Spelrum
Giraffen | 15 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 35 |
Mobilspel
Pågående | 20 217 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
mamman - Ej medlem längre | 2007-10-25 17:15 | |
![]() | det lackar mot jul...godis Hejsan! Jag älskar att baka och laga/koka godis. Därför vill jag ha alla era superbra och jättelätta recept med julgodis (eller kakor). Gärna mintkyssar eller annat smskigt!! Vassego att skriva!!! (jaja, jag börjar i tid, men det är bara för att jag ska hinna förbereda) | |
TomasLeonard | 2007-10-25 17:21 | |
![]() | Du kan bygga pompellipossas hus eller greve draculas borg av pepparkaka... Att äta...då är jule-knäcken alltid bäst. | |
yayasout - Ej medlem längre | 2007-10-25 17:29 | |
![]() | har du provat pyramidknäcke tomasleonard? en riktig höjdare som konkurrerar ut allt annat bröd. fast bakning var det ju. jag skulle gärna ha tag i ett recept på sesamkakor. | |
vulcan | 2007-10-25 17:33 | |
![]() | Är det verkligen KNÄCKE TL menar - är det inte KNÄCK? Kan man beställa lite julgodis mamman? Jag kan stå för ingrediens- och transportkostnader! :D | |
yayasout - Ej medlem längre | 2007-10-25 17:37 | |
![]() | glöm mig. jag har feber idag. | |
Mimsan1986 | 2007-10-25 18:22 | |
![]() | Jag har länge velat göra som en cheesecake med pepparkakor isf digestive och ädelost isf philadelphia. | |
mamman - Ej medlem längre | 2007-10-25 20:56 | |
![]() | Vulcan!! Beställ så fixar jag!!! Godis eller julkakor?? Har recept på en besvärlig (att göra alltså) men underbar kaka i tre skikt. Ett måste varje jul!!! Bara jag får ett bra recept på mintkyssar så... Annars gör jag Wienernougat, fudge, marängfudge, brända mandlar... nä, nu kommer jag inte på nåt mer. Men jag vill ha recept folk's!!!! | |
Basta - Ej medlem längre | 2007-10-25 21:23 | |
![]() | Snälla kan vi inte vänta lite det är bara höst, och nästan två månader kvar till jul, förresten är det någon som har något bra semestertips inför sommarsemestern? | |
mamman - Ej medlem längre | 2007-10-25 21:25 | |
![]() | Men Basta, man MÅSTE börja i god tid med planering!!!!! Och det här är ju så kul och gott att man måste börja dregla lite nu, så det är färdigdreglat innan jul... ;-) | |
victrix | 2007-10-25 22:43 | |
![]() | Här mamman, ska du få ett recept på pepparmyntspastiller .....det är nog samma sak som mintkyssar, tror jag. Koka upp 2 hekto socker tillsammans med 3 msk vatten så sockret smälter. Ta kastrullen av plattan och rör ner 1,5 hg florsocker och några droppar pepparmintolja. Klicka snabbt ut pastillerna (ev måste du värma upp massan under tiden tillsammans med ytterligare några droppar vatten eftersom det stelnar ganska fort) Klicka sen, när pastillerna stelnat, på en droppe blockchoklad. | |
SheDeVille | 2007-10-25 22:57 | |
![]() | Här är recept på en supergod apelsinsallad (efterrätt) som alltid finns hemma hos mig under juletid (ja hela säsongen med Navel apelsiner brukar jag göra den - Navel apelsiner är söta och goda) 10 apelsiner (receptet är till 8 pers men hos oss äter två lätt upp allt inom ett dygn) 6 msk farinsocker, eller möjligen muscavadosocker 1 krm malda nejlikor 1 tsk malen kanel 5 msk konc. apelsinjuice eller pressa en apelsin istället (1 dl hasselnötter - inte nödvändiga alls men för den som gillar nötter så kan man ha hassel- eller valnötter) Blanda socker och kryddor. Skala apelsinerna med kniv och skiva dem, ta tillvara saften Varva apelsin med socker kryddor. Slå över juicekoncentratet eller den pressade apelsinen. Låt stå kallt ett par timmar. Garnering : Ej nödvändig men om du gillar nötter så: rosta hasselnötterna och gnugga bort skalet, hacka dem grovt, strö över vid serveringen. Alternativt hacka motsvarande mängd valnötter. Jag brukar servera apelsinsalladen bara som den är, ibland med glass men favoriten är att blanda vispad grädde med turkisk/grekisk youghurt fifty-fifty och så blandar jag i nötter eller hackad mörk blockchoklad i gräddyoghurten. Apelsinerna får lite "pepparkakssmak" av kanelen och de malda nejlikorna. Och den är fräscht inslag till allt godis, fet julmat o annat som vi gärna stoppar i oss under juletid. | |
misse123 | 2007-10-25 23:04 | |
![]() | recept på pepparkaks cheescakeTack låter undebart gott. | |
IMO 1punkt2 - Ej medlem längre | 2007-10-25 23:06 | |
![]() | Och den gottigaste tryffeln: (Orkar inte justera bort reklamen...) cirka 40 kulor 250 g mörk choklad (med hög kakaohalt) 1 dl Vispgrädde 1/2 dl florsocker (eller honung) 50 g osaltat Svenskt Smör 1 msk Crème Fraiche cirka 1 dl kakaopulver (att rulla tryffeln i) Finhacka chokladen. Koka upp grädde och socker/honung. Häll det över chokladen och rör tills tryffelmassan är slät. Tillsätt smör och crème fraiche och rör tills det blandat sig. Bred ut massan på fat eller tallrik och kyl över natten. Ta upp tryffeln med hjälp av en tesked och forma kulor. Rulla kulorna i kakao och förvara dem svalt. Snott rakt av från Guldkorn... | |
SheDeVille | 2007-10-25 23:09 | |
![]() | Julsenap till skinkan (det är godis det med ;-) ). Jag gör den på känn men måtten är ungefär så här: Colemans senapspulver Florsocker Skinkspad alt en liten nypa salt Vispgrädde Blanda tre rågade matskedar av Colemans senapspulver och lika mycket florsocker i en bunke. Ta ett par matskedar av skinkspadet eller en liten nypa salt samt ett par msk av ovispad grädde och rör ihop det hela till en jämn smet. Vispa 2 dl grädde hårt men inte så det blir "smör". Blanda ned grädden med den gula senapssmeten, blanda ordentligt och låt den stå kallt ett par timmar innan den serveras. Håller sig i kylen 3-5 dgr beroende på gräddens bäst-före-datum. Sen tar man fram den när man griljerat julskinkan och stryker på ett rejält lager senap. (Obs att det blir stark senap med lite pepparrotsaktig smak). Sen njuuuuuuuuter man av det goda. | |
SheDeVille | 2007-10-25 23:31 | |
![]() | Till Basta vill jag ge ett semestertips: Jag bokade idag 3 veckor i Tunisien till sommaren. Tunisien har superfina stränder - de bästa vid Medelhavet vill jag påstå -, man ligger inte packad som sillar på stranden, maten är god och det är billigt att leva där dessutom så är det mycket låg brottslighet och det finns massor att se! | |
IMO 1punkt2 - Ej medlem längre | 2007-10-26 00:57 | |
![]() | och så får vi ju inte glömma cumberlandspjällen... 4 portioner 175 grader 1 kg tjockskuret revbensspjäll Marinad: Saft och skal av två apelsiner ½ dl vinbärsgelé eller outspädd saft 1 tsk senapspulver 1 tsk ingefära 1 msk soja 1 tsk salt 1 krm svartpeppar Blanda ihop marinaden. Lägg spjället i en plastpåse med marinaden en timma. Lägg spjället med bensidan upp i en ugnsform och häll över marinaden. Stek i nedre delen av ugnen en halvtimma. Vänd köttet och stek ytterligare cirka en timma. | |
Pim_ | 2007-10-26 01:01 | |
![]() | Pepparkaka + grönmögel/camenbertost mmmm | |
IMO 1punkt2 - Ej medlem längre | 2007-10-26 01:08 | |
![]() | justja, bra att du sa det pim_ brukar blanda cirkus två tredjedelar grönmögel med créme fraishe/naturell yoghurt och sen rulla bollarna i pepparkakor. MUMS!!! | |
mamman - Ej medlem längre | 2007-10-26 09:43 | |
![]() | Men det är ju inte gott!!!!! Grön och blå mögel är inte gott!!!! | |
Perpersa - Ej medlem längre | 2007-10-26 09:49 | |
![]() | En stor och rejäl mjuk romrussinkaka hör julen till tycker jag! :D Brukar smacka i en och annnan så där röd liten fickafjong, mest för syns skull dock! | |