Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 62 |
Mobilspel
| Pågående | 19 700 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Loppan65 | 2008-08-03 15:11 | |
![]() | Se hur många mord och övergrepp som har anknytning till internet. Det verkar ha blivit det nya sättet att söka offer på. De senaste i raden som är bra exempel är tex Mordet i Mora på en ung flicka, Anders Eklunds kontakter med kvinnor över hela norden, Arboga, Mordet i Hjo etc.. Det måste vara ett dröm scenario för en sjuk människa att kunna sitta och "prata" med tilltänkta offer utan att någon vet vilken de är....en utdragen och sofistikerad variant av "katt o råtta". Visst kan man träffa trevliga personer via nåtet men min uppfattning är att det är mycket viktigt att vara vaksam. | |
| BrottArne | 2008-08-03 15:14 | |
![]() | Loppan du har en poäng där . ^^ | |
| hannaroman - Ej medlem längre | 2008-08-03 15:16 | |
![]() | IchbinTysk Jag svarade TS, inte dig. Ber om ursäkt om det verkade vara till dig. Och jag är ingen sorglig människa ;) | |
| omstart | 2008-08-03 15:36 | |
![]() | Man kan aldrig veta vem som finns på andra sidan ett användarnamn. BrottArne som säger sig börja gymnasiet skulle ju egentligen mycket väl kunna vara en äldre man som vill ge sken av att vara ung för att locka till sig tonårstjejer. Där handlar det ju om hur skicklig man är på att använda språket i skrift. OBS, jag säger itne att jag tror att det är så. Flåt på förhand Arne | |
| BrottArne | 2008-08-03 15:45 | |
![]() | Först och främst jag heter inte Arne. För det andra så är det sant jag ska börja barn & fritid. Heter BrottArne för att jag går i brottning... | |
| Palini | 2008-08-03 15:46 | |
![]() | Det är väl i stort sett samma människor som sitter på nätet som går ute på stan, minus några pensionärer, bakåtsträvare, konservativa personer och andra kufar. Vad jag vet, så har ingen blivit mördad på nätet... | |
| micro113 | 2008-08-03 15:50 | |
![]() | Palini -- det är hemskt svårt att bli mördad på nätet --däremot har vi fler fall där folk träffats irl och det slutat med mord... | |
| micro113 | 2008-08-03 15:53 | |
![]() | Nej -- man kan inte lita på folk på nätet.... ... man lämnar inte ut sin adress, och träffar aldrig någon utan sällskap och utan att folk i ens omgivning är ordentligt informerad om vem man skall träffa, kontaktzon, och den info man har.... better safe than sorry | |
| kermis | 2008-08-03 15:56 | |
![]() | snart har säkert HatfulOfHollow dock utvecklat sin uppfinning färdigt... citatet är flera år gammalt, han måste kommit nån vart vid det här laget :) bash.org/?4281 för att svara på frågan: kan kan man väl, men du ska ha tur, precis som live... man kan lita på en människa i åratal, känna den väl osv men ändå bli sviken av den i slutändan. Finns precis lika många rötägg på internet som det finns i verkliga livet.. det är ju trots riktiga individer som sitter och skriver här också... | |
| micro113 | 2008-08-03 16:04 | |
![]() | kermis skillnaden är dock att irl så ser man personen, och kan bilda sig en viss uppfattning... ...på nätet kan peddoper utge sig för att vara Lisa 15 år som vill ha en bästis... nätet är alltså farligare än irl | |
| Piaree | 2008-08-03 16:06 | |
![]() | Jag har några exempel på par som har träffat varann över nätet, gift sig & blidat familj. Brotten över nätet blir ju uppmärksammade & tur är väl det, så folk blir mer försiktiga. | |
| micro113 | 2008-08-03 16:08 | |
![]() | Jag har själv blivit ihop med en kille från "heta linjen" -- åttiotalets nät -- och det höll ett par år... ...jag såg dock till att vi träffades på en linjefest hemma hos en kompis -- där vi var flera från linjen som samlades ofta, och lärde känna varann .... man kan alltså skapa relationer utan att utsätta sig för onödiga risker. | |
| Piaree | 2008-08-03 16:09 | |
![]() | Micro113: Jag tror inte nätet är "farligare" är IRL, då pedofili är bra mycket äldre än internet. Det handlar väl mer om att pedofiler & andra kriminella grupper lättare kan organisera sig iom internet. | |
| micro113 | 2008-08-03 16:13 | |
![]() | De kan lättare lura till sig sina offer -- eftersom de kan gömma sig bakom nick och skapa förtroende..... .... inser man inte det, då är man ganska naiv. | |
| Piaree | 2008-08-03 16:19 | |
![]() | Micro: Det du säger är ju en självklarhet. En 8-åring har dock svårt att värja sig mot en vuxen man eller kvinna ute i den stora världen. Det finns ingen problematik här när det gäller pedofili, den är lika farlig & förkastlig oavsett medium. | |
| kermis | 2008-08-03 17:57 | |
![]() | micro: fortfarande är det vanligare att det är en förälder och inte en okänd som förgriper sig på barn. man kan nästla sig in i ett barns liv om man vill, oavsett nätet. ...inser man inte det, då är man ganska naiv. | |
| emmylicious | 2008-08-03 18:15 | |
![]() | Jag går helt på min egen intuition när det gäller att träffa folk från nätet.. Den har aldrig slagit fel. En gång träffade jag en man fast min intuition sa emot - mycket dumt gjort av mig, det kunde ha slutat illa. Att bli ihop med någon ÖVER nätet, dvs aldrig träffar på riktigt anser jag är något man håller på med när man är 12. Det gjorde åtminstone jag när jag var 12 och det känns extremt patetiskt. Man vill ju ha kärlek, trygghet, närhet.. Att kärlek över nätet fungerar (nåja, det höll inte, men det funkade), det vet jag också då jag träffade mitt ex över nätet. Vi bodde ihop i 10 månader, sen tog det slut av andra anledningar. | |
| emmylicious | 2008-08-03 18:17 | |
![]() | När det gäller barn och deras nätvanor så tycker jag att det är viktigt att föräldrarna har en inblick.. Det kanske inte är lätt om man som förälder inte är datorkunnig, t. ex. mina föräldrar.. | |
| Snoosy | 2008-08-03 18:48 | |
![]() | Klart det är svårare att lita på någon över internet. Man kan ju aldrig veta 100% om personen i sig är den person den utger sig för att vara. Men å andra sidan, kan man alltid veta det irl ? | |
| micro113 | 2008-08-03 20:03 | |
![]() | Kermis Jag är utbildad i kriminologi -- jag vet hur statistiken ser ut..... .... att föräldrar står för en stor del av våld och utnyttjande av barn, innebär väl inte att man inte skall skydda sina barn och ungdomar - och sig själv - från att utsätta sig för onödiga risker.. Pedofiler -- eller hebefiler .. har ett smörgåsbord på internet -- kontakta din lokala polisstation och fråga själv. De kan säkert hjälpa dig med info både om hur vanligt detta blivit -- och hur svårt det är att komma åt. | |