Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 340 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Maradona1986 | 2014-02-20 22:06 | |
![]() | Ukraina brinner Fan. Europa har inte upplevt något liknande sedan kriget på Balkan på nittiotalet. Och jag upplever samma passivitet och ointresse i Sverige. Detta är ett land i vår absoluta närhet som är på väg mot inbördeskrig. Sorgligt. Hoppas att EU och USA tar detta på allvar. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-02-20 22:09 | |
![]() | klart det är allvar men är det rätt att usa ska lägga sig i? | |
| kryddeluntan | 2014-02-20 22:10 | |
![]() | Stormakterna bryr sig inte, när det inte finns ekonomiska intressen i landet. Det som händer i Ukraina är fruktansvärt och sorgligt. Demokratin fick inte en chans att utvecklas, tyvärr. | |
| Maradona1986 | 2014-02-20 22:11 | |
![]() | Ja. Omvärlden ska inte svika det ukrainska folket som vi svek folk i t ex Jugoslavien eller Rwanda. | |
| Maradona1986 | 2014-02-20 22:14 | |
![]() | Men i Ukraina finns det ekonomiska intressen. Ryssland står för 30% av EUs gasförsörjning och allt går via Ukraina. Tror och hoppas att både EU och USA kommer att agera. Litar på att Carl Bildt spelar en ledande roll där (jag vet att det finns olika åsikter om honom inom svensk inrikespolitik, men det finns få som kan spela den rollen han kan på den internationella arenan, så låt oss lägga partipolitiken åt sidan...) | |
| Bucket Redux - Ej medlem längre | 2014-02-20 22:19 | |
![]() | Sverige måste agera genom EU i frågor som denna. Hoppas att vi gör det vi kan för att driva frågan. Bildt verkar i alla fall ovanligt engagerad. Nu verkar det förresten som om sanktioner kan vara på gång från EU. För övrigt intressant ur ett demokratiskt perspektiv att reflektera över protesterna i Ukraina och Thailand. Det är minoriteterna från de senaste valen som gör uppror. Jag har ingen som helst koll på om valen gått rätt till (även om jag utgår från att det inte gjorde det i Ukraina, fördomsfull som jag är), men det är onekligen mångbottnat. | |
| Maradona1986 | 2014-02-20 22:20 | |
![]() | Gått rätt till i Ukraina? Nej.... | |
| LJSKÅNE | 2014-02-20 22:26 | |
![]() | Carl Bildt är väldigt snabb att kritisera när det gäller öst. Men folkmorden USA utför i land efter land hör man inget av. Trovärdighet nolla. | |
| Maradona1986 | 2014-02-20 22:32 | |
![]() | Svensk inrikespolitik och internationell storpolitik är olika saker. Bildt har gjort en del fel genom åren. Men säg vem som kan bättre än honom kan hjälpa Ukraina??? En Nato-politiker? Glöm det! Kanske Kofi Annan. Men annars är faktiskt Bildt mest lämpad i världen att spela en roll här. Det handlar ju också om att faktiskt kunna prata med Putin, som givetvis är den Janukovitj är beroende av. | |
| kryddeluntan | 2014-02-20 22:40 | |
![]() | Bildt har ett gott internationellt anseende i att lösa internationella konflikter, vad man än tycker om honom. Han borde kunna uträtta saker. Norge och Finland har genom åren haft stort inflytande i konfliktlösning, men jag kommer inte på nåt aktuellt namn. Jag hoppas att Bildt får ett uppdrag från EU. | |
| Bucket Redux - Ej medlem längre | 2014-02-20 22:42 | |
![]() | Man kan tycka vad man vill om Bildt som statsminister, men den som negligerar hans jobb på Balkan och hans oproportionerligt stora pondus internationellt har trovärdighet nolla i utrikespolitiska kunskaper. | |
| jin17 | 2014-02-20 22:43 | |
![]() | Nu får du väl lugna dig skåning. Var är det nånstans som USA utför folkmord efter folkmord? Har du över huvudtaget någon aning om vad folkmord innebär? Du får gärna förminska övergreppen som sker och har skett i öst men jämför inte dessa båda system, en himmelsvid skillnad, men din politiska inställning förblindar dig väl. Hoppas verkligen både EU och USA tar sitt ansvar i Ukraina. Bra att Bildt i alla fall engagerar sig. | |
| Maradona1986 | 2014-02-20 22:45 | |
![]() | Tror i o f s att Norges f d statsminister Stoltenberg skulle kunna spela en roll. Men de är Nato-medlemmar. Och regimen är nära Putin. Detta är den sista (?) arenan där det kalla kriget fortfarande lever. Så jag har svårt att se att han skulle kunna spela en medlande roll i Kiev | |
| kryddeluntan | 2014-02-20 22:47 | |
![]() | Såg nyss att den Ukrainska OS truppen höll en tyst minut och många är på väg hem. | |
| Minta | 2014-02-20 22:48 | |
![]() | Om han har Putin som rådgivare lär det inte bli bättre. Jag undrar hur långt Putin är beredd att gå. | |
| Minta | 2014-02-20 22:50 | |
![]() | EU hade kunnat få Ukraina att närma sig Europa för flera år sedan men tog inte den chansen. Nu är det antagligen för sent. EU har inget att erbjuda ekonomiskt jämfört med Ryssland. | |
| Maradona1986 | 2014-02-20 22:55 | |
![]() | Putin ligger givetvis bakom Janukovitjs politik, Tymosjenkos situation, förgiftningen av Justjenko under den orangea revolutionen o s v. Ukraina är en lydstat styrda av oligarker och politiker från Donetsjk. Som sagt, det sista slagfältet för det kalla kriget | |
| Bucket Redux - Ej medlem längre | 2014-02-20 23:00 | |
![]() | Reaktionen från Ryssland är naturligtvis begriplig. De börjar få slut på allierade. De flesta gamla Sovjetstater vill inget hellre än att röra sig bort från Ryssland. Ukraina däremot har en ganska komplex etnisk sammansättning och det är inte alls konstigt att stora delar av befolkningen känner större gemenskap med Ryssland än med Väst. Ett inbördeskrig vore förödande. Jag tror inte att det kan bli så illa som Balkan, men riktigt jävla eländigt i termer av mänskligt lidande i alla fall. | |
| Minta | 2014-02-20 23:04 | |
![]() | Kanske oligarkerna kan vända Janukovitjs ryggen. | |
| kryddeluntan | 2014-02-20 23:09 | |
![]() | Alla maktgalna despoter biter sig fast vid makten, Putin likaså. | |