Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
37
Inloggade81
Mobilspel
Pågående19 143

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jannican - Ej medlem längre2012-02-09 12:22
Antal inlägg: 166

Intressant artikel om hat i debatter
www.dn.se/kultur-noj...de primerad

Är vi för hätska när vi skriver inlägg i betapets forum också?

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-09 12:30
Antal inlägg: 3613

Har just insett att jag är "politiskt deprimerad". Förstår varför det känns så jobbigt med trådar på betapet där antifeminister och smygrasister flyttar fram gränserna successivt och forumvärdarna släpper igenom sådant som kanske inte skulle ha accepterats för några år sedan? Man blir mer och mer avtrubbad och politiskt korrekt har blivit ett skällsord som kan användas för att ifrågasätta när man inte tycker att rasistiska uttalanden eller negativa kninnosyn är OK.

Mindymoo2012-02-09 13:09
Antal inlägg: 1743

Maria Svelands text är lysande.
Jag undviker diskussioner som innehåller begreppen PK eller kulturkrock, och där nån hävdar att det är en mänsklig rättighet att få säga "negerboll". Trollande, alltihop.
Å andra sidan bör man ju säga emot... Man kan gå in och klippa till och sen lämna.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-09 13:12

Ja, man får hejda sig så att trollen inte suger musten ur en. Det är lätt att bli förtrollad och lockas in i diskussionen. Som Odysseus och sirenerna...

Skblole2012-02-09 14:17
Antal inlägg: 922

Tycker väl mest att hennes artikel var ett mer sofistikerat sätt att säga att hennes åsikt är värd mer än de som har fel åsikter. Bättre att debattera istället för att sänka sig till den här nivån.

Delicious - Ej medlem längre2012-02-09 14:21
Antal inlägg: 11661

Nja, mer slutprodukten av åsikten snarare än själva åsikten i sig.

Skblole2012-02-09 14:33
Antal inlägg: 922

Låter som att hon tappar tron på demokratin. Det har jag själv också gjort och resonemanget börjar ju någonstans med att inse att majoriteten är för dum i huvudet för att styra världen.

MaadMaxx2012-02-09 14:45
Antal inlägg: 349

www.onewaycommunicat...co /?p=2313

Jag rekommenderar att läsa detta "svar" till ledaren. Förändring kan ske med inte genom att cementera hatet och öka "vi emot dem" känslan. Och definitivt inte genom att påstå att folk är idioter för att jag tycker att de gör idiotiska val.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-09 14:48

I en demokrati ska alla har rösträtt oavsett om de är svagbegåvade, normalbegåvade eller överbegåvade. Jag gillar demokrati för att den är så...demokratisk.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-09 14:53

Tack för länken, MaadMax. Det var en tänkvärd text. Fram för mer nyanserad debatt utan påhopp. Men sådant som inte är lagligt som t.ex. hets mot folkgrupp och åsikter att det är OK att diskriminera p.g.a. hudfärg eller kön kommer jag aldrig kunna acceptera.

Blasse2012-02-09 14:53
Antal inlägg: 7163

jag tycker å tror att man ska lägga lite band på sina hätska funderingar MEN det kan nog vara nyttigt att avreagera sig emellanåt med lite fränhet. och det skall väl gå utan att skada andra med hatiska inslag

jpcnrd - Ej medlem längre2012-02-09 15:02
Antal inlägg: 620

Sveland hör till den sortens debattörer som inte är intresserad av att övertyga människor som inte redan tycker som hon (ett drag hon delar med Bengt Ohlsson i en diametralt motsatt ståndpunkt om ''kulturvänstern''). Poängen tycks inte vara att folk ska få bra argument för eller emot någon speciellt fråga, utan mer att sätta ord på en känsla hon tror sig dela med andra (vilket förstås brukar stämma). I så måtto fyller den här sortens inlägg samma funktion som hejaramsorna inom Järnkaminerna eller Black Army.

För att vara framgångsrik i det här gemet krävs det att (a) språket är bra (som Macei Zaremba) och/eller (b) upphovsmannen är intressant (typ som Amy Winehouse). Sveland lyckas inte uppfylla någon av dessa kriterier, inte Bengt Ohlsson heller, och därför är DN kultur så irrelevant.

bobo flux2012-02-09 15:02
Antal inlägg: 11371

Jag är fullständigt övertygad om att det går att ha nyanserade debatter med människor med åsikter och värderingar som man själv inte accepterar.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-09 15:05

Det är en trevlig inställning, bobo flux. Håller med om att det går att ha sådana debatter. Men ibland blir det svårt.

Mindymoo2012-02-09 15:10

jpcnerd: Jag tycker att Svelands språk är bra. För mig är ett kriterium på en bra text att den som skriver är berörd, och försöker beröra. /Btw det heter "framgångsrik i gamet", inte gemet. ;) - som i game, set, match.

jpcnrd - Ej medlem längre2012-02-09 15:12

Frågan är om jag hade berört dig lika mycket om jag skrivit ''gamet''?

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-09 15:15

Jag tycker i och för sig att det fladdrar i bröstkorgen ibland när man läser vissa inlägg i forumet. Men det är väl bra om man kan försöka förbli saklig även om man retar sig på vissa inlägg.

Mindymoo2012-02-09 15:19

Sorry jpcnrd, gnälligt av mig.
Jag tycker i alla händelser om Svelands språk. :) Här gäller det ju åsikter, inte fastlagda sanningar, och då är det inte fel med känslor tycker jag..

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-09 15:21

Jonas Gardell skrev en text relativt nyligen där han utifrån sina känslor för sin dementa mamma skrev om sin syn på värdig vård. Den texten berörde också. Helt objektiva och byråkratiska texter berör sällan på djupet.

jpcnrd - Ej medlem längre2012-02-09 22:35

Jag har tänkt på en sak om det här forumet, i synnerhet seriöst-delen. Nämligen att trådar tenderar att dö ut när två eller tre debattörer börjar diskutera med varandra på byråkratisk kanslisvenska med syfte att faktiskt uppnå ny kunskap. Det tycks vara det enklaste sättet att tränga undan användare som skriver med det enda syftet att ''beröra'' med en poetisk, jag-fokuserad känslobeskrivning. De kommer in, upptäcker att ''shit, här pratar folk om riktiga saker'', och går ut igen.

Sådana trådar tenderar att vara ganska behagliga, men som sagt, synd att de inte varar så länge.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?