Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade66
Mobilspel
Pågående20 028

Forumkategorier

Användare Inlägg  
totravel - Ej medlem längre2014-11-01 08:35
Antal inlägg: 4735

Erkännande av Palestina
Äntligen visar Socialdemokraterna lite "Olof Palme-tåga" och erkänner Palestina som stat. Israels reaktion är i vanlig ordning på sandlådenivå. Vad tycker ni om detta? Rätt att erkänna eller är det helt fel. Kanske för tidigt? Kanske för sent? Själv tycker jag att det är på tiden att Sverige, med sin solidariska tradition går i spetsen för övriga västländer och vågar erkänna denna hårt utsatta stat.

anneriiiiiii2014-11-01 08:54
Antal inlägg: 162

Jag tycker att det är för jäkligt! Palestina har aldrig varit en egen stat. (Lytt under det Ottomanska riket och Syrien samt varit ett brittiskt protektorat. Visst har det bott palestinier där men också judar.) Sossarna försöker plocka billiga poänger genom att följa den gamla sosse-traditionen att stötta PLO-terroristerna! F. ö. är media otroligt opartiska när det kommer till den här frågan: Det är alltid Israel som är boven och det är alltid Palestina som är offret.

Rhotheta2014-11-01 09:03
Antal inlägg: 4992

Sandlådenivå… Om jag tidigare har yppat att du förstår någonting om konflikten tar jag tillbaka det. Du kunde lika gärna heja på AIK.

totravel - Ej medlem längre2014-11-01 09:11

Anneriiiiiiii;

En helt väntad och mycket okunnig reaktion. PLO är sedan länge för en tvåstatslösning och är inte klassad som en terroristorganisation. PLO och Hamas, som däremot av många stater klassas som en terrorist-organisation, är bittra rivaler. PLO har redan en slags diplomatisk representation i Sverige. Fatah, som av många räknas som en mer moderat kraft i konflikten mellan Israel och Palestina, är en del av PLO och kanske den mest tongivande av de organisationer som utgör PLO.

Det torde inte heller spela någon roll om Palestina tidigare har erkänts som egen stat. Som situationen är nu så uppfyller de alla krav som ställs på en nationalstat om man använder en konstruktivistisk definition. Även den primordialistiska definitionen av nationalstat ger vid handen att Palestina kan anses vara en egen stat. Det kan däremot vara lite mer diskutabelt.

Härligt att du hänger på i den offermentaliteten som präglar Israels propaganda och utrikespolitik.

totravel - Ej medlem längre2014-11-01 09:13

Rhotetha,

Du går som vanligt ut hårt och slår vilt omkring dig utan några egna argument.........dina inlägg i frågan är irrelevanta, ointressanta och kommer inte att besvaras av mig.

Nora1 - Ej medlem längre2014-11-01 09:22
Antal inlägg: 2885

Personliga påhopp är som totravel säger totalt ointressant.

Jag har inte riktigt hängt med i de senaste nyheterna. Jag tycker att det är bra att Sverige tar ett initiativ. Det är inte okej för vare sig Israels folk eller palestinierna det som pågår. Men hur blir man av med Hamas? Det måste väl vara prioritet ett? Har någon koll på det?

sasjov2014-11-01 09:35
Antal inlägg: 1460

Jag kan tycka att det är ett bra initiativ. Eftersom Sverige är ett respekterat. Känt för sin demokrati. Det kanske i förlängningen kan leda till att andra respekterade länder också godkänner Palestina och på så sätt kan det leda till en diskussion som kan skapa fred. En utopi? Kanske. Men att tro på fred är bättre än att ge upp hoppet.

totravel - Ej medlem längre2014-11-01 09:38

Hamas är en betydligt yngre organisation. De startades för knappt 30 år sedan i samband med den första intifadan 1987. Organisationen kan dock sägas ha sina rötter i det egyptiska Muslimska Brödraskapet. I valet i Palestina 2006 fick organisationen knappt 50% av rösterna och har fortfarande ett starkt stöd i Gazaremsan även om det är lite oklart hur stort, eftersom organisationen inte har fortsatt på den demokratiska vägen och inte utlyst några demokratiska val efter 2006. Det borde dock vara klart att stödet för organisationen inte minskar när Israel och Palestina bråkar.

Hamas och Fatah hade relativt svåra strider efter valet 2006 och Hamas gick segrande ur denna konflikt och har sedan dess på ett ganska odemokratiskt sätt styrt Gazaremsan. Fatah håller till på Västbanken.

Man kan inte bli av med Hamas. Ett vidare erkännande av Palestina kan kanske däremot göra Hamas mer moderata. Det fanns redan innan den senaste eskaleringen av konflikten mellan Israel och Palestina krafter som ville moderatisera Hamas. Det finns Hamasanhängare på hög nivå som förespråkar en tvåstatslösning.

kryddeluntan2014-11-01 10:38
Antal inlägg: 12360

Jag tycker att det var ett bra beslut av Sverige och man får hoppas att andra demokratiska länder följer efter.
Sen är det nog långt kvar till varaktig fred i området.

janne1212122014-11-01 10:45
Antal inlägg: 4722

Hamas kommer aldrig att bli mer moderata. Dom har ett mål och det är att till varje pris förinta staten Israel. Grattis Sverige till att ta det modiga (populistiska) steget att indirekt godkänna det dom håller på med.

Jens N - Ej medlem längre2014-11-01 10:55
Antal inlägg: 445

Helt rätt av vår regering tycker jag. Vi är inte första landet precis...Storbritannien och Frankrike är på väg också.

Rhotheta2014-11-01 10:55

Om jag var det minsta otydlig söker jag inte dialog.

ingson2014-11-01 10:57
Antal inlägg: 4285

Hur är det med Sveriges erkännande av Taiwan?

Det hör absolut ihop med diskussionen om huruvida det är rätt att erkänna Palestina som stat

janne1212122014-11-01 10:59
Antal inlägg: 4722

Är det verkligen fred dom vill ha?
www.aftonbladet.se/n...97 87366.ab
Hamas är bara ute efter att provocera Israel, tyvärr så skiter dom i sitt eget folk som dom säger säg kämpa för.

anneriiiiiii2014-11-01 12:18
Antal inlägg: 162

totravel: Bara för att jag inte håller med dig och gängse uppfattning i den här frågan betyder det inte att jag är okunnig. Snarare att jag tänker själv utan att låta mig påverkas av pk- människors och medias syn på frågan.

Rhotheta2014-11-01 12:21

De har funnit ett mål i livet. Utplåna Israel. Samt inför det globala kalifatet. Har man bara ett mål har man också en mening i livet även om målet är fruktansvärt, ogenomförbart eller vansinnigt på något annat sätt. Det kommer inte att bli någon fred.

Bisonbox2014-11-01 12:42
Antal inlägg: 1359

Israels hantering av konflikten skapar religiösa fanatiker.
Blir ingen fred så länge inte båda sidor ser en framtid.
Ingen blir snäll av stryk, som Bamse säger

totravel - Ej medlem längre2014-11-01 17:25

aneriiiii;

Jag visade på två grova faktafel i ditt första inlägg. PLO är inte längre terroristklassade vilket du skrev och du nämnde även att Palestina aldrig har varit en stat, vilket inte alltid behöver betyda att Palestina inte kan bli erkänd som stat. Palestina uppfyller de villkor som världssamfundet ställer på en nationsbildning.

Därför framstår ditt första inlägg som okunnigt. Det andra är bara ett fåfängt försök att förklara för dig själv och andra att du inte är okunnig.

totravel - Ej medlem längre2014-11-01 17:35

Det är intressant att det är flera stycken som, i likhet med mig, är inne på linjen att ett erkännande av Palestina skulle kunna leda till en moderation av Hamas och den radikaliserade befolkning på Gazaremsan.

Det är å andra sidan tråkigt att det finns andra som totalt har gett upp hoppet och hela tiden återvänder till Israels eventuella utrotande i framtiden och våldet och militär upprustning (styrka) som enda lösning för att förhindra detta skeende. Detta trots att det finns en ökande opinion för en tvåstatslösning både i Israel och Palestina. Det är bara radikala och islamofoba snurrpellar som Rhotheta som inte ser detta.

totravel - Ej medlem längre2014-11-01 17:41

Varför inte jobba på de positiva krafter som finns i området, istället för att propagera för mer våld och mer radikalisering av båda sidors befolkning?

Jag är övertygad om att Sveriges erkännande av den palestinska staten kommer att få flera länder att ta samma steg och jag är dessutom övertygad om att det kommer att vara positivt för framtida fredsförhandlingar.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?