror på Länsstyrelsen,och då får han inte in någon hyra och kan inte betala sina lån och då blir det fart på värden,förmodligen så kommer det räcka med att bara nämna att ni gemensamt kommer sätta in hyrorna på Länsstyrelsen,viktigt är att ni alla är "ett" i besluten

arbetslinjen - Ej medlem längre2012-02-06 13:35
Antal inlägg: 1268

Vad gäller temperatur i lägenhet så finns det väl regler för det. 18–20 grader har du rätt till.

slånbär2012-02-06 13:37
Antal inlägg: 5539

Allt beror väl på var lägenheten finns nånstans också. Ligger den i gamla stan i stodkholm så lär det inte spela någon större roll om det drar fast den kostar tiotusentals kronor i månaden. Även om den ligger mer i Stockholma utkant så lär den bli uthyrd oavsett drag och hyresnivå då det i princip är omöjligt att ens få komma och titta på en hyreslägenhet med första hands kontrakt. Så det är tillgång och efterfrågan som styr helt enkelt.

Liltif_Nomad2012-02-06 18:42
Antal inlägg: 369

Det finns inga lagar om temperatur. Bara rekommendationer. Själv har jag 16 grader inomhus.

Tycker själv inte att marknadshyror är någon bra idé. Kommer ju sluta med att vi får betala överpriser för undermåligt boende. För någonstans måste man ju bo! Är ju inte så lätt att man bara väljer ett annat boende om nu alla har ockerpriser till slut. Då måste man ju bara stå ut.

Vi ska vara måna om det "gamla" Sverige tycker jag. Att alla ska ha ett OK boende för en rimlig slant. Sopiga värdar börjar ploppa upp och ta över allmännyttan, själv blev vi utsålda till privat och sedan dess har det bara gått utför. Iskallt inne och stora hål i taket. Nu fick de någon anmälan på sig så de måste fixa taken äntligen men det har regnat in i många år för de som bor överst. Jättekul. Privata värdar tänker bara på pengar.

Skblole2012-02-06 19:33
Antal inlägg: 922

Så länge det sitter gigantiska proppar till politiker i vägen för företag som vill bygga nya bostäder så är det ju ganska självklart att marknadspriserna drivs upp. Nu ska ju dessutom tilläggas att hyrorna som råder idag redan ligger långt under vad marknaden i själva verket är villig att betala.

Utbudet på lägenheter är så litet och efterfrågan är så stor = högt pris. Efterfrågan kan du inte justera så enda sättet att lösa det är att öka utbudet. Att klaga på priserna är bara att klaga på effekterna av det verkliga problemet.

Skblole2012-02-06 19:35
Antal inlägg: 922

Det bör i och för sig tilläggas att det inte är en mänsklig rättighet att ha råd med en lägenhet i större städer.

Liltif_Nomad2012-02-06 19:49

Nä, man ska bara ha råd med lägenhet där det inte finns några jobb. ;)

arbetslinjen - Ej medlem längre2012-02-06 20:02
Antal inlägg: 1268

Liltif: Antar att du läst på mer än mig om detta om du nu har 16 grader, men enligt GP (www.gp.se/nyheter/go...2 0-grader) så verkar det som att miljöförvaltningen kan utöva någon påtryckning mot de värdar som inte följer rekommendationen.

Liltif_Nomad2012-02-06 21:42

Vi hade för några år sedan knappt värme alls över vintern. Vissa lägenheter hade ner till 12 grader. Trots att både media var inblandad varje dag plus HGF och allt man kan tänka sig vägrade hyresvärden höja värmen, tog 6 veckor innan det blev mer normalt. Då fick man läsa på rätt bra om sina rättigheter och det var inte riktigt som man trott innan.

De som hade kanske 16-17 fick veta att det inte finns lagar som kan hjälpa dem, de som hade kallare kunde få en viss hyresreduktion men bara om de kunde bevisa att de verkligen hade så kallt. Det enda värden accepterade som bevis var avläsning med sina egna termometrar, men det var bara vissa som lyckades få dessa samt att värden också läste av vilket de krävde. De slutade helt enkelt svara i telefon så de allra flesta fick ingen hyressänkning.

Och själv fick jag lunginflammation.

jonisk - Ej medlem längre2012-02-06 22:35

Av kylan?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?