Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 73 |
Mobilspel
| Pågående | 19 428 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| trashone - Ej medlem längre | 2008-08-07 12:41 | |
![]() | *ler stort* | |
| Intet | 2008-08-07 12:42 | |
![]() | Ja, jag tycker att vi ska nöja oss eftersom att vårt system faktiskt är skitbra. | |
| swingmatism | 2008-08-07 12:43 | |
![]() | ..och i ett sånt här allmänt ämne kan man inte enbart utgå ifrån sig själv och sedan säga att alla kan handla efter det - din kurs kanske har kurslitteraturen på biblioteket - många andras inte. | |
| Intet | 2008-08-07 12:44 | |
![]() | Fast man behöver i allmänhet inte köpa alla böcker som står, och är man så korkad att man gör det får man skylla sig själv. | |
| Intet | 2008-08-07 12:45 | |
![]() | Förövrigt kanske du aldrig har hört talas om fjärrlån? I princip alla böcker finns på något bibliotek i Sverige | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-08-07 12:45 | |
![]() | Skönt att veta att Intet är smart och resterade studenter är korkade fån. | |
| Intet | 2008-08-07 12:46 | |
![]() | Yeah, känns härligt. :) | |
| swingmatism | 2008-08-07 12:55 | |
![]() | nej, alla böcker finns inte på något bibliotek - och alla böcker är inte för utlåning - och ditt resonemang håller fortfarande inte. hur förväntas man att som heltidsstudent i sverige ha tid, råd och ork att jobba ihop mat, hyra och samtidigt ha tid till att prestera? alla studenter har inte den möjligheten - så åter till frågan; är det rätt att ta betalt? | |
| andypojken | 2008-08-07 13:10 | |
![]() | Sen tillkommer det faktum att nivån på studiemedlen idag för många innebär att man MÅSTE jobba extra vare sig man vill eller inte för att få pengarna att räcka till. | |
| swingmatism | 2008-08-07 13:25 | |
![]() | Att erbjuda det svenska folket någonting som ser bra ut och håller dem ifrån att gnälla är ju inte mycket annat än en rökridå när man ser till verkligheten och kommer ur sin lilla värld av liknöjdhet. det är ett hyckleri med gott resultat eftersom så många tycks vara inpräntade att vi har det bra och inte borde klaga - tänk på barnen i Afrika-mentaliteten håller oss ifrån att ifrågasätta. | |
| kiwiskal | 2014-07-20 19:11 | |
![]() | Kapar tråden lite :) Undrar om det är bäst att betala av sitt lån lite i taget helt eller betala av en del först, säg 15 000, och sedan betala av lite i taget? Blir den stora betalningen uppäten av räntan i slutet ändå? | |
| mollee - Ej medlem längre | 2014-07-20 19:30 | |
![]() | Ja, de är värdelöst. Jag kommer ha typ en halv miljon (eller något sånt) i lån när jag är färdigutbildad specialpedagog. Men men, det är det väl värt. :-) | |
| Kirrekatten | 2014-07-20 20:01 | |
![]() | Jag skulle hellre jobbat parallellt med mina studier, för att slippa lån, men det fanns ingen ledig tid över. Utbildningen tog all min tid, ibland nätter t o m innan t ex mekanik eller hållfasthetslära tentor. | |
| hfranke | 2014-07-20 20:11 | |
![]() | Det beror väl på vad man pluggar till (hur mycket tid man behöver tillbringa på univ. och ens förmåga att ta till sig kunskap) och vad man har för liv utanför studierna, om man kan jobba eller inte. Jag hade inte klarat att läsa till sjuksköterska tre år samtidigt som jag jobbade, hade hus ich barn att försörja. Det var förvisso fattigt, men jag klarade studierna på utsatt tid. Har både gamla och nya studielån, och hade jag dom summorna så skulle det gå till att betala av studielånen direkt. 15.000 eller ens 50.000 skulle inte göra så stor skillnad att peta in som extrabetalning för min del. Skulle jag få en summa som räcker eller nästan räcker till hela lånet så okej, men inte bara en piss i siljan, de pengarna kan jag lägga på annat. | |
| le-lou | 2014-07-20 20:12 | |
![]() | Absolut bästa lånet man kan ta. Fattar inte folk som gnäller över detta lån det har ju sjukt bra ränta. Känner till folk som tagit detta som student trots att de inte har behövt det och använt istället till att köpa bil tex. Billigaste lånet du kan ha ju. | |
| hfranke | 2014-07-20 20:19 | |
![]() | Fast drygt att betala tills man går i pension om man som jag pluggat på äldre dar. Å andra sidan fick jag bättre lön och riskerar ingen arbetslöshet, så jag betalar utan att knota. | |
| kiwiskal | 2014-07-20 21:03 | |
![]() | Jag tror att mina skulder kommer sluta på kanske 50 000. Ovärt att betala av 15 000 av dessa i början och sedan i kvartal, månad eller vad det nu är? | |
| kiwiskal | 2014-07-20 21:05 | |
![]() | Eller nä vi tar i och säger 100 000. | |
| le-lou | 2014-07-20 21:24 | |
![]() | hfranke - drygt och drygt men människor tar ju glatt lån för allt möjligt skumt. Hus, bil, resor och jag vet inte allt. Det är sånt som ingen ens snackar om. De lånen jämfört med csn .. madre mia. Och gör man nåt vettigt för de här pengarna så blir det en ren plusaffär. Poängen är väl nånstans att man ska hamra in ett arbete så småningom som ger en helt ok lön (bättre än före lånet). Precis som hänt dig :) Sedan skrivs ju lånen av helt när man är runt pensionen til skillnad från andra lån. | |
| le-lou | 2014-07-20 21:27 | |
![]() | csn är ju också rätt juste avbetalningsvillkor, är man arbetslös så betalar man mkt mindre och ibland inget på lånet. Så funkar inte heller andra lån. | |