Spelrum
Giraffen | 23 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 17 |
Inloggade | 43 |
Mobilspel
Pågående | 20 220 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Guldplate | 2013-01-11 11:42 | |
![]() | Fult att klara IQ-tester!? Jag precis gjort testerna till lokförarutbildningen och har fått höra från flera håll att de ska vara svåra. Ärligt så tycker jag inte de var speciellt svåra utan mycket var ganska enkelt. Problemet med det är att jag knappt får säga högt. För risken finns att andra känner sig dumförklarade om jag säger att jag klarar det! Alla vet att bara för att man klarar IQ-tester bättre än vissa andra så betyder det inte att man lyckas bättre i livet, vet mer, är kunnigare eller alltid är smartare än de andra. Så varför tas det som skryt eller att man ser sig som bättre än andra om man säger att man lyckas bra på IQ-tester? | |
Måns_E | 2013-01-11 11:50 | |
![]() | Det är väl klart att det är lite skryt, vilket jag inte tycker automatiskt alltid är dåligt. Det är bara att gratulera att du har utrustats med en hjärna som är bra på att vrida på 3d-figurer och skapa logiska serier :) | |
jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-11 11:57 | |
![]() | Äsch, strunt i det. Som du säger, det visar ju eg bara på att man har en hjärna som är bra på att se mönster och orientera sig tredimensionellt. Inte att man är en bättre människa. Lika fult att säga att man skrivit bra på högskoleprovet, men det tror jag också mer beror på kontrahentens egen känsla av tillkortakommande än mitt eget ev skryt. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-11 12:01 | |
![]() | Guldplaet,därför att det är Sverige,och här räknas allt som skryt.Var glad Guldplate för att du är bäst på att göra dessa test,Det är näst intill förbjudet att vara bäst i det här landet,själv är jag bäst på allt utom att stava,Min dotter är otroligt bäst i sin klass i skolan och har ett självförtroende som är som är bra och vissa lärare kan inte ta det,Och Måns är bäst på att vara Måns han är helt unik med en unik dna kod som bara Måns har,grymt bra debatör.Och så här får man inte ens skriva.Guldplat var glad för att du är bra och ta ingen skit inte av någon.jag bara avskyr Jantelagen jag tycker vi alla är bäst | |
bobo flux | 2013-01-11 12:02 | |
![]() | Min grundregel är att hävda sig med handling istället för med ord. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-11 12:05 | |
![]() | går det inte hand i hand då bobo? | |
bobo flux | 2013-01-11 12:11 | |
![]() | Inte nödvändigtvis. Är jag grym på att måla tavlor så kan jag ju måla tavlor istället för att tala om hur bra jag är på att måla tavlor. | |
bobo flux | 2013-01-11 12:12 | |
![]() | För övrigt är det aldrig fult att klara ett test, däremot kan man ju ödmjukt fråga sig vad man får ut av att tala om det. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-11 13:23 | |
![]() | Tänker mer på situationer där någon påpekar hur svårt det är, och man förväntas hålla med trots att man inte alls tycker det. Att rakt upp och ner säga att man är bra på iq-test och dylikt är en smula skrytsamt, ja. | |
VonSchnygg - Ej medlem längre | 2013-01-11 13:35 | |
![]() | Jag förstår mig inte alls på denna jantelagmentalitet överhuvudtaget. Varför måste det vara så tabubelagt att berätta att man har gjort något bra, oavsett om det är ett IQ-test, eller om man har målat en tavla. Man berättar ju det för att man är glad över resultatet och stolt över vad man har presterat. Det är tyvärr bara i idrottskretsar det är fullt legitimt att prata om sina prestationer. I alla andra sammanhang räknas det som "fult" eller "skrytsamt". Men det är väl landet lagom i ett nötskal, ingen ska få prestera mer än någon annan, och gör man det så gud nåde om man berättar det för någon. Både livet och diskussionerna blir tråkiga och slätstrukna med ett sånt tänk.... | |
tydal | 2013-01-11 14:12 | |
![]() | Det brukar inte vara IQ-delarna som är de svåra, utan testerna som mäter koncentrationsförmåga och simultankapacitet samt psykologsamtalet. Med svår menar jag att det är där de flesta slås ut. Strax under hälften av de som testar sig brukar klara det. Testernas syfte är att ta reda på vilken personlighet man har och så använder psykologen det som ett underlag tillsammans med samtalet för att bedöma om man är lämplig som lokförare eller inte. /Lokförarlärare (instruktionsförare) | |
tydal | 2013-01-11 14:25 | |
![]() | Guldplate: Grattis till att ha klarat testerna! Det brukar ju innebära att man har en plats på utbildningen. Att du tyckte de var lätta tyder på att du har rätt personlighet för lokföraryrket. Men samtidigt är ju det fel personlighet för andra yrken som exempelvis psykolog, skådespelare, journalist och politiker. Så testerna visar ju egentligen inte på begåvning/intelligens utan på lämplighet för ett visst yrke. | |
Minta | 2013-01-11 14:41 | |
![]() | Det är väl det som stör ibland när det gäller IQ-tester, att en del tror att det visar att de är mycket intelligenta, kanske intelligentare än andra överlag. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2013-01-11 14:44 | |
![]() | Det gör det ju. De är testintelligenta. Därmed inte sagt att de är kompetenta. | |
Guldplate | 2013-01-11 14:47 | |
![]() | Jag håller med om att bara gå ut och säga att man har lätt för IQ-tester är kanske att skryta lite. I detta fall var det mer frågan om att göra tester inför en utbildning och att jag efteråt kunde konstatera att det var lättare än jag förväntade mig. Därmed inte sagt att jag ville skryta om det. Det var mer för att berätta om hur det gick. Sen tycker jag personligen det är lite kul att göra tester som säger sig testa ens IQ. Det håller hjärnan i trim och att gilla att göra dom underlättar väldigt mycket när det kommer till att få höga resultat. Tyvärr är det lite svårare att prata eller visa upp såna "prestationer" än om man är duktig på att måla. | |
Minta | 2013-01-11 14:51 | |
![]() | Hur gick det med lokföraren som arbetat i många år som blev av med jobbet när han fick diagnosen aspergers? | |
Minta | 2013-01-11 14:52 | |
![]() | Testintelligent betyder inte att man är intelligentare än de som inte klarar det lika bra. Intelligensbegreppet är mer komplicerat. | |
Guldplate | 2013-01-11 14:57 | |
![]() | Tydal: Tackar! De har varit nog med att säga att testerna inte avgör om man är bättre eller sämre än andra utan bara på om man passar för yrket. Nu vet jag ändå inte om jag passar för det. Jag behärskar det pga att jag haft jobb som krävt ensamt arbet, fokusering m.m. men jag kan nog inte se mig göra det någon längre tid. Skulle bli uttråkad. Ska jag gå en sån utbildning så är det för att syssla med jobbet flera år framåt... | |
tydal | 2013-01-11 15:08 | |
![]() | Minta: www.lag-avtal.se/nyh...59 3425.ece | |
tydal | 2013-01-11 15:13 | |
![]() | Guldplate: Kör man godståg kan det vara ensamt och enformigt, men persontåg och pendeltåg som jag kör är det inte. Man har ju en massa resenärer med sig som man kan prata med via högtalarsystemet eller som man kan gå ut och prata med på uppehållen. Sen finns det ju ombordpersonal ("konduktörer") med också. Det händer en massa hela tiden och är högt tempo, om man kör pendeltåg. | |