Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 20 571 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| oeronbarn - Ej medlem längre | 2008-05-14 20:42 | |
![]() | jag läste ju inte alls vad det handlade om. skulle nog ta upp lite personliga vendettor och spela Mozarts requiem. | |
| Ceckes | 2008-05-15 02:24 | |
![]() | Jag skulle spela tidig Led Zeppelin o tidig Black Sabbath o samtidigt skulle jag sitta där tillbakalutad o njuta o jag skulle absolut inte tillåta reklamavbrott. Det är det som gjort att jag själv inte pallar lyssna på radion mera för det är så jobbiga reklampauser på radion, på tv ja överallt. Jag vill lyssna på musik på radion o inte bli avbruten av en trist reklamskit. Förr om åren innan vi hade reklam blev man avbruten av Dagens eko och information om trafikolyckor... jag tycker det var nog så jobbigt. Lyssnar jag på radion idag så blir jag stressad o irreterad o förbannad av all denna reklamen. | |
| gnill | 2008-05-15 06:30 | |
![]() | Oj, vad kul det vore att göra ett! Jag skulle prata om hur vi i samhället är både rädda för och intoleranta gentemot det vi uppfattar som avvikande. Hur märkligt det är att homosexualitet kunde inkluderas i lagen om hets mot folkgrupp (som då ändrades till hatbrott) medan man fortfarande kan tortera en utvecklingsstörd man till döds på grund av hans funktionshinder utan att det kallas hatbrott. Jag skulle också berätta ganska mycket personliga historier, både roliga och sorgliga (och kanske lite spännande som den gången då jag nästan trodde att jag hade hamnat i en skräckfilm och också själv reagerade lika dumt som brudar i skräckfilmer brukar göra!) Jag skulle kanske berätta lite sådant som folk inte vet så mycket om, exempel från min egen barndom, hur det är att ha problem med motorisk automatisering (och att inte så få barn har det) och hur det inte är så toppen för självförtroendet och viljan att röra på sig att alltid betraktas som lat när det man gör kostar minst dubbelt å mycket som det gör för andra. Jag skulle prata om språk och om genus, och definiera min egen variant av feminist (biologist-feminist!) och förklara varför jag tycker att just den ståndpunkten är självklar. Jag skulle säkert koppla ihop det med funktionshinder och citera Lovett (en "husgud"): "Det finns uppenbarligen två nödvändiga steg för att en förtryckt minoritet ska bli fri. Först måste minoriteten återkräva sin identitet och uttrycka att vara den de är inte längre kan betyda skam eller förtvivlan. I och med att grupper har påbörjat detta befrielsearbete har människor upptäckt stoltheten i att vara kvinna, afrikan-amerikan eller homosexuell (eller alltsammans). Det andra steget är att majoriteten måste erkänna att etiketter inte har med rättigheter och värdighet hos de människor som bär dem att göra – därav kampen för ett språk som respekterar alla lika mycket och för verksamheter som skapar möjligheter för alla människor. När frigörelsen för människor med funktionsnedsättningar börjar kan vi inte längre tala om att ha fysiska eller psykiska funktionshinder som ”tragedier”, lika lite som vi kan tala om det ”tragiska” i att ha blivit född kvinna. En följd av detta blir också att ingen med gott samvete eller medvetenhet kan tala om människor som ”lider” av Downs syndrom eller cerebral pares, lika lite som man kan tala om människor som ”lider” av att ha blivit födda som något annat än vita heterosexuella män. Självklart kan människor med Downs syndrom och cerebral pares lida, men den smärta som kan kopplas till funktionshindret beror huvudsakligen på fördomar. När vi växer ur dessa fördomar kan vi inte längre förutsätta att människor nödvändigtvis ska vara omgivna av personal i skyddade miljöer som andra valt åt dem, utan vi måste börja förbereda oss på att möta människor som lever liv som är meningsfulla för dem under former som de själva valt. Våra professionella roller i en sådan värld kommer att bli återförda till den ursprungliga idén att hjälpa människor att vara den de vill snarare än att bedöma vem vi tror de är och sedan få dem att acceptera vår bedömning som sin verklighet." (Herbert Lovett) Säkert skulle jag prata lite om professionalitet när man arbetar med människor och vad det egentligen är att vara professionell, kan man öht definiera det? Jag skulle tala om maktrelationer mellan människor och förmodligen citera min andra "husgud" Grete Marie Ska (författare till "Mellan makt och hjälp" och "Gode fagfolk vokser" - stavning?) Skulle jag hinna prata om något mer månne? I så fall vore det om glädjen, styrkan - och ensamheten - i att gå sin egen väg och att inte förmå göra våld på sin egen röst. Om vad personlig mognad kostar. Jag skulle också gärna prata om mina erfarenheter av att påverka samhällstvecklingen och att det GÅR att göra mycket, mycket mer än vad många tror. Jag skulle spela: Grant Green Susana Baca Sonny Rollins Gunnel Lauritzon Celia Cruz Cecilia Bartoli Rickie Lee Jones Van Morrison Joe Cocker Willyde Wille Joss Stone Allan Edwall Chorovaya Academia Satie Yoshikazu Mera Ulf Sturesson Waldemar Bastos Laleh hmmm hur många låtar får man med? Kanske lite Stones? Kanske nåt kul avsnitt ur gamla Hemma hos (Janne & Kjell)? För just sommarens skull kanske lite Stan Getz och Olle Adolphson eller Lill Lindfors jazziga version av Båtlåten eller Cornelis sjunger Taube :-) Säkert har jag glömt en massa musik men det där är vad jag kommer på nu... | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2008-05-15 07:42 | |
![]() | gnill´s inlägg är ju ett komplett 90 minutersprogram, om man pratar lååånnggssaammt!!! =D | |
| FLuBBeR - Ej medlem längre | 2008-05-15 07:51 | |
![]() | gnill På frågan om hur många låtar man får med; man har 90 minuter att förfoga över. Du verkar förövrigt ha mycket intressant att fylla ditt program med! | |
| jonaker | 2008-05-15 07:59 | |
![]() | Jag skulle spela musik av en orkester som heter Venom sen skulle det nog bli mest svammel och humor. | |
| gnill | 2008-05-15 08:47 | |
![]() | flubber och myran... jag hoppas dom frågar nån gång :) ... insåg också att jag nästan har programmet klart! | |
| Kirre | 2008-05-15 08:50 | |
![]() | Jag skulle spela 70-tals musik och prata om hur underbart det är att leva trots sjukdomar. | |
| Edible | 2008-05-15 10:07 | |
![]() | gnill: du borde anmäla dig nästa sommar! kanske fär du göra ditt sommarprogram då :) www.sr.se/cgi-bin/P1...ra mID=2071 | |
| vulcan | 2008-05-15 10:24 | |
![]() | Ja absolut! Eftersom gnill är lite "kändis" så finns det säkert en möjlighet. Annars tror jag även att pottränad skulle kunna åstadkomma ett riktigt, riktigt bra program. Men lova i så fall att grisen Hermann får en rejäl plats! Och en något mindre rejäl plats kanske kan ägnas åt dumma sörlänningar som tror de kan prata norrländska :) | |
| Cait | 2008-05-15 17:53 | |
![]() | Jag skulle spela Lena Zavaroni. Hon är alldeles för okänd. Fast död iofs. Jag skulle börja med hennes inspelningar när hon var nio och gå framåt. Jag skulle också vilja lyssna på Stefan Diös förresten. Om jag fick prata så skulle jag berätta om hur jobbigt allting är. Det kollektiva självutrotandet av vår ras. Men jag hade skämtat till det också. Ordvitsar. Miljöförstöring Schmiljöförstöring Blöjförsörjning. Äsch, kanske hade jag snicksnackat om De Tio finaste människorna jag träffat, och de Tio Sämsta. | |
| Cait | 2008-05-15 17:55 | |
![]() | Jag tar tillbaka allt. Utom att Stefan Diös gärna får göra tio sommarprogram. | |