Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade36
Mobilspel
Pågående19 926

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mahatma1232013-01-16 17:10
Antal inlägg: 47

Varför tror ni på allt?
Hur ser världen egentligen ut? Vad är sanningen?

Ibland känns det som om sveriges ungdom är en samling av puckon som tror att sanningen och verkligheten är det som ägt rum de senaste 20 åren. Men jorden har ju existerat lite längre än så.

Så varför tror ni på allt som står i aftonlövet, före-detta-pressen eller andra idiotkällor, istället för att söka sanningar?

fetabetapeta2013-01-16 17:26
Antal inlägg: 185

Hur gör du för att avgöra vad som är "sanningar"?
Är inte alla åsikter/fakta färgade/vinklade av den som framställer dem?

lamaglama2013-01-16 17:30
Antal inlägg: 439

Det är kanske så enkelt som att din känsla av att sveriges ungdom är puckon inte har något alls med verkligheten att göra. Det kanske bara är en känsla. Som mörkrädsla, ungefär. Det behöver inte finnas något farligt alls i mörkret, rädd kan man vara ändå.

dinodog2013-01-16 17:39
Antal inlägg: 4973

Kan du ge något bra exempel på vad du menar. Mina grabbar 22 och 20 år gamla är långt ifrån puckon. Inte deras kompisar heller.

Så ett exempel på vad som du upplever, att ungdomar av i dag inte kan eller vet som dom borde veta hade vart kul att få läsa.

fasterfläng2013-01-16 17:55
Antal inlägg: 24

Mina pojkar är 19 och 23 och de är mycket insatta i vad som händer i världen, mer än de flesta i generationen över. Jag tycker mer det har att göra med andra saker än ålder.

corlini2013-01-16 18:00
Antal inlägg: 3172

jag tycker snarare det är tvärt om, dagens ungdom kan betydligt mer om omvärlden och dess nyheter, historia och kulturer än vad de kan normalt funtade vardagsting som hur man tvättar, att man måste jobba eller vad mat kostar.

ibland känns det som merparten av dagens unga består av massa rainmans som kan svara på det mesta men faller platt som en bäbis om de tvingas ta hand om sig själva med ansvar ett dygn.

Mahatma1232013-01-16 18:17

Jag tänker försöka svara så gott jag kan, och i den mån jag hinner med tanke på hur många som frågar mig om olika saker, och in den ordning jag uppfattar frågorna. fetagbetapeta först:

Åsikter är alltid färgade av åsiktsyttraren oavsett vem denna är. Fakta är däremot fakta, och ingenting annat än fakta - och fakta står inte nödvändigtvis i Aftonlövet. Man framställer inte fakta - man konstaterar fakta Om man är intresserad av att finna sanningar.

Mahatma1232013-01-16 18:17

förlåt: fetabetapeta, det blev ett g för mycket där....

nyckelpigan_2013-01-16 18:22
Antal inlägg: 543

Tja, ungdomen av idag är väl ganska formade av vad den tidigare generationen gjort.

Eller hur?

Troll?

Mahatma1232013-01-16 18:32

lamaglama: Jag har själv barn, de är födda 85, 8 och 93. Alltså tillhör de "Sveriges ungdom". Men de är fantastiska människor. Alltså måste jag vara mer noga när jag beskriver "Sveriges ungdom". Det jag gör är alltså att jag använder mig av en så kallad "generalisering" (slå upp ordet om du inte förstår det ). Ungefär som följande:

"Muslimer är onda"
"Män är djur"
"Kvinnor är offer"
"Skåningar är tröga"
"Stockholmare är bögar"
"Utlänningar utnyttjar det svenska systemet"
"Svenskar är bättre än utlänningar"

Jag tror på individen! Absolut ansvar! Det du GÖR är det du ÄR. Har du någon gång snattat? Då är du en TJUV!

Har du någon gång mobbat? Då är du en TERRORIST!

Och så vidare. Det är bara att titta i spegeln med en uppriktig vilja att se sanningen.

Ingen är alltigenom "god" - människan är inte skapad sådan. Men alla kan kämpa för att bli så bra som möjligt. Jag försöker det. Mina barn försöker nog också det, efter bästa förmåga. Jag gissar att det i själva verket handlar om dåligt föräldraskap. Min "kritik" riktar sig alltså mer emot föräldrarna, mina jämnåriga, än ungdomarna själva.

Jag hoppas att ungdomarna själva - trots bristen på vettigt föräldraskap - blir bättre än de verkar vara idag. Tyvärr tror jag inte att det kommer att bli fallet.

Mahatma1232013-01-16 18:34

mina barn är födda 85, 86 och 93, en siffra försvann där...

akademins2013-01-16 18:39
Antal inlägg: 42

Du vet väl, Mahatma, att det är första gången i historien som barn är kunskapsmässigt vassare än sina föräldrar. Sug på den, den är svindlande tänkvärd.

Mahatma1232013-01-16 18:42

dinadog: Ett lite mer jordnära exempel, bortsett från det faktum att dagens ungdom har väldigt lite insikt i det som beskrivs i filmerna Shindlers list och Gandhi (om man nu ska generalisera!) är att de förlorar om man spelar i "vetligan" mot dem. "Vetligan" är en frågesport liknande "vem vet mest" som går i TV. Ungdomar är kort sagt mindre vetande - om kunskapsfältet innefattar det som hänt i världen de senaste 1000 åren, istället för de senaste 10 åren. Det är i och för sig kanske inte så konstigt, kan en eller annan möjligen tycka, men om man jämför med hur min generation klarar sig emot mina föräldrars så visar det sig att dagens ungdom helt enkelt är puckade - trots att det var de som myntade uttrycket.

Mahatma1232013-01-16 18:54

Fastefläng:

Hm. Kanske. Men alternativet till "ålder" torde vara "dåliga föräldrar". Kunskap är något man lär sig. Om dina pojkar kan så mycket som du säger måste de har lärt det någonstans. Om DU inte lärt dem detta måste någon annan ha gjort det. Och det ändrar förstås inte det faktum att ungdomarna generellt är puckon, för att de INTE lärt sig det som dina barn lärt sig. Jag känner många ungdomar som INTE är puckon, men min åsikt är ju inte heller att alla ungdomar är dumma/obildade/ouppfostra de. Jag förlitar mig på att du har full koll på dina barn! Men uppenbarligen har inte alla föräldrar det.

dinodog2013-01-16 18:56
Antal inlägg: 4973

Men du kan ju inte jämnföra din kunskap med en ungdom. Man lär ju så länge man lever eller hur?
Mina barn lär mig saker ibland som dom lärt sig i skolan eller genom andra.

Livet är ett långt lärande man blir aldrig fullärd. Vad du tycker är viktigt att veta, är kanske helt ointressant för någon annan och tvärtom.

pepscake2013-01-16 19:00
Antal inlägg: 295

Det är så väldigt ocharmigt att generalisera sådär.

Mahatma1232013-01-16 19:05

Ja DET kan ungdomarna definitivt: De VET att USA är "the thing", att muslimer är jordens avskum, att karlar inte vill något annat än att förtrycka kvinnor såvida de inte öppet deklarerar att de är "feminister", och att SD är guds gåva till människan - för vi är ju alla svenskar i hjärtat, inte sant? Men vad skulle de göra om strömmen plötsligt gick? Om mobilen plötsligt inte funkade?

"Vad fan? Hjälp? Mamma?
" Ta det lugnt, det är bara ett strömavbrott, vi har stearinjus"
" Stearinljus? HUr kopplar man in mobben där?

Hur kopplar man in mobben, det är frågan. Testa betapet....

i

Birgerkung - Spelvärd2013-01-16 19:08
Antal inlägg: 2392

Du är 53 år gammal och har upptäckt att du lyckas vinna över barn i ett frågesportspel.

Grattis.

Mahatma1232013-01-16 19:13

Hallå Birgerkung - jag tror att du förlorade mot mig för några år sedan i ett spel som jag själv startade. Är du ett barn?

Vill du diskutera seriöst så är det inga problem för min del, det är bara att skriva till mig privat. Om du inte vet vem jag är kan du lätt ta reda på det, jag lovar att hjälpa till. Om du däremot vet det är du bara en jävla idiot utan någon som helst värdighet.

fetabetapeta2013-01-16 19:14
Antal inlägg: 185

Ang sanningar/ fakta /åsikter.
Det konstaterades för inte så länge sen att jorden är platt...
Så i min mening finns ingen sanning i ordets rätta bemärkelse. Möjligen sanningar för stunden.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?