Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 4 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 936 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Cassano | 2007-12-22 14:12 | |
![]() | Finkänslighet? Var går gränsen? Du är hembjuden på, låt oss säga julbord, eftersom det känns aktuellt. Du saknar senapen på julbordet. Frågar du då efter det? Om du skulle vilja ha ketchup dessutom? Har en bekant som börjar tjoa om än det ena, än det andra när hon är hitbjuden på mat eller om hon bara råkar komma när vi äter och jag börjar fundera på om det är jag som är överkänslig, men om jag inte har satt fram sockertill pannkakorna så betyder det att det inte serveras socker till pannkakorna t ex. Har jag inte satt fram bearnaissås till köttet betyder det att jag tänkt servera det med den såsen jag satt fram t ex. | |
| Arme - Ej medlem längre | 2007-12-22 14:18 | |
![]() | Om inte sockret står framme så kan det ju också betyda att värdinnan/värden har glömt ställa fram det, eller att denne inte har tänkt på att man kan ha socker till pannkakorna. Gränsgåendet för mig beror natuligtvis på hur väl jag känner personen i fråga, och hur frågan ställs. | |
| Arme - Ej medlem längre | 2007-12-22 14:21 | |
![]() | En sak till spelar in: Vad det är för slags bjudning. Om det som i avanstående fall skulle vara ett julbord, skulle förmodligen det som serveras vara gott nog. Jag hade inte hojtat efter fler mandlar till gröten. | |
| Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-12-22 14:33 | |
![]() | Ibland när min granne kommer över för att dricka folköl brukar hon klaga på att jag ställt in ölen i kylen. Hon gillar ljummen folköl. Jag brukar bli lite stött, har jag ställt folkölen i kylen är det för att jag vill servera dom kalla. Men jag har känt henne i 10 år så hon är förlåten. | |
| Mass Effect - Ej medlem längre | 2007-12-22 14:35 | |
![]() | Jag är inne på din väns spår lite där. Om jag blir bortbjuden (vilket sällan händer) så går jag dit för att ha en bra kväll, en kväll som är bra för mig alltså. Jag bli mycket egocentrisk och är inte sen att påpeka småfel som finns. Om någon sträcker sig över mig är jag inte sen med att påpeka att det är oartigt, samtidigt som jag mer än gärna berättar att det finns ny bra och billig deoderant på konsum. Jag fiser gärna högt och skyller på hunden. Spyr på golvet och stämmer dig för matförgiftning. | |
| temperance | 2007-12-22 14:42 | |
![]() | Hahahaha...Adam söt | |
| betaguld | 2007-12-22 16:25 | |
![]() | Nästa gång den bekanta kommer på besök och kanske har med sig en ask choklad som present? Så kan du ju säga: "Jaha. En ask choklad till kvällen. Du har inget smycke istället, som är något jag hellre skulle vilja ha?" | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2007-12-22 16:35 | |
![]() | Beror på relationen och situationen. Håller med Arme. I övrigt känns det där som något som skulle kunna vara ett uttryck för något djupare som ligger o skaver. Det är ju inte I SIG etiskt fel att fråga om socker till pannkakan, så frågan är vad man själv läser in i det hela och varför man gör det. | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-12-22 16:39 | |
![]() | Min väninna är ju fan bäst på sånt här. Hon saknar allt vad etikett och uppfostran heter (i sådana frågor iaf). Dvs - när hon får presenter så klagar hon öppet om hon inte gillar dessa. Väl hemma hos någon så går hon först igenom personens skåp och lådor och klagar sedan vid bordet på maten, jämt. Även om hon tycker att den smakar bra... Förr så störde jag mig som fan på dessa hennes ryck. Nu har jag slutat bry mig. | |
| platttv - Ej medlem längre | 2007-12-22 16:42 | |
![]() | Be henne ringa mig. | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-12-22 16:43 | |
![]() | Hon är upptagen med en gbg:are dude, men jag kan fråga henne ändå. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2007-12-22 16:53 | |
![]() | Ja, men det där låter ju "extremt". Skillnad på äppelkissens kompis beteende och på att lite försynt undra om det inte finns lite socker. :o) | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-12-22 16:57 | |
![]() | En gång när jag bjöd min granne på min vidunderliga köttfärssås som jag beskrivit i en annan tråd, så hade han mage att fråga om jag hade ketchup! Innan han ens hade smakat på maten dessutom! Jag höll på att tappa respekten för människan. Alla vet ju att ketchup till köttfärssås innebär att köttfärssåsen inte är god nog... | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2007-12-22 17:16 | |
![]() | Känner igen det där. Mitt ex kryddade alltid på den fantastiska maten jag lagat INNAN han ens smakat den. Så otroligt ohyfsat! :) | |
| vulcan | 2007-12-22 18:45 | |
![]() | Ähum, men det där finns det faktiskt två olika skolor i. Den ena lär att krydda utan att smaka är ohyfsat. Den andra säger att ska man krydda så ska man göra det utan att ha smakat, för då antyder man inte att det är något fel på kockens kryddning utan endast att man gillar stark mat och att man vill ha den starkare oavsett hur mycket kocken gjort. Själv tycker jag nog inte att man kryddar extra alls om inte kocken föreslagit det eller ställt fram extra kryddor på bordet. I så fall smakar jag först. Illiterate: Kunde du inte ha kläckt det där igår istället - då hade jag kunnat hänvisa till dig när ungarna som vanligt begärde ketchup till min optimalt avvägda och kryddade köttfärssås Dagens visdomsord från farbror I ska hädanefter pryda mitt kylskåp till den nya generationens andliga uppbyggelse :) Cassanos grundfråga finns det nog inget självklart svar på. Vissa anser att det är artigt att gästen anpassar sig efter värden och tacksamt tar emot vad som än (er)bjuds. Andra tycker att värden ska förhöra sig om både det ena och det andra innan h*n ställer i ordning med nåt. Problem uppstår naturligtvis när båda parter tycker att den egna synen på vett&etikett är den självklara sanningen. | |
| Lillråttan | 2007-12-22 19:17 | |
![]() | Nej, det finns nog inget rätt eller fel-svar på den här frågan. Dels beror det väl på HUR personen i fråga säger det, dels VAD det är hon/hon frågar efter. Om jag bjuder på kaffe och inte har ställt fram mjölk, så skulle jag tycka det vore förskräckligt om min gäst inte tordes säga till utan satt och tvingade i sej sitt kaffe svart, om han eller hon alltid brukar ha i mjölk. Men å andra sidan skulle jag nog tycka att det var lite fräckt om jag hade lagat nån jättegod maträtt och min gäst bara petade i den med hänvisning till att jag inte kunde tillhandahålla ketchup som han/hon minsann ALLTID har till maten. | |
| Morristown - Ej medlem längre | 2007-12-22 19:45 | |
![]() | Kunden/gästen har alltid rätt! Man bjuder väl någon för att den ska ha kul, inte för att man ska sitta och tycka att han/hon är dum. Vill nån ha ketchup på min sockerkaka, så fine, go ahead! | |
| EddieTheHead - Ej medlem längre | 2007-12-22 19:55 | |
![]() | Gariam2007-12-22 17:16 "Känner igen det där. Mitt ex kryddade alltid på den fantastiska maten jag lagat INNAN han ens smakat den. Så otroligt ohyfsat! :)" Var det den utlösande faktorn till att han nu är "ex"? | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2007-12-22 21:47 | |
![]() | Ja, det var totalt avgörande. ;) | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-12-22 23:01 | |
![]() | De exempel du beskrivit är tex senap till julskinka. Det är ju ganska klassiskt med senap till julskinka så om man lite försynt kanske säger: "Hmmm, är jag blind nu för jag ser inte senapen till skinkan?" eller liknande så är det väl ok. Det är ju då ganska troligt att värdinnan glömt ställa fram den. Jag gillar inte senap utan äter äppelmos till skinkan, men frågar inte efter den om vi är bortbjudna. Då äter jag skinkan som den är.... Det kan ju också vara så som du skriver att vi itne serverar bearnaisesås till detta kött utan något annat. Då är det så och då är det svårare att fråga... Om din vännina dessutom gör det högt och "domderande" så är det helt fel! Om jag är hos en kompis eller hon är här kan vi på skämt "klaga" på att vi inte får mjölk i kaffet (vi har båda det)...eller att vi inte får (hembakat) fikabröd. Men detta är ju på skämt!!! Att | |