Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 6 |
| Inloggade | 24 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Miss_jk | 2013-08-08 16:37 | |
![]() | Sjuk på semestern Har semester nu och har fått vad de tror är bältros. Vet att man inte behöver ta de sjukdagarna som semester då, men behöver jag läkarintyg att visa upp på jobbet sen? Någon som vet? Tack på förhand! | |
| Lill-IT | 2013-08-08 16:43 | |
![]() | Jag hade bett om läkarintyg.. och sen frågat om de vill ha det på jobbet. Bältros är ju lite knepigt.. bäst att ha alla papper i ordning från början.. Om det blir komplikationer. Stackars dig. <3 Hoppas du får det lindrigt. Och tänk på att du kan smittas så folk får vattkoppor. | |
| Sote | 2013-08-08 16:49 | |
![]() | Det är precis som vanligt. Kan man så anmäler man sjukfrånvaro som vanligt och kan vara sjuk fem dagar utan intyg. Är det stängt på jobbet och det inte finns möjlighet att sjukanmäla sig då kan man göra det som det första man gör när dom öppnar igen. Om du vet att det blir längre än dom fem dagarna så kan du ju lika gärna be om ett intyg när du ändå är hos läkaren. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2013-08-08 16:50 | |
![]() | krya på dig! | |
| Miss_jk | 2013-08-08 17:10 | |
![]() | Tack! Var hos läkaren idag men hade inte en tanke på att be om läkarintyg. Men har sagt till chefen att jag är sjuk iaf, så då borde det ordna sig ändå då. :) Tack så mycket! | |
| en dum en | 2013-08-08 21:41 | |
![]() | Jag skulle tro att du behöver intyg från första dagen i och med att du har semester, för att du ska kunna få tillbaka dina semesterdagar. Så funkar det åtminstonde där jag jobbar. Krya på dig. | |
| le-lou | 2013-08-08 22:21 | |
![]() | bältros hade min sambo för nåt år sedan, och guu så han skrek. det gör tydligen satans ont det där :(. Hoppas din blir lindrig, miss jk. | |
| karmannghia | 2013-08-08 22:29 | |
![]() | Arbetsgivaren har alltid rätt att kräva förstadagsintyg, men då måste hen också anvisa en läkare. Men på många arbetsplatser tillämpas bara förstadagsintyg på vissa anställda, oftast de som har haft mycket korttidssjukfrånvaro de/t senaste året/n. Men i så fall har som regel arbetstagaren i fråga informerats om kravet. Om din arb giv inte plötsligt kräver förstadagsintyg funkar det precis som om du skulle blivit sjuk när du inte har semester. Hoppas du får en lindrig attack miss jk. Det kan vara väldigt plågsamt men det MÅSTE inte bli det. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-08-08 22:33 | |
![]() | Ja, hoppas att din blir lindrig, Miss_JK. Vet folk som har haft ordentligt ont och en längre tids kraftlöshet. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-08-08 22:43 | |
![]() | Om de konstaterar bältros finns en bromsmedicin som ger lindrigare förlopp, men den ges oftast till personer över 50 och måste sättas in inom 2-3 dygn sen utslagen visat sig. | |
| Sote | 2013-08-09 17:18 | |
![]() | Hittade en länk här: arbetsrattsjouren.nu...st ern.html | |
| Bitte - Administratör | 2013-08-09 17:28 | |
![]() | Arbetsgivaren har sedan rätt att lägga din semester direkt efter sjukskrivningens slut , dvs man har inte rätten att själv välja när det passar en själv utan det ska passa arbetsgivaren och verksamheten Bitte | |
| Miss_jk | 2013-08-09 18:40 | |
![]() | Tack snälla för all hjälp och era värmande ord! Antar att jag fått en lindrig variant. Har inget ont alls förutom värken i kroppen som jag alltid får när jag har feber. :) Tack än en gång! | |
| hammaren558 - Ej medlem längre | 2013-08-09 19:19 | |
![]() | Du ska ha ett intyg om du är sjuk på din semester,för att få tillbaka dina förlorade semesterdagar | |
| corlini | 2013-08-09 20:35 | |
![]() | min man säger till personalen att sjuk är man på helgerna, trött är man efter 17:00 och hungrig, pissnödig eller törstig är man före 07:00 kan folk rätta sig efter det så blir verksamheten lättare att planera, avvikelser vill han ha reda på veckan innan. | |
| vase | 2013-08-09 21:57 | |
![]() | Du har oftast rätt att göra egenhändig ss (sjukskrivning) i fem arb dgr- inkl helg 7 dgr. Vissa arb.givare kräver första dagsintyg vilket kostar 315 kr, som du skall kräva din arb.giv på. Jag arb som läkare o vi vill inom vården inte hålla på med dessa eländiga första dags intyg utan ägna oss åt sjukvård. Är du sjuk längre än 7 dgr krävs läkarintyg, vilket är kostnadsfritt. Finns bra läkemedel mot Zooster (bältros) som skall sättas in inom 72 h. Typ Valtrex. | |
| Miss_jk | 2013-08-09 22:09 | |
![]() | Jag hade tyvärr haft mina utslag i fem dagar innan jag gick till läkaren, så medicin var tyvärr för sent. Tänkte inte så mycket på utslagen förrän jag fick feber... | |
| Sote | 2013-08-09 23:02 | |
![]() | Corlini då lever din man kvar i tron att han är nån brukspatron på artonhundratalet. Såna chefer borde inte få komma i närheten av att ha anställda , dom kan ha enmansföretag. Jävla översittarfasoner är vad det är. Hans anställda får väl inte vara med i facket heller antar jag. Hoppas verkligen att det var ett skämt från din sida. Dålig humor kan man ju inte rå för. | |
| Silfverkrok - Ej medlem längre | 2013-08-10 00:25 | |
![]() | hear hear, sote. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2013-08-10 10:20 | |
![]() | Va ju ett skämt... | |