Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade40
Mobilspel
Pågående19 269

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Blue Ztar2005-12-07 18:25
Antal inlägg: 1065

Könsfördelning
En tanke slog mig mig just: Av de 100 spelare som ligger på topplistan här på betapet så har ca 15 uppgett att de är kvinnor. Den totala könsfördelning bland alla medlemmar är långt ifrån så ojämn som 15-85.

Hur kommer det sig tror ni? Och hur ser fördelningen ut när det gäller IRL-tävlingar?

willas - Ej medlem längre2005-12-07 21:03
Antal inlägg: 59

Det brukar väl gälla all slags tävlingar - om männen håller på med vad det än är så vill de tävla och vara bäst. För kvinnorna är det tilltäckligt att ha roligt.

gurdigutt2005-12-07 21:29
Antal inlägg: 37

Till willas:
nämen... ja citerar .. "om männen håller på med vad det än är så vill de tävla och vara bäst. För kvinnorna är det tilltäckligt att ha roligt"

menar du då att kvinnor inte vill vara bäst? eller att vi inte går in för tävlandet? Jag och många med mig tycker nog att tävlandet och helst vinna, är det roliga! Det är väl ingen mening med att tävla eller spela spel om man inte vill vinna?

Men i övrigt så har jag ingen aning om varför det inte är fler tjejer i poängtoppen, för på antal spelade matcher så verkar ju tjejerna vara i majoritet bland de första 100.

OneW2005-12-07 21:37
Antal inlägg: 1207

tack gurdigutt!!!

Det där att för kvnnor är det tillräckligt att ha kul är s..tsnack!
Så var det kanske på 1800-talet vad vet jag.. levde inte då men jag är här för att vinna! Så betacka mig uttalande som att vi kvinnor hit eller dit.. tala för er själva och inte om oss i grupp!!!

Ordaren - Ej medlem längre2005-12-07 21:45
Antal inlägg: 64

Två teorier:
Antingen är det som jag hört (har lärt mig det i biologi eller psykologi eller någonting). Att kvinnor har jämnare intelligens. Färre som är superbegåvade och färre som är superdåliga. Det är därför karlar mycket oftare kommer fram och får nobelpris och sådant. Men då finns det alltså samtidigt fler som är väldigt obegåvade.

Eller så är det av den enkla anledningen att fler män är benägna att fuska på ett eller annat sätt.

vulcan2005-12-07 22:52
Antal inlägg: 7666

På Scrabbleförbundets ratinglista är just nu 18 personer av de 20 högst rankade män. Jag har inte orkat räkna igenom könsfördelning totalt bland de 242 som har en tävlingsrating noterad, men jag gissar på typ 60% män, kanske något mer. Det är således en ganska klar överrepresentation i toppen.

Det stämmer att den totala intelligenskurvan för män visar fler extremvärden i båda riktningar. Men jag tror inte att det är förklaringen till scrabblerankingen. Det handlar nog snarare om en högre grad av nörderi hos män. Det är inte så många av kvinnorna som spelar tävling som sitter och pluggar ordlistor och tränar rullningar mot Frankprogrammet. Däremot är vi betydligt fler killar som gör det. Många killar spelar nog fler matcher också, även om det som vanligt finns individuella undantag.

Helt ovetenskapligt kan vi jämföra mig och min likaledes spelande syster. Vi har båda gillat spelet sen vi spelade det med familjen runt köksbordet som små (en orsak till att jag aldrig haft några som helst problem med att spela upp och ner f.ö.) Vi gillar båda två språk och ord och har alltid haft väldigt lätt för oss med sånt. Den mest begåvade av oss är säkert min syster som t ex lärde sig läsa vid knappt fyllda fem. Ändå har jag högre tävlingsrating och slår henne kanske 6-7 gånger på 10 i snitt. Varför? Enbart därför att jag har pluggat mer ord skulle jag säga och möjligen ägnat mig åt lite mer aktiv teoretisk analys av hur man ska spela. Hennes naturliga spelförståelse och känsla för spelet är om något bättre än min.

Nu har vi båda familjer och jobb som inte ger oss praktisk möjlighet att grotta ner oss totalt i det här eller något annat liknande. Men även om så inte var fallet så tror jag inte att hon skulle sätta sig och plugga rullningar flera timmar om dagen. Hon tycker helt enkelt inte att det är värt mödan att hålla på med sån här egentligen tråkig "grundträning" trots att hon gillar skarpt att tävla och alldeles särskilt då att få spöa storebror! :-)

helena2005-12-07 23:04
Antal inlägg: 214

Av dom 100 första spelarna på scrabbleforbundet.se :s ratinglista är cirka en femtedel kvinnor. Jag har en känsla av att det är en fjärdedel eller en femtedel kvinnor som deltar i turneringarna också, men det kan säkert nån räkna ut mer ordentligt än jag.

OneW2005-12-07 23:09
Antal inlägg: 1207

Ordaren: Det är oxå vad jag har hört och jag är övertygad om att det är så.

Gavin - Ej medlem längre2005-12-07 23:23
Antal inlägg: 102

Jag tror det beror på att killar har större intresse av att sita fraför datorn än tjejer. Pga det så har killar större tålamod att nöta framför betapet än tjejer... sen så kan de väl va så att alfapet handlar ju en del om ligiskt tänkade och strategi...och vad jag hört så är killar bättre på de där...

Bim19642005-12-07 23:36
Antal inlägg: 1854

Hmm kan inte hålla med dig GavinDeraw. Tålamod och envishet är det jag har mest av, älskar att sitta och "nöta framför Betapet" sitter ca. 3-4 timmar varje dag i princip. Fast min poäng är inte särskilt hög. Men det beror på att jag spelar med alla som vill spela med mig.
Och logiskt tänkade och strategi kan väl alla mer eller mindre bra.

Gavin - Ej medlem längre2005-12-08 00:07

Ja men nu snackar vi om dom som ligger i toppen. Och det är erkännt att killar har bättre logiskt tänkande än kvinnor...

Gavin - Ej medlem längre2005-12-08 00:08

Och bara för att du gillar sitta fraför datorn i 4 timmar om dagen behöver väl inte alla tjejer göra de? Om jag ser till de tjejer jag känner sitter dom max 10 minuter om dagen...om ens de..

HumbleBug2005-12-08 00:15
Antal inlägg: 1836

Kvinnor har bättre språkförmåga. Det är erkänt. Oj, vad den hör tråden spårade ur snabbt. Men jag tror att män sätter större prestige i att vinna tävlingar än kvinnor. Olika saker ger kvinnor och män status i högre och mindre grad. Kvinnor letar sina sätt att få status . . . som att hitta en rik man :)

Gavin - Ej medlem längre2005-12-08 00:22

Tjejer vill ju vinna lika mycket som killar. Som jag sa innan, de är fler killar än tjejer som gillar att sitta framför datorn...därför är de också naturligt att de är flest killar i toppen..

Blue Ztar2005-12-08 00:29

Att orsaken skulle vara att killar sitter mer framför datorn håller inte eftersom listan över flest spelade matcher domineras av kvinnor.

Blue Ztar2005-12-08 00:33

Jag tror det ligger en hel del i vulcans inlägg, dvs att fler män är nördigare å pluggar ord.

Gavin - Ej medlem längre2005-12-08 00:33

de står i statistiken här att de är 62 000 killar som är registrerade..och att de är 47 000 tjejer.

sen om den mindre gruppen av tjejer spelar mer/person spelar väl ingen roll...de är ju fortfarande fler killar som registrerat sig, eller hur?

Gavin - Ej medlem längre2005-12-08 00:36

Bara för att man kan fler ord behöer de inte betyda att man är en bättre spelare. Har man inte strategi i sig och spelföståelse så spelar de ingen roll hur många ord man kan.

Blue Ztar2005-12-08 00:45

Visst är det fler män som registrerat sig, men som jag skrev i första inlägget så är förhållandet inte 85-15 som på topplistan, utan snarare 57-43.

Men eftersom det bara är ca 0.09% av medlemmarna som är med på topplistan så spelar det inte så stor roll om det är några tusen fler män.

oeronbarn - Ej medlem längre2005-12-08 00:51
Antal inlägg: 2288

även internationellt dominerar männen totalt i scrabblevärlden. sen om det beror på att de är fler som spelar eller vad vet jag inget om. intressant fråga, men svaret är nog alldeles för mångfacetterat för att få grepp om.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?