Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade50
Mobilspel
Pågående18 717

Forumkategorier

Användare Inlägg  
andraideal - Spelvärd/Forumvärd2007-05-22 09:17
Antal inlägg: 3298

Barnförsäkringar
Nyfiken på vad ni har för försäkriningar till era barn. Jag har 2 olika bolag till mina men vill gärna ha dem på samma. Har läst både jättebra och dåliga saker om de flesta bolag. Har Trygg Hansa och Skandia nu.

Vad säger ni, för- och/eller nackdelar med olika bolag. Vilket anser du är absolut bäst och varför?

yayasout - Ej medlem längre2007-05-22 09:28
Antal inlägg: 1408

åh! toppen! jag vill också höra eftersom jag blivit osäker.
vi har skandia av den enkla anledningen att dom var först till kvarn och gjorde hembesök. till en början var han såklart skittrevlig men när han fick höra att dottern låg kvar en månad på sjukhus började han vrida på sig. en vecka senare fick vi papper på att dom ville ha journaler från vistelesen. det nämnde han inte var nödvändigt då han var här.

tycker att dom flesta verkar ha ungefär samma erbjudanade men jag är osäker vad dom egentligen går för. sorry om jag nallar på din tråd andraideal :/

andraideal - Spelvärd/Forumvärd2007-05-22 09:30

Det är bara bra yayasout. Jag vill höra alla aspekter på försäkringarna för barn :)

yayasout - Ej medlem längre2007-05-22 09:37

bra :) men visst är det svårt?

har du vart på familjeliv.se och snokat i forumet? där finns det tusentals med mammor som tycker och tänker... mycket!

sarsaparill2007-05-22 09:39
Antal inlägg: 15

Det är ju jättesvårt att veta förrän man behövt utnyttja försäkringen, om den är bra eller dålig.

Jag har båda mina kids i LRF Försäkring eftersom man får en bra försäkring till ett bra pris som medlem.

maska2007-05-22 10:00
Antal inlägg: 194

www.konsumenternasfo...ng sbyra.se
Här kan man på ett bra sätt jämföra olika försäkringar, villkor och ersättningsnivåer.

Vi har också Skandia, vi tyckte deras försäkring verkade bra. Det den saknar är ersättning ifall barnet blir helt eller delvis handikappat - då ersätter inte Skandia arbetsbortfall i vuxen ålder. Det gör till exempel Trygg hansa till viss del. Folksam är den enda som ersätter dyslexi (vet en tjej med mkt svår dyslexi som fick en laptop som hjälpmedel på försäkringen i åk9), å andra sidan täcker Skandias epilepsi. Skandias gäller tom 30år de andra tom 25.
Ja ni fattar, för- och nackdelar med dem allihop. Men huvudsaken är väl att man har en alls?

Lillråttan2007-05-22 10:40
Antal inlägg: 4623

Vissa innefattar sjukdom, andra inte!

lelou - Ej medlem längre2007-05-22 11:42
Antal inlägg: 2025

jag har Länsföräkringar, kollade upp iaf då för ett par år sen och jämförde villkoren i förhållande till priset och kom fram till att de var klart prisvärdast.

weroger2007-05-22 12:36
Antal inlägg: 137

Mina två stora har jag i Trygg Hansa eftersom vi hade alla andra försäkringar där. Vårt nytillskott har vi hos Skandia och de är billiga och bra så jag ska faktiskt flytta över de andra två dit också. Det skiljer MYCKET på priset!

illiterate - Ej medlem längre2007-05-22 12:49
Antal inlägg: 6521

Nackdelen med att ha två olika är att man betalar dubbelt, men riskerar att inte få någon ersättning när man kräver det, eftersom båda skyller på att man ju har en annan försäkring som täcker detta. Så det gäller att kolla upp avtalen ordentligt, och vara förberedd på att när man väl behöver pengarna kan det krävas en flerårig process för att få dem.

andraideal - Spelvärd/Forumvärd2007-05-22 14:15

Jag har inte 2 försäkringar till varje barn, utan de är försäkrade i olika bolag. Trygg Hansa var bra då sonen satte i halsen och fick opereras akut. Fick första-hjälpen-bidrag och ersättning för sjukhuskostnad snabbt. Dotra har trillat och sytt hakan och har fått ett stort fult ärr som jag funderar på att ta upp till försäkringsbolaget och se om hon kan få nåt för det, men det kanske måste anmälas inom en viss tid?

Nåja, jag känner mig inte helt säker än vad jag ska välja och jag tycker det är jättesvårt att själv jämföra i tabeller. Så gärna mer respons och funderingar från er :)

EvilMal2007-05-22 18:04
Antal inlägg: 71

Vi har TryggHansa. Fungerade bra när sonen blev sjuk och fick ligga på sjukhus i en vecka, inga problem.

mamman - Ej medlem längre2007-05-23 12:29
Antal inlägg: 6379

Jag tycker det är skitsvårt... Vi har ju en tjej med hjärtfel och det är jättesvårt att försäkra med såna "underlag".
Ett försäkringsbolag ringde och skulle sälja på oss en försäkring och jag frågade då om de skulle betala ut pengar om hon tex ramlade och bröt benet, så vi måste stanna på sjukhus...
Personen kunde då inte lova att de INTE skulle skylla på hjärtfelet och därför inte betala ut pengar.
Det går alltså ut på att de kan skylla på att hon vart trött och därför ramlade... och att detta beror på hjärtfelet och att det då inte ingår i försäkringen.
Jättesvårt!!!

myran_64 - Ej medlem längre2007-05-23 19:04
Antal inlägg: 3157

alla mina är födda för tidigt och har därför inte gått att försäkra som "vanliga" barn. Massa krångel med extra papper och inget bolag ville inte försäkra någon av dom förens dom fyllt 4, och klarat en kontroll så dom skulle vara "normala", men sen sa dom ändå att det inte var säkert att jag skulle få ersättning om det hände något! För man kunde i princip skylla allt på att dom var för tidigt födda alltså! Därför har inte någon av mina barn varit försäkrade utöver den vanliga man har i skolan..

yayasout - Ej medlem längre2007-05-23 20:22

oj det är ju min med. får man fråga hur tidigt dom föddes?

Vigdir2007-05-23 21:08
Antal inlägg: 3722

Inte heller adopterade barn går att försäkra enkelt, även där går det att skylla på diverse underligt för att förklara brutna ben och annat. Min dotter gick att försäkra via Folksams Medlemsförsäkring, eftersom mitt fackförbund har avtal med just Folksam. Den är inte lika omfattande som andra barnförsäkringar, men bättre än inget. Och eftersom de flesta (eller alla...) försäkringsbolag nekar att försäkra adopterade barn så...

Kan vara ett alternativ även för barn som är för tidigt födda eller där det finns andra "hinder" för försäkringsbolagen. Fast då gäller det ju att man är medlem i "rätt" fackförbund också... Det här med barnförsäkringar är inte det lättaste!

IMO 1punkt2 - Ej medlem längre2007-05-24 11:28
Antal inlägg: 1033

Vad som är viktigt att tänka på beträffande barnförsäkringar är att de ska täcka sjukdom. Det är betydligt fler barn som blir arbetsoförmögna pga sjukdom än pga av olycksfall.

När jag tecknade mina barnförsäkringar (91 och 93) ansågs det att det krävdes fem miljoner ifall barnet blev fullkomligt arbetsoförmögen innan det hunnit ut i arbetslivet, för att det senare skulle kunna få ett någorlunda fullgott liv.

Har nyttjat barnförsäkringarna ett flertal gånger och de flesta gånger har faktiskt rört sjukdom/operationer. (Svår skolios bland annat) Visst har det blivit några utslagna tänder etc också genom åren men då den gjort mest nytta var vid operationerna.

mamman - Ej medlem längre2007-05-24 17:00
Antal inlägg: 6379

Även där blir det svårt för oss IMO, eftersom min dotter kan bli klart mycket sjukare än andra... Alltså kanske hon behöver sjukhusvård för saker andra väntar ut hemma (magsjuka tex). Det gör att försäkringsbolagen inte betalar ut pengar eftersom det är pga hjärtfelet....
Efter många rundor runt och frågor åt höger och vänster och allt vad det nu är, känner jag att jag vill sparka på ett smalben!!! någon som offrar sig?

myran_64 - Ej medlem längre2007-05-24 20:32
Antal inlägg: 3157

yayasout: jag har en i vecka 35, en i v 38, en i v 29 och den sista i v 33 alla med akut snitt.. =)
Jag har inte försäkrat något av mina barn och det har, peppar peppar, inte hänt dom något.

Vigdir2007-05-24 23:15
Antal inlägg: 3722

Mamman - jag förstår dig fullständigt! Sitter i samma sits, trots att min lilla är kärnfrisk, just för att hon är adopterad, "och då vet man ju aldrig"... Så om du sparkar, håller jag!

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?