Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 251 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| skanskan - Ej medlem längre | 2012-05-24 19:35 | |
![]() | Lyssnar du på din intuition? Lyssnar du på din intuition? Har den någongång räddat livet på dig eller gjort att du tagit en annan väg genom livet? Vad är intuition? Är det ett sätt för hjärnan att få kontakt med den idiotiska människan? Har man vuxit upp i en dysfunktionell familj lär man sig att utveckla sina sinnen, lär sig tyda rörelser, ansikten, tonlägen hos människan som står framför. Det kan vara avgörande för hur man ska förhålla sig, hur man ska uppföra sig för att undvika att bli slagen, utnyttjad eller om man ska få vara ifred. Är alla mer eller mindre dysfunktionella? Om jag har växt upp i en förhållandevis problemfri värld, innebär det att man har mindre erfarenhet av att lösa konflikter? Då är ju även det en dysfunktion. Vilka är dina erfarenheter? | |
| bomah - Ej medlem längre | 2012-05-24 21:02 | |
![]() | Ibland lyssnar jag på min intuition, men ibland går ju emot den. Tror man har fel lika ofta som man har rätt oavsett hur man gör. Men om man har gått emot magkänslan och har fel så brukar det harma lite extra. | |
| Bazoo | 2012-05-24 21:48 | |
![]() | Spontant utan närmare eftertanke vill jag likställa intuition med emotionell intelligens kvot eller om man vill kalla det fingertoppskänsla. Har man den tar man sig långt i olika situationer som man kan påverka utgången av själv, tex arbetslivet, diskussioner mm mm | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2012-05-24 21:56 | |
![]() | Håller med Bazoo, tror mer på "emotionell intelligenskvot" än intuition som ett sjätte sinne. Jag är man, och därmed enligt etablerade fördomar, inte kapabel att ha en intuition. Kanske därför jag mer litar till slutledningsförmåga och sunt förnuft (trots att även dessa svikit mig då och då). Kanske saknar jag då EMOTIONELL intelligenskvot ... jag får nöja mig med vad jag har helt enkelt :) | |
| Bazoo | 2012-05-24 22:03 | |
![]() | Nja tror du att du saknar EQ mark? Oberoende man eller kvinna tror jag... Men! Det är sällsynt med starkt EQ tror jag. Man kan använda EQ också till att manipulation, dock i gott syfte om jag ser till hur jag försöker använda det lilla jag har :-) Har fått min vilja fram i många situationer där motståndaren varit intet ont anande. | |
| Bazoo | 2012-05-24 22:09 | |
![]() | Men som sagt jag tror intuition och EQ äri huvudsak samma sak så på den inledande frågan om jag använder min intuition blir svaret Ja :-) många gånger varje dag | |
| Bazoo | 2012-05-24 22:17 | |
![]() | Vidare om en problemfri uppväxt tror jag inte att det är frekvensen på konflikter under denna period som är avgörande. Däremot tror jag det är direkt farligt att inte få lösa konflikter och ta eget ansvar. Naturligtvis anpassat till åldern. | |
| MrAtomic | 2012-05-25 00:07 | |
![]() | EQ och intuition är inte samma sak. Men man skulle dock kunna säga att intuition skulle kunna vara en del av EQ. EQ brukar definieras som förmågan att ha kontakt med sina känslor, att använda dom för sig själv för att nå uppställda mål, att bevara hoppet i svåra situationer samt att visa inlevelse och medkänsla och kunna samarbeta konstruktivt för att nämna några saker. En stor del av EQ är impulskontroll, god självkänsla och förmågan att relatera till andra. Intuition är mer av en första uppfattning av något man oftast kommit fram till utan att kunna redogöra varför. | |
| skanskan - Ej medlem längre | 2012-05-25 06:37 | |
![]() | Något att tänka på är att långt innan vi gör våra beslut så har vår hjärna redan gjort det åt oss, något vi är helt omedvetna om. Beroende på vad ditt öga har uppfattat och skickat vidare till hjärnan görs beslutet. Så när vi träffar en ny människa så ger ögat information till hjärnan, läser av allt, hållning, rörelser, memik, allt. Hur vi sen förhåller oss till den nya människan är baserat på denna information och givet vis automatiskt också på våra erfarenheter. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-05-25 08:02 | |
![]() | gäller även "mönster i vardagen" eller vad man ska kalla det. Att man många gånger känner på sig hur något kommer utvecklas beror oftast på att man upplevt mängder av liknande situationer som man helt enkelt inte kommer ihåg att man kommer ihåg. | |
| MrAtomic | 2012-05-25 10:20 | |
![]() | Nja skanskan så enkelt är det inte att man generellt kan säga att vi långt innan vi har fattat ett beslut har vår hjärna omedvetet gjort det åt oss. Men är du intresserad av hur man fattar beslut och tankar om människor på en oftast omedveten basis kan du studera objektrelationsteori som är ganska intressant. Gällande din andra frågeställning om upplevda trauman eller uppväxt i en dysfunktionell familj kan ge speciella problemlösningsförmågor så kan det säkert vara så. Likaså kan det också orsaka en överdriven fokus på vissa saker som kanske är mindre relevant i den nuvarande situationen därför att de förmågor som man har använt sig av för att överleva under barndomen kan vara destruktiva i andra situationer. När det gäller problemfri uppväxt så är det nog sant att får man allt serverat på ett silverfat så är det inte någon bra träning för problemlösning senare i livet. | |
| skanskan - Ej medlem längre | 2012-05-27 16:46 | |
![]() | Enligt Vetenskapens värld så tar vår hjärna många automatuska beslut åt oss. Problemfri uppväxt är väl bra men vi lär oss otroligt mycke på våra erfarenheter och misstag, mycke vill vi upptäcka själv och måste göra det för att kunna ta in och förstå. Något vi försöker att undvika är att vi ska vara annorlunda, när det vi vill är att synas. Många som har legat på golvet som barn och skrikit i affären, skriker även som stora på uppmärksamhet. Jag älskar människor och tycker om att se varje människas unika egenskaper. Att vissa saker vi gör sker utav automatik innebär ju samtidigt att vi har fått informationen under vår utveckling, uppväxt. | |
| apbur | 2012-05-27 16:57 | |
![]() | Ju fler unika situationer man upplevt desto bredare erfarenhet har man ju. När sedan en liknande situation uppstår har man närliggande erfarenheter och kan handla ganska impulsartat utifrån vår tidigare erfarenhet. Intuition ser jag inte som något annat än våra samlade erfarenheter och den behöver inte alls alla gånger leda oss rätt eftersom vi kan misstolka situationer. | |
| Drakena | 2012-05-29 21:34 | |
![]() | "magkänsla" / intuition har hjälpt till i många lägen oavsett om jag varit med om något liknande eller helt nya situationer. Tror även på att man kan träna upp sin förmåga och speciellt om uppväxten har präglats av dysfunktionalitet, medvetet eller omedvetet. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2012-05-29 21:40 | |
![]() | ja, jag lyssnar på den. | |
| bobo flux | 2012-05-29 21:48 | |
![]() | Sen ungefär 1,5 år tillbaka gör jag det. | |
| Phynx | 2012-05-30 00:08 | |
![]() | Jag har mycket bra intuitioner. Problemet är att jag alltid väljer att göra precis tvärtom. Jag skyller det hela på att jag är en romantiker i en realists kropp. MEN om alla andra skulle följa logiken skulle detta angrepp vara det vinnande konceptet... | |
| le-lou | 2012-05-30 07:15 | |
![]() | ja, intuition för mig är inget annat än ett väldigt snabbt subjektivt och ibland irrationellt beslutsfattande baserat på tidigare erfarenheter som apbur säger, och jag tror alla följer den om den uppstår i situationer som är välbekanta för oss. för mig är intuition inblandad också i små vardagliga saker som när vi väljer den partner vi ska leva med, vad vi vill plugga, vad vi ska käka en dag , vilken bok vi ska läsa härnäst, vilka kläder man ska ha på sig osv. Såna saker som är svåra att resonera logiskt kring, vi "vet" bara. Utan att veta. :) | |
| MrAtomic | 2012-05-30 08:08 | |
![]() | Jag tror jag också att det är baserat på tidigare erfarenheter men jag tror också att det finns någon form av ärftlig komponent för intuition. Även om det finns studier som visar att intuition inte är det mest pålitliga redskapet, snarare tvärtom.. så tror jag att vissa människor har betydligt bättre intuition än andra. Det är intressant att vissa personer kan instinktivt känna av att en konflikt som har varit mellan två människor men kan inte beskriva varför. Det kan säkert ha att göra med det som TS skriver gällande dysfunktionella familjer eller bara en större förmåga till detta, större känslighet av någon annan anledning. Sen antar jag att man kan tolka sin intuition på olika sätt. Om man känner instinktivt av att något är annorlunda med en person idag, att tex ngt har hänt personen, så kommer den medvetna delen in och försöker avläsa vad det kan vara för något. Vilket till slut kan bli helt galet även om det kan ha legat något i den första känslan. Själv lyssnar jag på min intuition (jag tror det är svårt att strunta helt i den även om man skulle vilja) men jag försöker att när det gäller andra människor att ta reda på om det ligger något i den genom att fråga personen. | |
| le-lou | 2012-05-30 09:13 | |
![]() | Ja den där ärftliga komponenten tror jag också existerar och att det handlar nog generellt om nedärvda mänskliga instinkter, en del är förmodligen mer benägna att följa de än andra. Tex så säger min egen magkänsla att flyga är farligt, och paniken sätter in för att jag vill fly från något som kroppen reagerar starkt på. Men logiken säger en annan sak, det är inte farligt att flyga. I mitt fall tex, (jag är hysteriskt flygrädd) så vinner min intuition oftast tyvärr. Det här med känslor och rädsla är för övrigt väldigt intressant när man pratar intuition. Blir man rädd först i skallen och så reagerar kroppen EFTER eller blir man rädd (mentalt) först när kroppen reagerar (med ökad puls osv)? | |