Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 67 |
Mobilspel
| Pågående | 19 091 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-09 08:56 | |
![]() | Löneskillnader beroende på kön www.svd.se/naringsli...83 4343.svd Det skiljer 10 000 kr/månad i lön för ekonomer och civilingenjörer beroende på vilket kän de har. Vad tycker ni om det? | |
| schmuppisch | 2012-02-09 09:00 | |
![]() | Lite trist sådär kanske | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-09 09:02 | |
![]() | att kvinnor är sämre på att förhandla | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-09 09:04 | |
![]() | En person som heter Axel har kommenterat artikeln i svd så här: "Dugliga kvinnor lyckas bäst om de lämnar de manliga hierarkierna och utstakar sin väg bortom dessa. För övrigt vet alla företag att dugligt folk kan fås för lägre pris om man ser till att de dugliga är kvinnor. Om dessa har en god borgerlig bakgrund är de nämligen sen tidig ålder fostrade att inte tänka på pengar utan att i alla väder längta endast efter ett: att göra sitt allra bästa. Kan det vara bättre? De kommer ut på arbetsmarknaden tränade under hela uppväxten i att inte fästa vikt vid vad man får betalt. Den mentala stympningen tjänar samhället enormt på. Därtill finns kvinnor som medvetet valt bort barn utan att göra väsen av det som att kräva betalt som en hel karl. Även detta är praktiskt." Tycker att den kommentaren sammfattar det hela ganska bra. Intressant är också en del andra kommentarer från män under den artikeln i svd. De kommenterar ungefär så här: ska det vara millimeterrätvvisa mellan könen? | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-02-09 09:07 | |
![]() | Helt barockt. Jag är själv civilingenjör och tjejerna bland mina kollegor är minst lika bra som oss killar. Samtidigt är det i arbetsgivarens intresse att hålla lönerna nere, så om man på ett enkelt sätt kan kapa lönekostnaden avsevärt för en andel personalstyrkan så gör man naturligtvis det. Lättare sagt än gjort, men tjejer måste stå på sig bättre! Ta ingen skit och acceptera inte lägre löner. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-09 09:24 | |
![]() | Mmm, tror som Hinken76 att kvinnor överlag måste bli bättre på att stå på sig. Klart att arbetsgivaren vill hålla nere lönekostnaden. | |
| ezye - Ej medlem längre | 2012-02-09 15:59 | |
![]() | schmuppisch: Skojar du? "Lite trist sådär kanske"... Tjejer ni måste stå på er mer. Det får absolut inte finnas någon som helst skillnad lönemässigt mellan kvinna/man för likvärdigt jobb. Inte en krona. Det är helt sjukt som det är idag 2012. Vi får inte acceptera detta längre. | |
| corlini | 2012-02-09 19:38 | |
![]() | jag är själv kvinna och företagare, trådens inledningslänk är lite missvisande på det sättet att det faktiskt skiljer 5,9 % efter justering med hänsyn till arbetstid/ erfarenhet, ålder i yrket, utbildning etc. exemplet gäller ju dessutom en lönenivå där lönen är 50 000:- månaden. jag håller med om att lönen inte ska vara olika i ett ingångsskede pga kön, däremot anser jag att lön bör sättas efter närvaro och kompetens samt omförhandlas just efter närvaro och kompetens varje 6 månader. | |
| slånbär | 2012-02-09 20:17 | |
![]() | Corlini-vad menar du med närvaro egentligen? En anställd som har småbarn och ibland måste ta VAB ska ha mindre lön än en som inte gör det? Eller som råkar åka på en lunginflammation och sedan har otur och bryter benet? | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-09 20:23 | |
![]() | Om ingångslönen blir lägre så sackar man väl efter i löneutvecklingen sen? | |
| vinter blå | 2012-02-09 20:25 | |
![]() | Har jobbat vitt och svart....ibland kan det vara bra att jobba svart slipa att betala skatt:) | |
| Frajtan | 2012-02-09 20:48 | |
![]() | Tja, man kan ju välja att slippa betala skatt, men då kanske man ska betala för skola o vård etc. istället? Vad det nu har med denna tråden att göra för övrigt. Självklart ska det vara lika lön för lika arbete, men kan jämföra en gammal jobbansökan mellan mina båda syskon där min bror framhäver sig själv som dubbelt så bra som han är och min syster tvärtom gör sig lite sämre. Nog ganska vanligt bland kvinnor generellt. Själv kan jag för närvarande inte påverka min lönesättning utöver genom bättre jobb då jag får tantiem och en låg grundlön som baseras på examensår och anställningsår, men nästa år ska vi tydligen också förhandla. Handlar nog mkt om att vi måste kräva högre löner o tro på att vi är så bra som vi faktiskt är! | |
| Skblole | 2012-02-09 21:34 | |
![]() | Det är väl en självklarhet egentligen men nyckeldelen i "lika lön för lika arbete" är ju lika arbete. Vad tusan är det? Det existerar naturligtvis inte eftersom alla gör sitt jobb på olika sätt om än ytterst marginellt i vissa yrken. Just därför bör det vara upp till marknaden själv att bestämma lönerna för det är den enda mekanismen som kan bedöma kompetens på lång sikt. Jag kan det inte. Ni kan det inte. Staten kan det sannerligen inte. Om kvinnor nu är undervärderade på marknaden så borde någon företagare anställa enbart kvinnor och följaktligen casha in skyhöga vinster som belöning för det. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-09 21:45 | |
![]() | vinterblå,du kommer få dålig pension då | |
| 2012-02-10 08:40 | ||
![]() | Det är klart inte bra att jobba svart av många anledningar. Om du får barn eller blir sjuk eller arbetslös och tvingas gå på försörjningsstös så kanske du tänker om? Det är ganska trevligt att betala skatt tycker jag med förskola, skola, vård, äldreomsorg mm i tankarna. Men det kan vara viktigt att tänka på att pensionsspara privat då så att man inte får en bajsmacka slängd i ansiktet den dag man går i pension... Fast det kanske är rätt åt en om man inte vill bidra till samhället :p | |
| ezye - Ej medlem längre | 2012-02-10 10:07 | |
![]() | Att jobba svart samtidigt som man har akassa ger bra pengar kanske, men tänk på att sätta undan till pensionen då. Med all rätt blir den ju väsentligt lägre. Sen är det ju faktiskt att utnyttja systemet..... | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-02-10 10:09 | |
![]() | Nu har jag förvisso noterat från andra trådar att Skblole propagerar för en lite väl orealistisk ideologi, men att staten ska låta bli att peta i just det här håller jag med om. Det blir bara pannkaka. Stå på er tjejer, for what it's worth, jag är med er! | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2012-02-10 10:28 | |
![]() | Att det är fantastiskt att man fortfarande skyller på kvinnorna. Just därför kommer det vara såhär bra länge till. | |
| Maskulinist | 2012-02-10 10:29 | |
![]() | Lite utav en pseudodiskussion, faktiskt. Som någon redan har nämnt har vi individuell lönesättning i Sverige, i synnerhet i den privata sektorn. "Individuell" är ett nyckelord här. Huruvida kvinnor som grupp har lägre genomsnittslön än män är fullkomligt ointressant. Det viktiga är att så många människor som möjligt har rättvisa löner - löner som speglar deras kompetens, betydelse för arbetsgivaren och så vidare. Tycker man inte att man har en rättvis lön, står det vem som helst fritt att kräva precis vilken summa som helst. Bedömer arbetsgivaren att man är värd pengarna kommer man få igenom sitt krav. Om inte är det bara att söka sig vidare. Rätt enkel matematik egentligen. Personligen hade jag haft minst 5 000 mindre i månaden och en vecka kortare semester om inte jag hade kört hårda förhandlingar vid mina två senaste anställningar. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2012-02-10 10:33 | |
![]() | "Huruvida kvinnor som grupp har lägre genomsnittslön än män är fullkomligt ointressant. Det viktiga är att så många människor som möjligt har rättvisa löner - löner som speglar deras kompetens, betydelse för arbetsgivaren och så vidare." Hur tänkte du nu? Att kvinnor helt enkelt har lite mindre kompetens och betydelse? | |