Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 80 |
Mobilspel
| Pågående | 19 303 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mindymoo | 2012-04-18 13:19 | |
![]() | Tårt-skandalen på moderna museet Vad tycker ni om detta? blogg.aftonbladet.se...ar tkalaset Dels är liknande tårtgrejer gjorda, www.theawl.com/2011/...rl d-doing. Dels förstår jag dem i alla fall inte. Makode Aj Lindes "svarta tårta" på KRO:s fest ledde ju inte främst till en debatt om kolonialism, eller könsstympning i Afrika, bara till ett tjafsande om att kulturministern skrattar nervöst. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-04-18 13:23 | |
![]() | Skrev en kommentar på det i retartråden för ett par dagar sedan, och känner precis likadant fortfarande, förstår inte poängen? ”Ett gäng vita som står runt en stereotypt inspirerad tårta av en väldigt svart person (det fanns ingen mörkmörkbrun marsipan?), stympar den och matar det leende offret för stympningen med sig själv, medan alla skrattar och fotar?” | |
| bobo flux | 2012-04-18 13:32 | |
![]() | Det är inte första gången det följer en snedvriden debatt på ett "konstnärligt uttryck". Nån som minns uteliggar-lakanen på NK? | |
| Yamma | 2012-04-18 13:36 | |
![]() | Konstnären har troligen fått precis det hon ville. | |
| Ölbaronen | 2012-04-18 13:39 | |
![]() | Det var väl en han... | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-04-18 13:39 | |
![]() | Han. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-04-18 13:41 | |
![]() | Jag tycker det är fel väg att gå, precis som med uteliggarlakanen. Det blir ett jippo och sakfrågan hamnar i skymundan. | |
| Lillstölla | 2012-04-18 13:42 | |
![]() | Om man gör en tårta och syftet är att göra folk uppmärkssamma på kvinnlig könsstympning och istället blir diskussionen kring kulturministerns beteende hur kan man då ha fått precis det man vill? | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-04-18 13:42 | |
![]() | Fast det är väl mer fotot som är otroligt olyckligt. Ja, det ser väldigt illa ut med vita människor som skrattandes matar en "marsipannegress" med bitar av hennes stympade tårtvagina, men den här s.k kritiken mot kulturministern är ju löjlig. Och att det skulle vara ngt fel med att det inte finns någon svart i publiken, brukar folk uppröras över det i andra konstsammanhang också? Eller är det bara när konstverket handlar om "afrika" som man måste ha ett svart alibi. Att konstnären själv är svart verkar ju inte räcka. Förstår inte hur man kan bli upprörd över att konsten inte är bekväm. Det ska skava, det ska få pk-alarmet att ringa och det FINNS ett uppenbart syfte med att tårtan ser ut som en karikatyr av en svart kvinna. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2012-04-18 13:45 | |
![]() | Uteliggarlakanen gjordes ju för att tjäna pengar, tårtan för att väcka ''frågor om rasism och främlingsfientlighet genom konst samt för att kontrastera västerländska föreställningar om Afrika med verkligheten''. Viss skillnad i failfaktor. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-04-18 13:47 | |
![]() | Jag kan hålla med dig där, cr. Och konst får gärna skava och provocera. Men för mig försvinner själva provokationen i sak (om man nu kan uttrycka sig så) och blir provocerande just i bilden av hur ett gäng vita skär upp en stereotyp tårta – och att diskussionen återigen hamnar vid sidan om målet. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-04-18 13:48 | |
![]() | Uterliggarlakanen såldes för att tjäna pengar, pengar som gick till unga hemlösa. | |
| Yamma | 2012-04-18 13:48 | |
![]() | Lillstölla, jag tror inte att konstnären nödvändigtvis ville göra folk uppmärksamma på kvinnlig könsstympning. | |
| Lillstölla | 2012-04-18 13:50 | |
![]() | Yamma: Okej, vad tror du han ville med det hela då? | |
| Yamma | 2012-04-18 13:50 | |
![]() | Få reaktioner utav bara helvete från hela världen. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-04-18 13:53 | |
![]() | Men är inte det intressant i sig, jonisk? Hur arga och provocerade vi blir när vi ser en sådan bild (en reaktion som f.ö återigen befäster de svartas roll som "de svaga"). Är konst bara konst om det väcker rätt diskussioner? Tycker den här diskussionen är miljoner gånger mer intressantare än könsstympning, som känns ganska gjort. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-04-18 14:02 | |
![]() | Jo iofs, lite. Men det känns också ganska gjort. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2012-04-18 14:06 | |
![]() | ''Är konst bara konst om det väcker rätt diskussioner?'' Bra konst är bara bra konst om det väcker rätt diskussioner. | |
| bitteb | 2012-04-18 14:06 | |
![]() | Jag brukar inte reagera, det finns så många olika/ konstiga/skrämmande "vägar" att gå för att föra fram ett budskap på..... men det här berörde mig med avsmak på ett väldigt kusligt sätt. Kan inte sätta fingret på exakt varför, men gillade det inte. Jag vill hellre ta till mig saklig fakta på ett helt seriöst sätt.... men jag är väl gammalmodig i mitt tänk! | |
| naija papa | 2012-04-18 14:31 | |
![]() | JAg blev väldigt illa berörd av bilden. Det som upprör mig är inte konstverket som sådant, som jag förstår vill Makode belysa olika aspekter av rasism, utan att alla de som är på bilden verkar skratta och bete sig helt oreflekterat över hela grejen. Där står ett gäng vita medelålders människor och skär i underlivet på en karikatyr av en svart kvinna och alla bara garvar. Kulturministerns komentarer efteråt är också väldigt störande tycker jag. | |