Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 066 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gloria56 | 2013-10-28 16:06 | |
![]() | Mobilförbud Förslag om mobilförbud på vissa förskolor -äntligen. Själv har jag i flera år reagerat på småbarnsföräldrars mobilanvändning som jag ser eskalerar. Nu har förskolepersonal fått nog och efterlyser ett mobilförbud när föräldrarna vistas på förskolan. Professor Torbjörn Åkerstedt intervjuades i Radio Stockholm ang. detta och sa följande; - Barn behöver uppmärksamhet och får dom inte det så blir det icke önskvärda beteenden från barnet. - Barnet ger upp försöken till kontakt. - Det blir konsekvenser vad gäller anknytning. - Föräldrar är beroende av sin egen kick i stället för att ägna sej åt barnet. - En del får abstinensbesvär när inte mobilen är med. Vad tycker ni om ett mobilförbud på förskolor? Själv reagerar jag dagligdags mot föräldrars nonchalans gentemot sina barn. Vad ger det för signaler till barnet? "Jag är inte lika viktig som mammas/pappas mobil". Så sorgligt och skrämmande! | |
| boyakasha | 2013-10-28 16:11 | |
![]() | Frågan som också borde ställas är : Kan det vara ett viktigt samtal som tas emot? jag tror även personal på förskolan som har till uppgift att ta hand om barnen svarar om det ringer i telefonen. Fasta och mobiler. | |
| Nattrafn - Ej medlem längre | 2013-10-28 16:13 | |
![]() | Jag slås ofta av hur ointresserade många föräldrar verkar av sina barn. Som att de är ett irriterande bihang. Skaffa inte ungar om ni hellre hänger på Facebook än umgås med dem? | |
| le-lou | 2013-10-28 16:34 | |
![]() | mobilanvändningen har gått överstyr tycker jag oavsett. blir vansinnig när tom kompisar på besök sitter med mobilen i näven, när vi fikar. | |
| pappafar | 2013-10-28 16:34 | |
![]() | Boyakasha: Visst kan det vara viktiga samtal som behöver besvaras. Jag tror dock inte att det främst är ev tel.samtal som är det stora problemet, utan allt annat man gör på mobilen. Och HUR många viktiga samtal måste fram varje dag? Jag växte upp på den tiden då det bara fanns fasta telefoner. Om föräldrarna måste nå sitt barn i skolan fick de t ex ringa till rektor som budade till klassrummet. Samma sak om en unge blev sjuk under skoldagen. Man fick leta rätt på den telefon som fanns och använda den. Jag säger inte att det ska vara som förr, men det funkade faktiskt! | |
| Gloria56 | 2013-10-28 16:35 | |
![]() | boyakasha; Det är skillnad på att ha den i väskan än att sitta och zappa. Det handlar ju inte om att lämna den hemma. | |
| corlini | 2013-10-28 17:12 | |
![]() | håller med le-lou, är telefonen så viktig att man föredrar den framför det faktiska mötet med människan? vi har klarat oss utan den i flera tusen år så vi klarar oss säkert utan den i tre minuter medans vi säger hej till våra barn. | |
| Gloria56 | 2013-10-28 17:30 | |
![]() | pappafar; Vi är nog samma generation - tänk att vi klarade oss utan! | |
| malmöiska | 2013-10-28 17:33 | |
![]() | Ett mobilförbud är välkommet. De viktigaste samtalen man har är de med barnen. | |
| Gunilla _ | 2013-10-28 17:41 | |
![]() | Mobilen är iaf en "orsak" (men nej, jag försvarar det inte) - värre är när föräldrar, precis när de kommit innanför dörren, förväntar sig att barnen ska komma som jehun. Utan att få avsluta, utan att ens få ett hej... | |
| Rödpeppar - Ej medlem längre | 2013-10-28 18:02 | |
![]() | Professorn tänker lite för enfaldigt och kortsiktigt. Finns det studier professorn kan hänvisa till? Hur var det för 100+ år sedan. Tror någon att föräldrarna hade tid eller intresse att dalta med ungarna i bondesamhället, medeltiden eller i tidens begynnelse. Nejdå, och ungarna växte upp utan problem då med. lan det vara så att föräldrarnas daltande skapar problem? Kanske vi borde ägna ännu mindre tid åt ungarna? | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2013-10-28 18:11 | |
![]() | Tänk att kolleger med glimten i ögat fortfarande gör narr av mig som har en mobiltelefon ... dvs den har funktionerna "ringa", "ta emot samtal", "skicka sms" och "ta emot sms", dvs en TELEFON. Jag är lärare och ser hur barn umgås under lunchen ... de sitter i sina respektive kompisgäng runt ett bord, och alla spelar något spel eller besöker sociala mediesidor på sina iPhones eller iPads. Jag brukar syrligt fråga dem om de messar varandra på Kik istället för att prata också, för inte f*n umgås de - de sitter bara vid samma bord. Kanske fördummande vad beträffar social kompetens? Smart people don't need smart phones :) | |
| mz_lzrd | 2013-10-28 19:01 | |
![]() | verkligen, rödpeppar, barn växte upp utan minsta problem i bondesamhället. Det är riktigt. Eller inte, kanske. Människor levde i nöd och resursbrist. Idag har vi inte det att tampas med, i af inte de flesta av oss. Om folk inte hade tid med sina barn förr så inte var det för att de ba måste kolla hur många gilla de fått på sin senaste fejanuppdatering. Jag tycker det är rätt stor skillnad. Idag kan vi välja om vi vill skaffa barn, det kunde man inte för 100+ år sedan. Idag väljer man att ha barn och då får man fan ta och skärpa sig. | |
| Gloria56 | 2013-10-28 19:48 | |
![]() | Usch Rödpeppar -dej vill jag inte ens bemöta. mz_Izrd; Visst var det så. Jag tror barn har lättare för att ha överseende med när föräldrarnas tid går till att få vardagen att gå ihop - där kan dom vara delaktiga efter sina förutsättningar. | |
| calle34 | 2013-10-28 22:53 | |
![]() | Har en gammal mobil som jag kan ringa och sms med. Är nöjd . Många av mina vänner sitter ofta vid fika borden och grejar med telefonen, De har lyckats med att få in mobilen i våra hem fabrikanterna. | |
| Gloria56 | 2013-10-28 23:28 | |
![]() | Ja och man hamnar i B-laget om man inte har mobil. Själv har jag en bakelittelefon med petmoj och kan inte göra tonval när jag kontaktar företag och myndigheter. Så småningom MÅSTE jag skaffa knapptelefon - vägrar in i det längsta! Från det till ämnet; Alla dessa föräldrar som pratar i mobilen på promenader eller när dom är i lekparken. Gungar barnet förstrött och samtidigt använder mobilen. Att inte ha mer engagemang i mötet med sitt barn. Barn har rätt att känna att dom är det allra, allra finaste på jorden! | |
| rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-10-28 23:42 | |
![]() | Fattar ej. Är detta ett problem? Hur länge vistas föräldrar på fsk, 10 min om dagen? Typiskt förskollärare att hetsa upp sig över ingenting. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-10-28 23:44 | |
![]() | Nja, det här var de öppna förskolorna som det gällde. Där man ju själv är med sitt barn och inte lämnar över det till personalen. www.svt.se/nyheter/r...-f oraldrar | |
| rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-10-28 23:46 | |
![]() | Aha! Typiskt mig att inte kolla upp. | |
| Gloria56 | 2013-10-28 23:47 | |
![]() | Se dej omkring rien de neuf. Naturligtvis finns inte problemet endast på förskolan. Att förskollärare hetsar upp sej kan bero på att dom har kunskapen om barns utveckling och behov vilket många - skrämmande många - föräldrar inte har. | |