Spelrum
Giraffen32
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 370

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mrperfect2009-11-26 12:49
Antal inlägg: 11437

Tråden flyttades till snack , men inte på grund av grupptrycket :)

Jag tycker på något vis att grupptryck även finns inom politiken, och då menar jag inte de tillfällen då partitaktiska voteringar gör att man röstar på samma sätt inom ett parti utan rent allmänpolitiskt, utan att ..någonting i stil med att: "min pappa röstade på X-partiet och då skall jag också göra det" eller "eftersom jag tillhör gruppen av....YYY.. så skall jag rösta på X-partiet".

Jag tror att , som någon nämnt tidigare i tråden att grupptryck eller grupptänkande kan vara ett bra sätt för en flock att överleva då det gäller att skydda sig från yttre påverkan, då tänker jag på ett scenario där rovdjur kan decimera flocken och att en avfälling kan vara ett alt för lätt byte. men det var det som gällde då, förr, på stenåldern....eller ännu längre tillbaka då inte Homo sapiens fanns utan andra typer av hominider.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-11-26 13:32
Antal inlägg: 2521

"Jag tror att , som någon nämnt tidigare i tråden att grupptryck eller grupptänkande kan vara ett bra sätt för en flock att överleva då det gäller att skydda sig från yttre påverkan,......"

Hm...mycket förenklad så skulle jag vilja skilja på grupptryck och gruppdynamik på det sättet att;
Gruppdynamik kan vara något bra, men grupptryck står i allafall för mig för något negativt, och är för mig synonymt med att mänskan har slutat att tänka själv, slutat att reflektera, och sådant har alltid skrämt mig.
Det finns såklart inget självändamål i att i alla lägen ifrågasätta "allt" och gå sin egen väg bara av någon barnslig princip, men jag menar att man ska inte tappa bort sig själv i tillvaron.
Vi får så oerhört mycket utifrån-påverkan i precis varje dag, och i allt detta är ändå den egna känslan den viktigaste, att man inte glömmer bort att lyssna inåt, och vi måste bara komma ihåg att varje beslut är ändå vårt eget, dom får vi leva med och ta ansvar för...

Å andra sidan är flocken också viktig. Utan den klarar vi oss inte, men balansen där är viktig, och det ena skall inte utesluta det andra, utan vi behöver gruppstödet, men utifrån rätten att i flocken ändå få vara självständiga individer.

Lätt som en plätt va? :P

Mouche - Administratör2009-11-26 13:38
Antal inlägg: 24193

Tråden flyttades hit därför att den "stannat" en gång tidigare under Seriöst.
Kanske lyckas den bättre här.

Mouche

mrperfect2009-11-27 12:37

Den tyx ha stannat igen :/

anneli72 - Ej medlem längre2009-11-27 12:42
Antal inlägg: 11612

Om alla tycker att Herreys är bäst,så håller jag på John Ballard.

Tvålis - Ej medlem längre2009-11-27 12:42
Antal inlägg: 4429

Jag faller aldrig för grupptryck! Eller vad tycker ni?

mrperfect2009-11-27 13:03

För att kolla det så måste man ju gå igenom ett antal trådar där du skrivit Tvålis för att se om du har egna åsikter eller "snor" andras :P

mrperfect2009-11-27 16:06

Jag tänker försöka köra med bild ett tag, och det beror INTE på Grupptrycket :)

Mouche - Administratör2009-11-27 16:23
Antal inlägg: 24193

Godkänd och klar Mrperfect.

Mouche

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?