Spelrum
Giraffen33
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 691

Forumkategorier

Användare Inlägg  
trollet772008-08-04 09:37
Antal inlägg: 63

Vi bor i lägenhet, våra förra grannar (som tack och lov har flyttat) hade ofta fest. Med ofta menar jag ca 1gång i månaden, det är ofta för mig, som knappt har fest alls hemma med tanke på barn och allt. Nåja, iallafall, som någon annan sa, man höjer omedvetet rösten när man börjar bli onykter, och det HÖRS. Det är lyhört i lägenhet! Dessutom hade dottern sitt rum snett under grannen, och musiken hördes TYDLIGT i hennes rum, varpå hon inte kunde sova. Så man kan bli störd bara av lite "vindrickande". Det finns dom som jobbar helger också, så ska man upp så vill man nog sova. Nu var nog denna granne lite yngre, kanske i 20 års åldern, och efter en fest fick vi nog, då var det öl i trapphuset, tomma burkar och flaskor utanför porten och nedanför balkongen. Då gick maken upp 7 på morgonen och bankade på dörren tills han öppnade dörren yrvaken och bakis (förmodligen nyss gått o lagt sig) och sa att -är inte svineriet upplockat och borttorkat innan 9, så ringer vi hyresvärden. Nån måtta får det vara liksom. Killen gick ut och plockade upp varenda burk, skurade hela trappen dessutom. =) Men sen verkade han undvika oss, men det gjorde inte oss något.

hotcold2008-08-04 10:31
Antal inlägg: 316

Folk som inte kan tåla en fest ska inte bo i flerfamiljshus. Flytta ut i urskogen och lyssna på fåglarna om ni tål det.

lsaw2008-08-04 10:48
Antal inlägg: 351

Varför skall inte festen hållas i urskogen? :) Om en håller fest, så vill nog majoriteten i ett flerfamiljshus ta det lungt? Efter 22.00 kan man väl gå ut på lokal - och därefter dra ut i urskogen för efterfest. Annat är då man i förväg är överens med grannarna, eller om man drar hem till någon som inte har grannar!

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-08-04 10:50
Antal inlägg: 993

Det var fan vad folk gick igång på det här, åt båda hållen.

Det enda rimliga för mig är väl att man försöker visa respekt, både för festande och sovande.

Om man stör sig på att ngn har fest har man självklart rätt att säga till. Gör man bara det på ett trevligt sätt så är de allra flesta säkert villiga att sänka musiken mm.

Man kan dock inte förvänta sig att det alltid ska vara tyst. Man har rätt att festa till det ibland men det ska så klart skötas snyggt. Går det så är det bra om man lappar lite i trapphuset innan festen så att grannarna vet. Musiken låter lika bra, om inte bättre, om man spelar den lagom högt istället för på full volym, mm...

Att förvänta sig att det alltid ska vara tyst är precis lika orimligt som att förvänta sig att man har rätt att ha fest hela tiden.

Med respekt och sunt förnuft löser sig det mesta.

shoppa2008-08-04 11:39
Antal inlägg: 174

Det största problemet är nog er volym när ni "talar" o spelar...jag upphör aldrig att förvånas vad högt folk pratar även nattetid..så mitt förslag är att ni helt enkelt accepterar att det finns folk som jobbar,småbarnsfamiljer m.m som behöver sin sömn,och därmed får ju NI kanske flytta på er fest till lämpligare lokaler!Konstigare än så är det inte..och passa på att be din granne om ursäkt nästa gång ni möts!

bluebite2008-08-04 11:42
Antal inlägg: 502

shoppa - så ska det låta!

att festa är inte en rättighet, när man bor i flerfamiljshus. Då måste man prioritera de som behöver sin sömn eller vila. försök förklara för ett barn att killan ovan bara ska festa tre timmar till... nej, självklart är det de som stör som ska anpassa sig.

annars kanske man kan leta reda på ett område där det mest bor singelpersoner och där området är känt för att festa obehindrat?

bluebite2008-08-04 11:43

*killen

Mr Sun Green - Ej medlem längre2008-08-04 12:02
Antal inlägg: 825

Skulle alla fått vin som knackat på?

Vigdir2008-08-04 12:04
Antal inlägg: 3722

En sak som aldrig upphör att förvåna mig är det ständiga försvaret för högljudda fester på fredag/lördag: "Men vaddå, det är ju inte som om folk skulle upp och jobba i morgon!" Hur vet man det? Det finns gott om folk som måste upp tidigt för att jobba även på lördag och söndag: sjukvårdspersonal, busschaufförer, butiksfolk, räddningstjänsten mm. Och tyvärr har vi som behöver/vill sova inte alltid råd med att flytta ut till den där stillsamma kåken på landet.

För stora fester - låna kvarterslokalen/hyr något billigt och informera gärna grannarna, för mindre och spontana fester - håll dem inomhus efter 23.00 och håll dem lugna. Väldans få grannar klagar för övrigt på enstaka fester, men upprepade partyn är faktiskt oerhört enerverande.

PS Jag uppskattar fester alldeles enormt mycket, både att gå på och att ha. Gärna till fyra på morgonen, och med både god dryck och god musik.

nina_nilsson2008-08-04 12:16
Antal inlägg: 30

Usch usch usch å fy för grannar kände jag när jag flyttade till min nuvarnade lägenhet. En ung kille bor ovanför strax över 20 år kan jag tänka mej i min ålder helt enkelt, hade fest varenda fredag lördag i ett par veckor när vi flyttade in här. Å det va inte bara det, hans stereo tyck bara ha två lägen, av eller fullt på vilken dag i veckan det än va samma va det med elgitarren. På dessa små fester skreks det som om dom va döva, spottades det i min trädgård som om det vore en trottoar och hälldes diverse drycker ner på min altan. Tog en å en halv månad inann jag tröttnad på att vakna upp varje lördag-söndag morgon för å gå ut i min trädgård å städa upp ölbrukar, fimpar, snusar, tomma cigarettpaket, kapsyler m.m bara för att jag skulle kunna släppa ut mina djur en stund. Han är varnad, varnad igen å till slut numera tyst. Tänk att det finns så lite respekt för folk runtomkring!

vita_syrener - Ej medlem längre2008-08-04 12:17
Antal inlägg: 22144

Håller med Vigdir. Jag jobbar oregelbundna tider. Och säga nyårsaftnarman jobbat och ska upp fem. Och jag är inte speciellt gnällig. Brukar aldrig säga till men ibland är det minst sagt jobbigt speciellt den helgen när jag jobbar 13-21, 7-21, 7-21. Då skulle jag lugnt kunna gå ut och be dom fara åt pipsvängen. Men men...

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-04 12:22
Antal inlägg: 4127

Det jag störs mest på är otrevliga grannar, inte högljudda sådana.Är det verkligen så störigt för folk att människor runtomkring en har roligt? Kanske är för att jag bott i lägenhet och kollektiv hela mitt liv, men jag finner oftast inte det ett dugg störigt med lite hög musik och människor som pratar (högt). Om man finner det bli alldeles för högljut, så kan man faktiskt gå och säga till på ett vuxet och trevligt sätt, speciellt om det inte är en återkommande företeelse. Vidare kan jag inte se varför ens egna behov i många fall skulle vara viktigare än andras. Man får mötas halvvägs helt enkelt.
Själv har jag inte fester för att jag inte vill att mina grannar skall höra vad vi snackar om på fyllan, så jag håller mig hos kompisar med hus.

mamman - Ej medlem längre2008-08-04 12:32
Antal inlägg: 6379

Har vid tillfälle plockat ur proppar ur proppskåpet när en hyresgäst inte klarade av att sänka volymen (för femtielfte gången)

bobo flux2008-08-04 12:38
Antal inlägg: 11371

Just volymen är en grej jag inte förstår. När jag är på fest så är musiken ibland igång på väldigt hög volym, och sen ska folk försöka prata utöver det. Musiken kan gärna vara på i bakgrunden om man ska prata, men jag förstår inte varför folk ska ha på så hög volym att man sen måste skrika. Ska man bara lyssna på musiken så kan jag köpa det, men när man höjer musiken och sen sätter sig för att prata, då förstår jag inte vitsen med det. Någon insatt får gärna förklara detta fenomen för mig.

powerslave_ - Ej medlem längre2008-08-04 12:40
Antal inlägg: 69

Hörseln blir sämre när man super, därför höjs volymen allteftersom fyllan tilltar.

bobo flux2008-08-04 12:42

inte på mina fyllor :S

bobo flux2008-08-04 12:43

jag får nog uppsöka öronmottagningen.

bluebite2008-08-04 12:45

folk säger inget vettigt på fyllan, så de höjer volymen för att slippa höra på allt fyllesnack.

bobo flux2008-08-04 12:47

vore det inte bättre att be folk hålla käften alternativt be dem dricka tre glas vatten och samla ihop sig istället? :) Jag har väldigt svårt för skräniga människor.

hungerstrejk2008-08-04 12:56
Antal inlägg: 524

Det finns inget bättre än Håkan Hellström på högsta volym och några kalla Lapin en fredagkväll när kvällsskiftet är avklarat. Nästa gång blir jag vräkt :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?