Spelrum
| Giraffen | 11 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 21 |
Mobilspel
| Pågående | 18 775 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Nemi | 2007-07-27 20:22 | |
![]() | Present eller ej? Kära bullen, jag har ett problem.... ;) Det har lite med vett och etikett att göra, jag är lite kluven vad som är kutym att göra i en sådan situation jag har hamnat i. Imorgon ska jag iväg på vigsel 20 mil ifrån där jag bor, paret är vänner till mig. Jag är dock inte bjuden på middagen (de har en rätt liten middag på kvällen) men jag vill vara med på vigseln ändå och det blev brudparet glada över när jag berättade detta. Jag åker hemåt igen (med tåg) två timmar efter vigseln. Jag vill väldigt gärna vara med när de viger sig och många andra vänner kommer vara där så att ag ska dit är det ingen diskussion om. Däremot vet jag inte om jag bör ha med mig någon present eller ej, de flesta jag har pratat med säger att jag inte behöver det eftersom jag ju inte formellt är bjuden. Jag har inte köpt någon men jag tycker det känns lite konstig att inte göra det, men jag vet alls inte. Vad tycker ni? Ska jag åka dit och bara vara där oc gratulera på plats eller ska jag ta med något litet eller kanske något vackert kort enbart? Jag tycker det är knepigt. Tacksam för kloka råd, Nemi | |
| Backisen1 | 2007-07-27 20:27 | |
![]() | köp en chokladask.......... Jag skulle bli överlycklig om jag fick en chokladask =) | |
| skåldå - Ej medlem längre | 2007-07-27 20:29 | |
![]() | Jag tycker du ska ha med något. Inte nått jättestort men något. de behöver ju inte öppna det där utan kan vänta tills paketöppningen. jag föreslår typ en flaska vin eller två vinglas eller kanske två temuggar alt kaffemuggar med en påse av gott finare kaffe/te beroende på vad de dricker? | |
| Forky - Ej medlem längre | 2007-07-27 20:33 | |
![]() | Beror väl lite på hur nära vänner det är också. Men rent generellt tycker jag man ska ge en gåva om man själv vill - skit i vett och etikett liksom. Så... känner du att du vill ge, så ge för guds skull. :-) En flaska vin låter för övrigt som ett bra tips. | |
| Mouche - Administratör | 2007-07-27 20:43 | |
![]() | Etikettsregeln säger: Är man inte formellt bjuden så har man heller inga förpliktelser. Jag hade tagit med mig en blombukett och ett tillhörande kort...inget annat! Att ta med sig en, kanske dyrbar, present i det läget, kan få brudparet att känna dåligt samvete över att inte ha inviterat till middagen och det är något som inte bör ske på deras stora dag. =) Mouche | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2007-07-27 20:48 | |
![]() | Ge dom en vissen kaktus så ger du dom dåligt samvete OCH kommer billigt undan. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-07-27 20:51 | |
![]() | Håller men mouche!!! | |
| ordsvall - Ej medlem längre | 2007-07-27 21:03 | |
![]() | jag håller med birgerkung!! försök helst också smussla in den under brudens klänning lagom tills hon ska gå uppför gången... ;) | |
| ordsvall - Ej medlem längre | 2007-07-27 21:10 | |
![]() | (hm... om en vissen kaktus är en som har tappat taggarna så rekommenderas i så fall en fräsch en =D ) | |
| Arme - Ej medlem längre | 2007-07-27 21:21 | |
![]() | Det låter på dig som att du inte har för avsikt att medelst eventuell present ge brudparet dåligt samvete. Du nämner heller inte något skäl till varför du inte är bjuden. Med detta tagande i beaktande sätter jag mig in i din situation, så som jag föreställer mig att den är och ger dig härmed följande råd: Ge fan i vett och etikett, köp present som om du hade varit bjuden och glödjs med brudparet. | |
| Arme - Ej medlem längre | 2007-07-27 21:23 | |
![]() | När jag läser om ser jag att du hintar om en anledning till varför du inte blivit inbjuden. Den anledningen stärker mig i mitt råd. | |
| Dito_ds | 2007-07-27 21:59 | |
![]() | Mouche har så rätt så men jag förstår ändå att du kanske vill. Ett vackert träd i kruka som du ger till toastmaster eller brudtärna. Men inte till brudparet. ´Lätt att de får dåligt samvete då! Lycka till! | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2007-07-27 22:17 | |
![]() | Eller ett planterat träd i afrika, inbetalning till något som du vet dom är engagerade i eller så.. något som man kan ge med bara att kort där det står vad dom fått. Eller en egen stjärna som är poppis present just nu =) I alla fall något som kan ges med ett kort. | |
| Nemi | 2007-07-27 22:21 | |
![]() | Tack för kloka råd och synpunkter. Jag fick tag på min kloka och världsvana farmor med och hon sa precis som ni att det inte finns något som helst krav på att ta med något, framförallt för att jag inte ska ge brudparet dåligt samvete för att jag inte kunde bli bjuden. Jag tror att jag tar oc köper ett vackert kort och så skriver jag och pojkvännen något fint i det, blir lite som ett telegram på något vis. Farmor påpekade också att eftersom man tar med presenterna till middagen (vanligtvis) så är det ju inte möjligt för mig att ens kunna överräcka en gåva och därmed är det inget "krav" på att jag ska försöka ordna det på annat sätt heller. Jösses vad rörigt och knepigt det är med sådana specialsituationer :) Tur det finns kloka människor här som kan hjälpa i nöd :) Nu är frågan bara... vad 17 skriver man i kortet då, så det inte låter för krystat eller liknande.. Får fundera på det ett tag. /Nemi | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-07-27 23:53 | |
![]() | "Hoppas era barn blir fula och ludna! Från oss som inte vart bjudna!" | |
| Vikage | 2007-07-28 02:15 | |
![]() | Kör på mammans förslag det är kanon | |
| klarkan - Ej medlem längre | 2007-07-28 09:21 | |
![]() | Helt lysande förslag mamman, måste lägga den på minnet tills nästa gång :-) Formellt kan man väl skriva: med lyckönskningar på eder högtidsdag Nemi & gubben. | |
| Nemi | 2007-07-28 09:26 | |
![]() | Hehe, förvisso har de humor och kan gilla det rimmet men jag tror nte rikitgt att det passar ändå ;) | |
| blue_moon | 2007-07-28 09:49 | |
![]() | Denna är kanske bättre..? Leve brudgummen och bruden! Ville komma, blev ej bjuden. | |
| missFormula1 | 2007-07-28 18:54 | |
![]() | Vad heter brudparet? Kanske något i stil med: Kära ... och .... , nu ni varandra äntligen fått. Vi nu önskar er allt gott | |