Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
35
Inloggade64
Mobilspel
Pågående18 149

Forumkategorier

Användare Inlägg  
systerrebell2007-04-06 01:55
Antal inlägg: 427

Hur rullar du?
Ja, hur går det till? Hittar du rullningen för att brickorna slumpar sig på ett vis så att ordet bara står där, sitter du och byter plats på dina brickor i jakt på rullningen, ser du rullningen på en gång du ser bokstäverna, sparar du vissa bokstavskombinationer (á la ARE/ERA eller IG) eller sitter du och håller hårt om de blanka? Hur uppstår dina rullningar, helt enkelt.

Knevert - Ej medlem längre2007-04-06 01:56
Antal inlägg: 805

Jag rullar bara när brickorna kommer i rätt ordning

Qrax2007-04-06 03:29
Antal inlägg: 154

Jag är väldigt förtjust i rullningar, så om jag får blanka så sparar jag dom tills jag kan rulla. Klarar jag inte av att rulla så har jag ofta kvar de blanka tills matchen är slut och då har jag spelat med endast de övriga fem eller sex brickorna hela matchen, vilket brukar leda till låg slutpoäng. Blanka antingen hjälper eller stjälper.

Har jag ARE och minst en blank så brukar jag försöka att undvika att lägga dom så gott det går, men det går ju inte att göra så hela tiden. IG, UT, AV, ISK, IST osv brukar jag inte spara på så ofta, men ser jag att jag har dessa kombinationer så försöker jag göra rullningar där dom ingår.

Perpersa - Ej medlem längre2007-04-06 04:04
Antal inlägg: 2193

ing ning och ion tion är också skoj att spara på..... i synnerhet om man har en blank....

:D

ingson2007-04-06 07:34
Antal inlägg: 4285

Rullar bara när bokstäverna dyker upp rätt för mig.
Annars undviker jag att försöka rulla! Det tar för mig alldeles för lång tid att sitta och fundera på rullningar och plocka om bokstäver och jag får garantert dålig tid och kraschlandar i slutspelet.

Hick ticks2007-04-06 08:26
Antal inlägg: 712

ARE/ERA är ju en sak jag håller hårt + Blanka brickor... Men annars så gör jag inte så många rullningar.

N_O2007-04-06 08:27
Antal inlägg: 31

Byter plats på brickorna för att se om jag kan rulla.
Sparar blanka men sparar inte på are/era osv

MonsterFrank2007-04-06 08:59
Antal inlägg: 656

Blanka håller jag i om jag inte får mer än 50 poäng av att lägga ut den. Annars sparar jag gärna på ARE/ERA, ofta också ett I.

Cassano2007-04-06 09:14
Antal inlägg: 335

Ibland dyker rullningarna bara upp...ligger där så fint på stället :)

Annars är det det klassiska ARE som jag brukar försöka med. Men jag har slutat att vänta på en enstaka bokstav för att få till en rullning. Lönar sig sällan.

Något som jag däremot har jättesvårt för är TVÅ blanka. Det går bara inte. Borde vara lättare, men jag lyckas aldrig få ihop något - blir bara stressad!

Radagast2007-04-06 10:13
Antal inlägg: 782

Jag upptäcker rullningar på åtminstone fyra helt olika sätt. I den ordning jag använder dem är de som följer:

(1) Rainman: Tittar på bokstäverna och ser direkt ordet, t.ex. AALLMRT = MARTALL såg jag direkt i en match jag spelade nyligen.

(2) Suffix/prefix: BE-, FÖR-, -ARE, -ERA, -NING etc. Med AEIRTTT ser man att ARE/ERA verkar lovande, och det som blir över är TITT, så TITTARE är rätt drag. Ännu tydligare är det med FÖR-: 70% av sjuorna som innehåller bokstäverna FÖR börjar med FÖR-. Med ADEFLRÖ borde de flesta här kunna hitta någon rullning (och då tänker jag inte på DALFÖRE).

(3) Sammansatta ord: Det är alltid bra att leta efter kortare ord, om inte annat eftersom man normalt inte rullar och måste spela ett kortare ord. DMSTUVÖ ser inte ut som rullbrickor, men efter att ha letat efter kortare ord och hittat DÖV och STUM så går det nog vägen.

(4) Lek med bokstäverna genom att flytta runt dem på stället eller i huvudet. Funkar bäst på ord som inte har någon naturlig uppdelning i delar, även om jag missar de flesta såna rullningar. T.ex. rullningen i AGHMNOY går inte att hitta med metoderna (2) eller (3).

bänkpressad - Ej medlem längre2007-04-06 10:28
Antal inlägg: 58

Matnyttigt som fan, borde bli märkt med grönt nyckelhål efter detta Radagast. Stor eloge för det utlägget.

Maybach2007-04-06 14:58
Antal inlägg: 2664

Nu förtiden är det mest ARE/ERA, lite tråkigt men effektivt.

leon_leon_922007-04-06 23:33
Antal inlägg: 25

ARE är alltid bra tycker jag. mina flesta rullningar slutar på -ARE. brukar ibland ta hjälp av nån jag känner och titta på deras rullningar. hjälper mig och ett stort tack. men har ibland fått en rullning direkt så och då är det ju oxå bra.

SirNose2007-04-06 23:41
Antal inlägg: 188

Kör nog mest på (1) och (2). Har tyvärr stora problem med (3) även om jag nyligen la simfena. (4) har jag sällan tid med eftersom jag lirar hets.

hugokolbaz2007-04-06 23:46
Antal inlägg: 665

Jag är mest Rainman. Men egentligen bara för att jag gör 2, 3, 4 per automatik.

TomasLeonard2007-04-06 23:50
Antal inlägg: 1563

Sitter och knåpar och sen kommer jag på att det var en åtta och inte en sjua som behövdes trots allt, surnar till och skriver ngt om min otur.

Annieel - Ej medlem längre2007-04-25 21:04
Antal inlägg: 446

Förut are och era .

betapetkunge2007-04-25 21:09
Antal inlägg: 46

jag rullar aldrig

MonsterFrank2007-04-25 21:12
Antal inlägg: 656

Radagast: Mycket bra exempel. Fler sådana!

Rullar numera nästan bara sjuor. Har problem med att hitta rätt åttonde bokstav, förutom då Rainman-metoden slår till. Nyligen hade jag EOKNRSS på hand och kunde pussla om det till KON(G)RESS. Att jag inte fick ut det är en annan sak :P

david_842007-04-25 22:00
Antal inlägg: 256

Instämmer i hyllningskören av Radagasts inlägg. Rainman är kanske den bästa metoden, låta tankeflödet strömma obehindrat, men då måste man vara på alerten. Fungerar inget bra när man är trött i huvet. Kanske inget att rekommendera för nybörjare heller. Vill man lära sig rulla är det nog bättre att tänka i prefix/suffix.

Ibland tycker jag mig också kunna intuitivt känna att jag har en rullning på racket, ett alldeles speciellt ord avsett, men som jag inte kan komma på vilket det är. Då försöker jag konfrontera den känslan, försöka återkalla det sammanhang där den kommer ifrån. Ibland kan det till exempel vara från någon tidigare scrabble-händelse, om jag rullat med samma bokstäver förut, eller sett någon annan göra det.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?