Spelrum
Giraffen16
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade26
Mobilspel
Pågående19 932

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-24 21:43
Antal inlägg: 316

600 sökte jobbet, du fick det. Varför?
Har du sökt jobb i konkurrens med hundratals sökande? Vad i din ansökan tror du gjorde att du blev utvald? Var du extra kaxig, hade du synpunkter på verksamheten eller körde du en helt neutral ansökan, enbart med meriter? Berätta!

Silfverkrok - Ej medlem längre2012-10-24 22:52
Antal inlägg: 7174

och hur skiljer sig den här tråden från den andra du startat?

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-24 22:55

Den andra tråden handlade om den inledande meningen. Här handlar det om hur man i konkurrens med hundratals andra lyckas hitta ett vinnande koncept. Nej, tråden har ingenting med Af att göra, hemska tanke.

Silfverkrok - Ej medlem längre2012-10-24 23:07

du vill veta om det hänger på dom första raderna eller inte alltså?
hade nog räckt med bara en tråd om du formulerat den lite annorlunda :)

kolla tidningarna när dom har jobbannonser, då brukar dom även ha råd från en massa klämtjäcka jobbkonsulter eller personalansvariga. vad man ska tänka på etc.
eller kanske bara helt sonika ring upp en dylik och fråga vad han/hon brukar titta efter. kan säkert ge dig en mer personlig känsla än att läsa olika svar.

marmeladov222012-10-24 23:35
Antal inlägg: 4211

Lyssna noga nu<. det handlar bara om den energi du sänder ut när du söker jobbet.

läs det några gånger.

Birgerkung - Spelvärd2012-10-24 23:37
Antal inlägg: 2392

Jag har inte sökt och fått ett jobb med 600 sökande, men jag skriver i träden ändå.

Många söker 100 jobb och tänker att nu måste jag ju bara få ett jobb, om jag har sökt 100. Men arbetsgivaren vill inte ha någon som söker 100 jobb, han vill ha någon som bara vill ha just det här jobbet. Och alldeles för ofta ser man att det personliga brevet är vagt formulerat för att passa in på olika arbetsplatser och kanske till och med helt olika typer av jobb.

Ta dig tid och skriv kort och tydligt varför du vill jobba på just det företaget, och vad de gör som du tycker verkar intressant. När jag har bläddrat förbi 10 vaga brev av typen "jag är bra på att jobba både enskilt och tillsammans med andra och kan hålla många bollar i luften" så fastnar jag för det 11:e, det där någon verkligen förklarar varför de vill jobba hos mig.

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-24 23:41

Jag har läst ansökningsbrev där personer fått jobb i just konkurrens med säg, åtminstone 300 sökande. De hade i stort sett bara vaga formuleringar, hade inte bäst cv med mera, däremot hade de senast ett jobb på "motsvarande" tjänst. Vad jag förstår handlar det sällan om den bästa ansökan, utan om att känna igen sig.

Jag har aldrig sett en riktigt bra ansökan faktiskt, därför undrar jag.

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-24 23:46

Obs, återigen är det en tråd för dig som faktiskt skrivit en väldigt bra ansökan och fått höra det, det är inte någon allmän rådgivningstråd.

Birgerkung - Spelvärd2012-10-24 23:48
Antal inlägg: 2392

Ja många som anställer faller nog för att välja någon som är ganska lik en själv, eller någon som är ganska lik dem man redan har anställda. Man vill ju ha någon som passar in i gänget.

gnagelram - Ej medlem längre2012-10-24 23:48
Antal inlägg: 1646

Den bästa ansökan är den som får arbetsgivaren att tro att det är bra för företaget att anställa. Relevant erfarenhet trumfar klatschiga formuleringar varje gång.

Silfverkrok - Ej medlem längre2012-10-24 23:52

det blir väl ändå frågan om råd? ingen kan ju skriva ansökan åt dig.

våga vara personlig. jag har skrivit en del bra ansökningar som folk velat använda som exempel. vad dom har sagt är att min personlighet lyst igenom, trots att det bara är en bit papper.
göm dig alltså inte bakom jobbet/ansökan, det tror jag är felet som i stort sett alla gör

knästark - Ej medlem längre2012-10-24 23:59
Antal inlägg: 34

Jag har fått jobb i konkurrens med i alla fall runt 450 personer.

Jag tror inte min ansökan stack ut på något sätt utan att de gick på meriter och specialkunskaper. Samt att mycket ju är ren tur. Jag tror nämligen inte att de läste alla ansökningar och av dem de läste kunde de nog gallra ur många direkt.

Men om du har sökt många jobb och inte fått några så finns det ju några enkla tips. Sök inte enbart de jobb som är ute till annonsering utan skriv en spontan ansökan som du givetvis följer upp och gör dig påmind om att du finns. Var aktiv. Om det är ett specifikt yrke som du är ute efter så kontakta några som har det yrket och fråga dem om råd. Om du inte får ett jobb du gärna vill ha så ring upp arbetsgivaren, var vänlig och säg att du gärna vill ha ett sådant jobb och om h*n skulle kunna tänka sig att läsa din ansökan igen och kanske ge feedback och tips.

tyko1232012-10-25 00:04
Antal inlägg: 79

Kaffevåffla! Jag förstår din poäng med frågan. Att du vill ha tips om vad det är som kan göra så att just din ansökan blir intressant. Jag undrar det samma. Jag gör inte rätt själv tydligen så jag har inget bra svar tyvärr.

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-25 02:24

Jag söker inte jobb, jag jobbar med språk. Hur svårt kan det vara?

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-25 02:40

Låt oss diskutera innehåll och språk i denna tråd, inte jobbsökeri, please!

Silfverkrok - Ej medlem längre2012-10-25 02:55

"jag söker inte jobb, jag jobbar med språk. hur svårt kan det vara?"
haha du är rolig du. och exakt vad i dina trådar är det som säger att du inte söker jobb?
ingenting :)
som man frågar får man svar heter det. nästa gång kanske du kan vara lite tydligare i vad du vill med trådarna.
bara för att du vet vad du vill betyder det inte att andra vet det. vi är inte tankeläsare här på beta.
tydlighet, tydlighet, tydlighet. hur svårt kan det vara? :)

knästark - Ej medlem längre2012-10-25 03:00

Jag tror inte heller det är svårt att jobba med språk! ;-)

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-25 03:41

Hittills inte ett enda svar på min fråga, utan bara tjafs. Keep going.

knästark - Ej medlem längre2012-10-25 03:50

2012-10-24 23:59 svarade jag på dina frågor.

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-25 03:53

Tack, du svarade faktiskt, ja, men jag efterlyste ansökningar som faktiskt haft avgörande betydelse. Du skrev själv att din ansökan inte var avgörande på något sätt, men tack ändå. Du fick i alla fall berätta att mer tur och meriter förde dig framåt.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?