Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade24
Mobilspel
Pågående19 161

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sote2013-08-06 22:01
Antal inlägg: 3557

Fibernät
Jag bor i ett villaområde och nu ska det dras fibernät hit. Jag har idag tv, bredband och telefon via comhem för jag bor i ett sk comhemhus. Fråga mig inte vilken hastigehet för det där kan inte jag men det jag har är heter bredband large om det säger nåt. Nu står jag i valet och kvalet om jag ska hoppa på detta med fiber eller ej. Det kommer kosta mig ca 20 000 och då ingår det vissa tjänster gratis under en period. Om jag väljer att inte vara med kostar det mig ingenting men dom kommer ändå att gräva ner fiberkabeln i gatan utanför och man kan ansluta i framtiden men då till en betydligt högre kostnad enligt säljaren.
Jag antar att jag höjer värdet på min fastighet om jag är med oavsett om jag väljer att utnyttja själva tjänsterna eller ej. Så nu undrar jag om det finns några här som har erfarenhet av fibernät och som kan ge mig råd. Självklar måste man ju bestämma sig snabbt också......jag har råd att göra det men är det vettigt eller bluffar dom om hur himla bra det är? Kanske det blir som med allt annat tekniskt. Vi köpte tex vår 55 tum LED tv för ett par år sedan för närmare tjugotusen men idag koatar motsvarande kanske bara sju åtta tusen att köpa. Är detta också en sån grej som man lockar med ska vara sååå fantastiskt och framtiden eller kommer det faktiskt att bli billigare och även det gammalt om några år, precis som det är med värstingdatorer. Tar ju bara ett halvår så är den gammal och för långsam för nya spel.

NicerTrouser - Ej medlem längre2013-08-06 22:02
Antal inlägg: 666

Det är vettigt att ansluta sig till ett fibernät. Inte minst om du har råd.

toonfisken2013-08-06 22:04
Antal inlägg: 732

Jag tycker du ska "hoppa på det " det är bra och framför allt så är det som du skriver det blir dyrare o göra det i efterhand .Värdet på fastigheten höjs inte nämnvärt men i framtiden kanske det gör det.

vase2013-08-07 00:59
Antal inlägg: 188

Jag har fibernät sedan några år o är mkt nöjd. Är snabbare o månadskostnaden lägre. Se bara till att det går att välja valfri leverantör i nätet o inte bundet till endast en leverantör, vilket Telia har.

dinodog2013-08-07 06:19
Antal inlägg: 4973

Vi har också fibernät där vi bor. Telia är de som installerat vårt "nät". Måste säga att det är ruskigt bra.

Vem är det som gör "jobbet"?
Vem har bestämt att det ska dras fiber?
Vem är säljaren?

Sote2013-08-07 06:27

Dino- ingen har direkt efterfrågat och bestämt. I kommunen finns olika aktörer och i just vår kommundel har svensk infrastruktur AB sökt tillstånd och fått det. Det kommer finnas flera olika att beställa tjänster av, bla telia, viasat, comhem och andra. Anmäler man nu så ingår viasats grundkanal, ca 15 st, i tre år och bredand i sex månader.
Säljaren var en representant från företaget som kommer göra jobbet dvs ovanstående.

dinodog2013-08-07 07:35

Oki. Vi har som sagt Telia där jag bor. Och com hem.
Nu bor vi i bostadsrätt så com hems utbud av tv-kanaler "ingår" i vår hyra/avgift.

Är nog inte så dumt att koppla på dig på fibernätet för det är suveränt.

vase2013-08-08 00:19

Sote
Det var hos oss Svensk infrastruktur installerade fibernätet o då har man möjlighet att välja mellan många ett olika leverantörer i nätet. Vilket är bra. Dock blev vi boende tämligen irriterade över deras grävningsarbete. Vatten-el ledningar mm
lyckades man gräva av. Men i slutändan blev vi nöjda.

vase2013-08-08 00:22

Bor i villa

Sote2013-08-08 16:51

Jag kollade upp dom på nätet och omdömena var minst sagt ojämna. Några gav skitdåliga och andra var supernöjda. Men det lutar ju åt att jag ansluter mig om inte annat så inför framtida behov.

EvaKson - Ej medlem längre2013-08-08 18:10
Antal inlägg: 49

Gå aldrig på argumentet att det kommer bli dyrare i framtiden, det är i 99, 9 procent av fallen nonsens. Saker och teknik blir relativt sett billigare när nyhets behag flagnar (fråga den som köpte den första digitalkamera, den första mikrovågsugnen osv). 20k för att sätta ihop huset med fibret utanför tomten låter som ett rån, och det vore irrationellt för företaget att om ett eller fem år försöka få folk att betala, de har ju redan betalt sina investeringar.

Sote2013-08-08 18:41

Nja det stämmer tyvärr rätt bra det där med kostnaden. Min jobbarkompis fick fiber installerat för ett par år sedan och då var det några tusen billigare än jag kommer betala nu.
Jag kan ju heller inte välja vilket företag som ska installera själva nätet då det redan är klart. För mig handlar det bara om ifall jag ska ta det nu eller senare. Billigare kommer det ju inte att bli sen.

Sote2013-08-08 18:42

Föressten har du kanske något som visar att det du säger stämmer så vore det väldigt intressant. Jag vet att det är så när det gäller tekniska prylar men detta handlar om grävarbeten och tillsånd och grejer så det är inte riktigt samma sak tror jag. Men länka gärna om du kan Eva

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-08 23:17
Antal inlägg: 37631

köp HM aktier för dom 20000,och kolla utveklingen på en 10 års period,mycket roligare,säljare är alltid säljare och deras produkter är alltid bäst tycker dom, sen visar det sig mer eller mindre alltid att det kanske inte var så bra,fiberkabeln går förmodligen till samma mast som du har i dag

NicerTrouser - Ej medlem längre2013-08-08 23:32

Brukar master vara en vanlig beståndsdel i fibernät, ttiittii?

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-08 23:35

NT vet inget om det!vet bara att det är internet som internet ingen skilnad och om det är skilnad så är det hårfint,HM kommer utveklas mer och det blir roligare

NicerTrouser - Ej medlem längre2013-08-08 23:36

TS kanske borde låna mitt gamla 14.4-modem då. Internet som internet, liksom.

Hinken76 - Ej medlem längre2013-08-08 23:41
Antal inlägg: 1194

Ibland blir det helt utan förvarning riktigt roligt här inne.

dinodog2013-08-08 23:43

Nä ingen mast till fibernät.

Är ju inte som ett mobilt bredband liksom.

Aktier ska man akta sig för bäst att ha pengarna i madrassen :-)

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-08 23:43

är det någon som har priblem med internet nu ?funkar det inte typ alltid som det ska?oavsätt kablar hit och dit eller fibrer och trådar,man behöver inte gå till överdrift bakåt i tiden ,varför inte remdrivet internet,jag vet inte ens vad jag har för internet mer en att det heter Glokalnet men det är klart jag fick mina luftburna el ledningar ned grävna för 10 år sedan ingen skillnad det heller,mer en att kvalliten på gräsfröna var dålig då dom planterade igen gräsmattan men det är el som el men det kan vara skilnad

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?