Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 43 |
| Inloggade | 90 |
Mobilspel
| Pågående | 19 806 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| sejmårr | 2008-06-19 21:01 | |
![]() | Jag har läst mycket historia och har för mig att de kvinnor som nått längst är just kvinnor UTAN makar (Elisabeth I, Jean dÁrc, Florence Nightingale, Selma Lagerlöf, Drottning Kristina, mfl) som nått framgång. Flera är de kvinnor som hamnat i sin man skugga. BL.a är Einsteins fru som hade många fina intressanta idéer innan giftemålet med sin man Albert - vilket inte han hade..... Hennes idéflöde slutade iom giftemålet... hans kulminerade..... | |
| Uffetuffe | 2008-06-19 21:04 | |
![]() | Det här är lika farligt att prata om som problemet med invandrare.. Jag tror att mannen är den starkare i rasen människa och just därför tar för sig på ett annat sätt än kvinnan. Självklart är inte alla är den drivande strebern men många av oss. | |
| zmiley | 2008-06-19 21:04 | |
![]() | Jag kan nog med lite jävlaranamma räkna upp 10 kvinnor jag beundrar, den enda man jag beundrar just nu är E solu, och honom beundrar jag i smyg. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-06-19 21:07 | |
![]() | Jeehunmoon, du är ute på lite farligt vatten nu om jag tolkar dig rätt. Jag kan hålla med om att män generellt verkar kunna hänge sig full åt en sak och på så sätt bli proffesor i olika ämnen. Kvinnor tenderar att kunna göra viktiga prioriteringar såsom att se helheten och hålla ihop saker och ting. Själv är jag kvinna och nördar lätt in i saker, följer på så vis inte normen där. Så ser det ut idag men frågan är vad det beror på och om det är orsaken till saker och ting som är intressant eller bara konstaterandet att det faktiskt verkar vara så nu. Det som också ska ifrågasättas är ju värderandet av detta. Är det värdefullt att kunna utelämna alla andra viktigheter i livet för att kunna bli jättebra på en sak? Idag värderas det högt och belönas därefter. Du verkar själv präglad då du kallar detta för talang. Försök vara kvinna och se hur talangfull du är. Jag anser peronligen att barn ska vara ett hinder för karriären, annars bör man inte skaffa barn. Jag skulle önska att du försöker tänka i lite andra banor och öppnar upp för att värdera det som du vanligtvis inte värderar så högt. Kan vara nyttigt. | |
| Dyslekso | 2008-06-19 21:09 | |
![]() | sejmårr: jag har en idé om att kvinnor som kommer långt ofta har en stark och stöttande far, vad tror du om det? Det behöver ju inte bara bero på rent psykologiska mekanismer iofs, man ärver ju i viss mån nätverk och social status. Men jag inbillar mig att det också har något med självsäkerhet att göra, något som kanske pappor kan förmedla mer än mammor. | |
| sejmårr | 2008-06-19 21:13 | |
![]() | Hopp! Jag säger inte att kvinnor stoppas av ELAKA män, bara av män... kärleksfulla och omtänksamma... men kvinnorna själva tar på sig... eller får lov att ta på sig ... huvudansvaret för hemmet med allt det för med sig, barn, relationer, sociala kontakter och den totala kontrollen över familjen. Det kanske är så att jag är av en utdöende ras... Född på 60-talet... men jag har sedan barnen föddes prioriterat ner mig själv till sista plats! Jag vet att det är ngt jag gör själv... men jag har svårt att ta den plats jag behöver för min konst eller mitt skrivande.... | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-06-19 21:24 | |
![]() | Göran Kropp? Han är väl död eller? | |
| Uffetuffe | 2008-06-19 21:27 | |
![]() | Död ja,,,men jordgubbar har säsong nu | |
| sejmårr | 2008-06-19 21:29 | |
![]() | Dyslekso! Jag kan tro på din teorii den mån att alla behöver NÅGON som stöttar. Närverk och social status är det som de allra flesta behöver... det är särskilt svårt för kvinnor att göra klassresor på egen hand- desto lättare genom giftemål. Män gör nästan aldrig klassresor genom sina kvinnor- men mer på egen hand (med fruar i bakgrunden som sköter markservicen) Äsch! Jag ger upp den här diskussionen, och återgår till hushållsjobbet - stöttar min man i hans aspirationer - och väntar på att få tid att jobba med mitt bokmanus... om jag slutar med betapet! DÅ kommer jag att hinna skriva klart innan jag dör... | |
| zmiley | 2008-06-19 21:31 | |
![]() | Vem ska stötta mig i mina transpirationer då? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-06-19 21:33 | |
![]() | Pax | |
| Uffetuffe | 2008-06-19 21:33 | |
![]() | Ax,,when the first..... | |
| Marby | 2008-06-19 21:35 | |
![]() | ... lång historisk tradition av patriarkat... ränderna tycks inte gå ur så lätt. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-06-19 21:36 | |
![]() | Min rygg värker. Säkert en karl som gjort denna stol. *mummel* | |
| Uffetuffe | 2008-06-19 21:37 | |
![]() | Marby,,,där har vi FI snacket som alla hatar | |
| Uffetuffe | 2008-06-19 21:39 | |
![]() | förlåt..som jag hatar | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-06-19 21:40 | |
![]() | Hur många uffar finns det eg? | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-06-19 21:49 | |
![]() | En för mycket? | |
| Uffetuffe | 2008-06-20 01:02 | |
![]() | Be dem byta vattnet i dopfunten då så blir det inga fler...gnällspikar | |
| jeehunmoon | 2008-06-20 06:12 | |
![]() | "Kvinnornas "sida". Alla behöver kläder så räknar inte modedesiners som vara på kvinnsidan. Men nej, tror inte män är bättre. Jag syr bättre än han och han släcker bränder bättre än mig." Var det ett felaktigt antagande att mode är ett typiskt "kvinoområde? Se dig om i din bekanskapskrets, vilka är det som shoppar mest, vet vad en kaftan är och som kan sy upp ett par jeans. Inte är det männen iaf. Hur kan du sedan efter att du säger att design inte är kvinnosidan jämföra dig med din man när det gäller att sy? Du menar ju själv att det skulle vara kvinnorollen? Är eldsläckandet männens då? För det kan jag förstå, om du menar så. upa, om du säger det, så är jag nog ute på farligt vatten. Exakt vad jag skrev kändes inte så provocerande, kan tänka mig att det kan tolkas såväl lite som mycket provocerande dock. Ämnet i sig är ju lite farligt att gå in på, att ha åsikter om iaf. Sedan säger du att jag borde se det från andra synvinklar. Givetvis är folk enspåriga, jag själv är nog extra tunnelseende. Men jag håller iaf med dig om att de som når toppen möjligen försakar det allra mesta omrking sig när de försöker nå toppen. Fritid, kärlek, familjeliv, semester. Om det är sunt får du fråga de om prioriterar på det viset. Det råder en viss mani för alla som går långt inom sina områden enligt min mening. upa: "Du verkar själv präglad då du kallar detta för talang. Försök vara kvinna och se hur talangfull du är." Är jag präglad pga det? Jag tycker att det inte i lika stor omfattning ska spela roll om man är kvinna eller man i frilansande områden och egen-företagande. Hade jag varit en kvinnlig pokerspelare med nuvarande kompetens och historia hade jag varit lika rik som nu, inte ett öre fattigare eller rikare. Vid itnernetpokerspelande med ett anonymt nick spelar det ingen roll vilket kön jag är av. Däremot kanske jag inte hade varit här idag om jag varit kvinna från början, men det är en annan del av diskussionen. Hade jag t o m som kvinna velat skaffa barn hade jag verkligen kunnat göra det som pokerspelare. Vi behöver ju inte spela så många timmar i månaden, kan jobba när vi vill etc. Friheter och stor möjlighet till lång ledighet. Men jag betvivlar att kvinnor drivs lika hårt. Det är inte värt det att sitta o nöta poker 16h per dag i början av karriären, sittande utan att ha duschat på 3 dagar, ingenting i kylskåpet och inte träffat en själ på 3 dagar typ. Så har det iaf sett ut för mig och många pokervänner nångång i sina karriärer. Man har lagt ner sina timmar av galenskap och mani, det håller dock inte i sig. Men nångång när man började inse möjligheterna till en lukrativ framtid släpper många allt annat, liksom jag. "Det här är lika farligt att prata om som problemet med invandrare.. Jag tror att mannen är den starkare i rasen människa och just därför tar för sig på ett annat sätt än kvinnan. Självklart är inte alla är den drivande strebern men många av oss." Håller inte med om att det här ämnet är lika starkt som att prata för- och nackdelar med invandring. Jag har åtskilliga åsikter för och emot men jag tänker inte starta nån tråd om det för jag tycker att det är FÖR provocerande. Men jag kanske har för mild syn på kvinna vs. man-diskussionen. | |