Spelrum
| Giraffen | 11 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 17 |
Mobilspel
| Pågående | 19 300 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Ami1974 | 2012-05-22 13:26 | |
![]() | Billig och nyttig vegetarisk kost - recept Hej Vet inte om detta ämne redan har tagits upp? Jag skulle behöva hjälp med recept på billig och nyttig vegetarisk kost. Min dotter har nu när hon blivit sexton äntligen fått lov att bli vegetarian (demi - hon äter mejeri-produkter, ägg och fisk). Jag är arbetslös, och har alltså inte den bästa ekonomin, plus att jag är livrädd för att hon ska få någon brist då min kunskap om detta är liten. PS. Jag skulle uppskatta om den här tråden INTE kommer handla om vegetariskt eller inte vegetariskt :) | |
| kajfrid - Ej medlem längre | 2012-05-22 13:34 | |
![]() | Vegetarisk mat är ganska skonsam för blomboken. (Halvfabrikat som finns i frysdisken av quorn och soja är förstås relativt dyr och är nog inte så bra mat heller.) Satsa på att laga själv typ den mat som Ica har på sin receptsida. Det mesta av det går att laga i stora satser och frysa in. www.ica.se/Recept-Ma...%C 3%A4tter | |
| schmuppisch | 2012-05-22 13:52 | |
![]() | www.icakuriren.se/ma...oc h-tomat/ vegetarisk lasagne med keso är fenomenalt god. att servera med rivna morötter är pricken över i. | |
| schmuppisch | 2012-05-22 13:53 | |
![]() | www.lasagne.nu/veget...k- med-keso här var ett roligare recept på lasagnen! | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-05-22 14:26 | |
![]() | Ät grönsaker i säsong, koka egna baljväxter, komplettera med ost och nötter/fröer när det är lämpligt (väldigt näringstäta). Ät gärna grovt surdegsbröd till. Ja, inte på grund av någon trend, utan på grund av jäst-jäst bröd kan hämma upptaget av vissa mineraler. Ät så mycket fisk ni har råd med, gärna fet makrill/lax eller sill/strömming (det senare väldigt billigt). | |
| Lika bra | 2012-05-22 14:53 | |
![]() | Kul att din dotter vill lägga om till en mer vegetarisk kost! Bönor, linser och ärtor är gott billigt och nyttigt. Välj valfri rätt som ni har ätit innan. Ersätt köttet med bönor eller linser. Chili sin carne (en chili utan kött) funkar t.ex. fint. Tillaga chilin som du brukar men ha i kidneybönor istället för köttfärs. Recept på goda och billiga linssoppor finns det mängder av, bara att googla och hitta din favorit. En annan personlig favorit är vinbladsdolmar med hummus till. Även det nyttigt, gott och billigt. Passa gärna på att äta ett grovt surdegsbröd till så som arbetslinjen säger. Riktiga bageribakade surdegsbröd är dock oftast väldigt dyra. Men hembakt bröd är alltid godast, för att inte tala om hur billigt det är! | |
| Mindymoo | 2012-05-22 15:24 | |
![]() | Linser är bra och snabblagade. Kompletterar man med mjölkprodukter blir det bra proteiner också, i t ex en linsgratäng. Men eftersom både bönor och linser gärna blir lite torra, fastnar i gommen, så räcker det inte med att bara koka dem (tycker jag) utan ha dem som bas i något - sallad, pastasås, gratänger, varför inte en näve röda linser i en risotto som ju ändå ska vara kladdig. Eller i en wok! Dessutom håller jag med, som gammal veggis, att det är bra att ta med nötter och mandel (vitaminer och proteiner). Jag har nästan alltid valnötter, mandel och /eller hasselnötter i kylen (köper när jag ser nåt billigt). Smaken piggar upp, konsistensen blir trevligare plus att man enkelt gör en egen pesto. Persilja, valnötter, lite citron och olja, kanongott som pesto/såsbas. Behöver du några billiga recept, pma mig en mejladress. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-05-22 15:25 | |
![]() | Äh, jag tycker inte man ska försöka sig på att imitera kötträtter. Köttet är ju vanligtvis huvudingrediensen i såna rätter och man (eller jag åtminstone) saknar alltid köttet. Man vet ju hur det "bör" smaka liksom. Tycker det är bättre att satsa på helt andra rätter där grönsaker får stå i centrum. | |
| Lika bra | 2012-05-22 15:45 | |
![]() | Jag är inte heller någon stor förespråkare av att imitera kötträtter, även fast vissa rätter funkar förvånansvärt bra. Som exempelvis chili sin carne. Däremot är det ett lätt sätt för nybörjaren att vänja in sig. Vegetariska kokboken av Inga-Britta Sundqvist är en klassiker. Om jag minns rätt innehåller den även en grundlig genomgång av vad man bör äta och varför. | |
| kaffedryck | 2012-05-22 15:51 | |
![]() | jag brukar göra blomkålsbiffar, enkelt, snabbt & gott. | |
| Mindymoo | 2012-05-22 16:03 | |
![]() | Det finns enligt min mening en riktigt bra fuskprodukt - en rökt sojaprodukt som påminner om bacon i smaken (brukar heta rashers). Det använder jag sparsamt, men ibland kan det vara gott. Som bjudmat gör jag ofta en linsgratäng: kokar gröna och röda linser eller vilket som, klipper ner några soltorkade tomater i olja och lite hackade svarta oliver - och låtsasbaconet lättstekt i småbitar i rejält med olja som man häller ner också. Krydda m timjan och lite rosmarin. På med ett lager crème fraîche (med riven ost i om man inte har "bacon") och gratinera - kalasmat! Köttätare brukar annars uppskatta marinerad rökt tofu, och halloumi, i och till vegmat - det är dock sällan billigt. Får bli om man ser extrapris... | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-05-22 16:06 | |
![]() | Tzay är bra också. Det är ju praktiskt taget kött. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-05-22 16:06 | |
![]() | Men dyrt. | |
| therese11 | 2012-05-22 16:10 | |
![]() | Först vill jag ha sagt att jag anser att din dotter även borde dra sitt strå till stacken och själv leta fram några recept.. Ni kan väll sätta er å leta efter recept tillsammans? På "hälsobutiker" brukar det finnas Soja och Quorn (Bitar, Strimlor, Färs/Gryn och Fileér). Bitarna, stimlorna och fileérna säljs på "hälsobutiker" i större förpackningar och är torrvaror. De är således både mycket billigare än de man köper i frysen på matvaruaffären och håller även betydligt längre. Hur man tillagar dessa står på förpackningen. I grova drag så ska man först koka upp bitarna, strimlorna och fileérna för att sedan pressa ur vätskan. Sedan tillagar man dom "normalt". Jag tycker det är jätte gott att göra en "helt vanlig" köttfärssås men byta ut köttet mot Qurn "färsen/Gryn". (Förutom att äta "köttfärssåsen" till pasta är denna "köttfärssås" också jätte god att göra lasagne av!) Eller göra en "helt vanlig" köttgryta men byta ut köttet mot Quorn strimlorna. Spenat och broccoli vet jag innehåller mycket Järn, ngt vegitarianer ofta får brist av. | |
| Ami1974 | 2012-05-23 11:05 | |
![]() | Tack för alla svar :) Jag måste först säga att min dotter är väldigt duktig på att själv komma med recept, och själv laga den,men det är tyvärr oftast dyra grejer... Det svåra med linser, kikärtor bönor mm är att jag är osäker på hur man tillreder dom så att det blir gott... blötläggning osv. Men jag börjar få lite kläm på det. Hur mycket bönor, nötter osv behöver hon äta för att få tillräckligt? Behöver hon äta någon sort vitaminer i tablett form? Mindymoo, jag vill jätte gärna ha billiga recept så jag skickar min e-post :) | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-05-23 11:22 | |
![]() | Här finns många råd om näring för vegetarianer. www.vardguiden.se/Te...al soguide/ | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-05-23 11:28 | |
![]() | Det är faktagranskat av en Nutritionist, och det är ju att föredra om man vill lita på rekommendationerna! Där finns det mesta om vad och hur mycket man bör äta för att få i sig det man behöver. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-05-23 12:14 | |
![]() | Quorn (som oftast ratas av vegetarianer) finns inte i torrvara. Det gör däremot sojaprodukter som är riktigt goda och säljs på nätet t ex gymvaruhuset. Vissa Ica och hälsobutiker verkar ta hem det på förfrågan. veggi.se/sortiment.php Det blir billiga och goda måltider, då torrvaran tar upp mycket vatten och sen tillagas. Annars har ni ju en massa bra tips här. Med mejeriprod., ägg och fisk får hon inga brister alls om hon som vanligt ser till att få i sig nog med järn, grönsaker och frukt. Nötter är väldigt bra om hon tål det och portionerna behöver inte vara stora. Mad ovan nämnda kost får man mer än tillräckligt av protein och aminosyror. | |
| kajfrid - Ej medlem längre | 2012-05-23 12:25 | |
![]() | Ullas linssallad Skölj 3 dl gröna linser mycket noga. Behövs ingen blötläggning. Koka dem i 5 dl vatten och salt + ev. en skivad gul lök tills linserna är mjuka. Hacka under tiden två gula lökar och blanda med olivolja och en aning salt. Låt dem dra sig medan linserna kokar. När linserna har kokat färdigt, häll ut vattnet och blanda dem med lökmarinaden. Jättegott till sojakorv. | |
| kajfrid - Ej medlem längre | 2012-05-23 12:34 | |
![]() | Vitlökspotatis Skala 10- 20 potatisar. Skala "massor" av vitlöksklyftor. Smörj en långpanna med olivolja. Skiva potatisen och bred ett lager av dem över långpannan. Pressa rikligt med vitlök över potatisen. Salta. Lägg ett lager potatisskivor över vitlökslagret. Sippra över alltsammans olivolja och stek i ugn på hög värme tills potatisen är mjuk och knaprig på ytan. Ta gärna ut hela långpannan ut i trädgården och ät med grillat. Jag brukar "övedosera" rejält med vitlök. Massor är ett bra begrepp för den mängden. Prova dig fram. Jätte- jättegott! | |