Spelrum
| Giraffen | 10 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 11 |
Mobilspel
| Pågående | 19 604 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| tydal | 2012-07-24 20:12 | |
![]() | Elbil Jag har nyligen skaffat elbil. Efter att ha kört vanliga bilar i snart 20 år är det väldigt skönt att äntligen ha en bil utan avgasrör, olja och bensin, och utan motor som låter och vibrerar. Än så länge kan de dock inte ersätta vanliga bilar fullt ut, men för mig som aldrig kör mer än 15 mil på en dag är det perfekt. Jag har spelat in en film också om ni vill se hur bilen funkar när man kör: www.youtube.com/watc...Hc JBNwSsCw | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2012-07-24 20:19 | |
![]() | Coolt! | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2012-07-24 20:21 | |
![]() | Hur klarar den vårt vinterklimat? Påverkas batterierna av -20 grader? Går det att få varmt i kupén med enbart batterikraft då? | |
| tydal | 2012-07-24 20:27 | |
![]() | Det är inga problem att få varmt, problemet är bara att det går åt en hel del ström, så man kommer inte lika långt. Enligt räckviddsberäkningen så kommer man 10 mil om det är -15 ute, jämfört med 15 mil om det är +20 ute, med en snittfart på 85 km/h. Däremot finns eluppvärmning i samtliga säten, och i ratten, vilket drar mindre ström, så man kan kanske klara sig på att bara värma upp luften till runt 17 grader i stället. Vi får se i vinter :-) | |
| Karmosin _ | 2012-07-24 20:36 | |
![]() | Intressant! Men hur ofta "tål" batteriet att laddas - bör det ladda ur varje gång eller emellanåt? | |
| tydal | 2012-07-24 20:41 | |
![]() | Att använda en snabbladdare (laddar på 30 minuter) sliter på batteriet, så det bör man inte göra ofta. Tillverkaren rekommenderar max en gång i veckan. Att använda en vanlig laddare (laddar på 7 timmar) sliter inte märkbart (batteriet förväntas hålla i 10 år). Tillverkaren rekommenderar att man inte laddar till mer än 80% om man inte behöver, för att förlänga livslängden. (Man kan välja när man laddar om den ska hålla på till 80 eller 100%). Batteriet bör inte laddas ur. | |
| Måns_E | 2012-07-24 20:42 | |
![]() | Hur länge räknar man med att batterierna skall hålla? Och hur mycket skulle en ny uppsättning batterier kosta? Är det ens värt att byta? Intressant hur som helst med en elbil :) Vad fick du ge för den? | |
| Karmosin _ | 2012-07-24 20:44 | |
![]() | Får batteriet sämre och sämre egenskaper? Typ som om sex år går det bara att ladda till hälften? | |
| tydal | 2012-07-24 20:49 | |
![]() | Måns_E: Garantin på batteriet är 5 år, förväntas hålla 10, men vad jag har förstått ska de gå att återvinna och bli till nya batterier då. Priset på batteriet ligger i dagsläget uppskattningsvis på mellan 100 000 och 150 000. Inköpingspriset, efter statens supermiljöbilspremie, ligger på cirka 330 000, men då är bilen fullutrustad (gps-navigator, backvideokamera, trådlöst nyckelsystem, handsfree/bluetooth/rösts tyrning, usb för laddning/musik, rattvärme, eluppvärmt baksäte). | |
| Furios | 2012-07-24 20:50 | |
![]() | Imponerad av videon, väldigt professionellt gjort. Hur är kärran att köra på motorväg? | |
| tydal | 2012-07-24 20:52 | |
![]() | Karmosin _: Ja, det får det. Det finns en mätare för batteriets kapacitet. Min står ju fortfarande på fullt, men jag har sett i amerikanska forum att det finns personer som bor i varmt klimat (sliter mer på batteriet) har tappat upp till 25% av kapaciteten på ett år. Det låter dock ovanligt mycket. Mer realistiskt är kanske att tappa några procent per år. | |
| Furios | 2012-07-24 20:55 | |
![]() | Ungefär hur mycket räknar du med att en full uppladdning kostar? | |
| Måns_E | 2012-07-24 21:00 | |
![]() | Det är väl det som är lite problemet med elbilar, att andrahandsvärdet på bilar i allmänhet är lågt, och om det kostar 100 - 150 000 att förnya batteripacken så är väl risken ganska stor att de skrotas ut av tredje ägaren? 330 000 för en välutrustad bil med speciell teknik låter ju överkomligt. | |
| tydal | 2012-07-24 21:01 | |
![]() | Furios: Accelerationen är exceptionellt bra upp till 80 km/h, men däröver så känns det som en vanlig bil, dock minus motorljudet, så det är svårt att få en känsla för hur fort det går. Den ligger bra på vägen tack vare den låga tyngdpunkten (batteriet längst ner) men är väldigt lättstyrd. | |
| tydal | 2012-07-24 21:03 | |
![]() | Furious: Full uppladdning är 25 kWh och verkningsgraden är ju rätt hög, så det lär inte gå åt så mycket mer. På stan är det gratis, men man laddar ju helst hemma i sitt garage, så uppskattningsvis 30 kronor för att åka 15 mil. | |
| tydal | 2012-07-24 21:28 | |
![]() | Måns_E: Priset för batteriet är min uppskattning på vad det ligger på i dag. I framtiden kommer det troligen att sjunka samt att batteriet till stora delar borde gå att återvinna. Här är en prognos från USA på hur batteripriset förväntas minska över tid: (sidan 21) www.whitehouse.gov/s...fu ture.pdf | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2012-07-24 21:54 | |
![]() | Man kör förmodligen inte mer än 1000 mil per år, så 10 000 mil på batteriets livslängd. Alltså ca 12-17 kr per mil i kostnad för batterier och el. Det är dubbelt så mycket som en vanlig bensinsnål bil. Har du någon uppfattning om kostnader för service, skatt & försäkring? Billigare än för en bensinbil antar jag? | |
| 000none0000 - Ej medlem längre | 2012-07-24 21:58 | |
![]() | Jag har ett hemlig uppfinning på hur man får en bil att gå på luft... hörde om att någon lyckats få fram luft som drivmedel..fast i ett speciellt led i uppfinningen.. å då kom jag på hur man kunde använda sig av luft i ett visst skede för att få tex.en bil att drivas med de. kanske man skulle söka patent på de.. ;) Men att du kör med elbil är ju häftigt.. för de är ju de närmaste man än sålänge kommit fram till för att bespara miljön, som jag oxå tycker är så viktig..å de borde ju alla tycka. Men vi alla människor ute i världen har ju inget alternativ så länge de inte tillverkas några bilar eller fordon som besparar miljön, och som alla människor ska ha råd att investera i.. Grejen är ju tycker jag iaf. att alla människor ska kunna ha råd med miljövänliga fordon.. priserna måste ju sättas så.. de vinner ju hela världen på i slutänden.. | |
| inomår1928vi - Ej medlem längre | 2012-07-24 22:01 | |
![]() | Miljökalkylen faller på att ingen kommer investera 100000 i en fem år gammal bil för att sätta in ett nytt batteri. Det betyder att ägaren gör en dålig affär (han äger en värdelös bil ingen vill köpa) och att bilen får en mycket kortare livslängd (vilket inte är bra för miljön). | |
| tydal | 2012-07-24 22:18 | |
![]() | Birgerkung: Ingen skatt de fem första åren. Helförsäkring kostar 1000 kr för de första sex månaderna, hur mycket det blir sen har jag inte kollat. Service vet jag inte kostnaden för, men det ska ske en gång om året. | |