Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 439

Forumkategorier

Användare Inlägg  
totravel - Ej medlem längre2015-08-29 10:56
Antal inlägg: 4735

Flyktingkatastrofen i Europa - vad bör göras?
Varje dag flyr människor från sin svåra tillvaro i sina hemländer i hopp om ett bättre liv i Europa. Dom tvingas dessutom göra det på mycket farliga vägar med hjälp av kriminella människosmugglare och dagligen dör många människor i ett fåfängt försök att nå Europa.

Är det dags att de europeiska länderna öppnar sina ambassader i "säkra länder/grannländer" för asylsökande för att få stopp på människosmugglingen och för att förhindra denna humanitära katastrof? Har vi inom EU resurser att avsätta för den ökande arbetsbörda som detta troligen kommer att innebära för våra ambassader. Har vi inom EU resurser att ta hand om alla flyktingar?

Flyktingvågen kommer inte att kunna stoppas oavsett om murar eller stängsel sätts upp. Andelen klimatflyktingar kommer att öka och som det ser ut i dagsläget som kommer de som flyr från olika krigshärdar också ligga kvar på samma nivå eller kanske till och med öka.

stupidity2015-08-29 11:01
Antal inlägg: 647

Det kanske är dags att man ser till det bakomvarande problemet och inte flyktingströmen enbart. Det är som att hela tiden torka upp vatten på golvet istället för att stoppa läckan.

Det behövs rejäla krafttag mot ISIS som driver miljontals på flykt från sina hem. Kriget måste få ett slut för det blir vara värre och värre för var dag som går.

totravel - Ej medlem längre2015-08-29 11:26

stupidity,

Ja, det är givetvis den lösning som måste till på lång sikt. Vi behöver en värld som är mer rättvis och vi behöver adressera klimathotet och vi behöver adressera oroshärdarna i Mellanöstern och Afrika på ett kraftfullt sätt.

totravel - Ej medlem längre2015-08-29 11:27

Hur löser vi den akuta situationen?

le-lou2015-08-29 11:36
Antal inlägg: 17500

Vi tar emot såklart. Det ska alla göra.

Minta2015-08-29 11:57
Antal inlägg: 20042

Vi tar emot, även i våra hem.

Keyzer Söze - Ej medlem längre2015-08-29 12:01
Antal inlägg: 214

hur många ISIS-soldater smyger sig med i flyktingströmmarna? Du kanske har en terrorist inhyst hos dig Minta? Har du kollat hans bagage?

stupidity2015-08-29 12:05
Antal inlägg: 647

Totravel: Vad menar du på sikt? Det är en lösning som måste till nu. Inte om några år. Ju fler som är på flykt desto värre blir det och det är oerhört viktigt att se till att inte fler kommer på flykt. Att inte stoppa orsaken till att folk är på flykt är som att säga att det är okey.
Självklart måste vi se till att hjälpa dem som är på flykt men ju fler det blir desto sämre får Alla flyktingar det.

totravel - Ej medlem längre2015-08-29 12:08

stupidity,

Du har givetvis rätt. Jag hade den akuta situationen i tankarna.

Angsback2015-08-29 12:09
Antal inlägg: 26

Nu är det ju inte en antingenellersituation. Vi måste både hjälpa de människor som flyr till Europa, ge stöd till de mångdubbelt fler människor som är på flykt i närområdet och inom det egna landet och få stopp på krigets fasor. Har vi resurser nog att låta bli?

Angsback2015-08-29 12:13
Antal inlägg: 26

Som jag ser att ni hann skriva före mig :)

kryddeluntan2015-08-29 12:17
Antal inlägg: 12360

Självklart måste alla hjälpas åt för att ta emot dessa flyktingar, men om inte EU länderna kan enas kommer situationen att bli värre. Jag tänker på den kommande vintern med allt vad det innebär i lidande för människor.
Att bygga murar har aldrig fungerat och vi ser ju tydligt att det inte fungerar nu heller.

ingson2015-08-29 12:27
Antal inlägg: 4285

Om jag förstått rätt är det billigare (och säkrare!) för alla parter att köpa en flygbiljett (även ToR) från säg Beirut, Asmara, Istanbul, Kairo etc till Arlanda än att bekosta en lång resa över Balkan eller Medelhavet.

Men så får inte flygbolagen göra i nu läget vilket är hyckleri från Västeuropa.
Vilket så klart beror på att det då skulle komma alldeles för många asylsökande ffa från Syrien (vilka alla är garanterade PUT) tror jag.

Det är lätt att få slut på flyktingsmugglandet om bara viljan finns, men den saknas av lätt insedda skäl.

totravel - Ej medlem längre2015-08-29 12:33

ingson,

Jag vet inte om det kan kallas hyckleri. Det är nog mer att det är i linje med det som sker nu; ett allmänt försvårande för människor att fly till Europa från de europeiska ländernas sida.

ingson2015-08-29 12:42
Antal inlägg: 4285

totravel,

Visst är det hyckleri när det beklagas att de drunknar eller kvävs på sin farofyllda resa när problemet lätt kunde avhjälpas med säkra transporter.

Chartra några båtar eller några flygplan, åk till Beirut, ta ombord syrier, ta skäligt betalt, gör en asylprövning i Sverige.

Så enkelt är det

totravel - Ej medlem längre2015-08-29 12:44

Angsback,

Vi har definitivt inte resurser att låta bli. En eskalerande situation vad gäller både världens orättvisa fördelning, oros-/krigshärdar och klimatförändringar har vi inte råd med. Den utveckling vi ser nu har det varnats för länge och egentligen har alldeles för lite blivit gjort. Därmed inte sagt att inte något har blivit gjort, men det känns som om prioriteten ligger på annat.

totravel - Ej medlem längre2015-08-29 12:48

ingson,

Ja, det har du rätt i. Jag tänkte på ett lite annat sätt.

Mormodern492015-08-29 20:32
Antal inlägg: 8354

Nej , det hjälper inte med murar, det är ju bara att klättra över , med hjälp av filtar som skydd för taggarna antar jag . Eller gräva sig djupt under murarna , läste jag . Så hur man än vänder sig , har man rumpan där bak

llloyden2015-09-15 03:19
Antal inlägg: 758

Jag är helt ställd. Har ingen aning om vad man ska göra. I EU är det ju ingen utom Tyskland och Sverige som vill ta emot flyktingar och ingent av oss klarar av att ta emot 0,5 eller 1 miljon flyktingar.
Vad ska hända?

llloyden2015-09-15 03:21
Antal inlägg: 758

Hur många flydde från Östtyskland 1956-58?
Vi hade en flyktingpojke hemma hos oss då via någon kyrklig organisation.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?