Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 620 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| tragica - Ej medlem längre | 2008-08-21 17:31 | |
![]() | I mitt fall är vänskapen redan över, men inte på grund av pengarna. | |
| Tess 08 | 2008-08-21 17:31 | |
![]() | För att vara riktigt ärlig brukar en av mina kompisar (som ofta lånar, men mest småsummor) betala tillbaka pengar jag har glömt att hon lånat. Hon räcker fram en hundring eller två och sa att det var för *ja, vad det nu var hon lånade pengar till*... jaha..? säger jag förvånat och försöker komma på när hon lånade dom ;-) | |
| manne00 | 2008-08-21 17:33 | |
![]() | Att låna pengar innebär för mig en självklarhet att pengarna skall betalas tillbaka coh de menar jag inte en hundring hit eller dit. Sånt jämnar ut sig. | |
| Tess 08 | 2008-08-21 17:35 | |
![]() | Brukar också säga till de jag lånar pengar av (inte ofta, men har hänt) att de gärna får påminna mig en eller ett par gånger.... | |
| tragica - Ej medlem längre | 2008-08-21 17:35 | |
![]() | Låt oss säga att man lånar ut till sin fästmö/man? Där kanske det inte kommer upp att skriva papper för man tänker ju ändå hålla ihop livet ut. Får man skylla sig själv? | |
| manne00 | 2008-08-21 17:36 | |
![]() | Precis så är det med småsummor. Det är så det borde vara tycker iaf jag. kände en kille som brukade kräva tillbaka småmynt. | |
| hemliga anna | 2008-08-21 17:38 | |
![]() | nä fy va snålt. | |
| Tess 08 | 2008-08-21 17:39 | |
![]() | tragica: Att låna ut till tex en sambo eller maka/make är väl ganska meningslöst... bor man tillsammans har man ofta någotsånär gemensam ekonomi, så då går det väl på ett ut. Men det klart om partner 1 lånar ut sparade/ärvda pengar till partner 2 för att partner 2 vill köpa en bil/motorcykel eller annat så blir det ju skillnad... | |
| run-marie | 2008-08-21 17:41 | |
![]() | tragica, själv kan jag kanske inte uttala mig så bra om att låna ut till min man, vi har gemensam ekonomi, så den som har pengar ute i plånboken betalar just då eller med sitt kort också för den delen. Vi har alltid haft bådas pengar tillsammans oavsett vem som tjänar/har mest. Har faktiskt hört om en del sambo som skriver upp allt vad som gäller ekonomin och dessutom vilken present den eller den har fått då och då. Tycker det verkar skitjobbigt att alltid hålla på att notera, men ska man gå skilda vägar nå´n gång så kanske det är enda sättet för de flesta som går isär är ju inte direkt vänner och då kanske den andra parten försöker "sno" åt sig så mycket som möjligt. | |
| tragica - Ej medlem längre | 2008-08-21 17:43 | |
![]() | Fast har ni alla pengar gemensamt? Jag tänkte på större summor än utemat tex, lån av sparpengar till bil kanske. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-08-21 17:43 | |
![]() | Skänker man inte pengar med glädje till vänner? Är man inte vänner kan man ju hänvisa till banken. Ber en vän om hjälp tycker jag man ska hjälpa utan att kräva tillbaka. Sen kan man ju givetvis se över sin vänskapskrets. | |
| Husa | 2008-08-21 17:47 | |
![]() | Hur mkt öär den sk vänskapen värd om den som lånat inte VILL betala tillbaka. En sån vän kan man nog både ha och mista.... | |
| run-marie | 2008-08-21 17:55 | |
![]() | tragica, ja vi har alla pengar gemensamt. Lånade pengar till bil precis före semestern, ca 100 000,- kr. Vi står båda för lånet, men vi är ju gifta så vi äger ju allt tillsammans också. Det är ju skillnad när man "bara" är sambos, då behöver man absolut något papper så att inte den ena får för sig att "göra slut" och lämna den andra med skulder. | |
| run-marie | 2008-08-21 17:58 | |
![]() | Att skänka pengar till vänner är väl ok om man har pengar så det inte spelar så stor roll. Det beror ju också på vilket belopp det är. Kompisar kanske betalar var sin gång när man går ut t ex. Tycker iaf inte det är ok att alltid bara den ena ska betala eller låna ut, om man som sagt inte har pengar i överflöd och den andra inga har. | |
| SirMattBusby | 2008-08-21 18:01 | |
![]() | Beror på hur väsnkapen ser ut, men att låna ut pengar till en vän är ett bra sätt att ta död på en vänskap... men krisar det verkligen för en vän så är det klart man ställer upp men då ska det vara riktig kris... | |
| Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2008-08-21 18:02 | |
![]() | Jag lånade ut 1 kr vardera till tre "kompisar" när jag gick i högstadiet i cirka 1990. Två av dem fick jag tillbaka rätt snart. Den tredje snubbens krona har jag dock inte sett röken av. Däremot har jag fått tillbaka allt jag lånat ut till andra, mer vuxna, personer sedan dess. Jag vet vad han hette och eventuellt finns det papper på födelsedatum bland mina gamla skolsaker. :) | |
| Tess 08 | 2008-08-21 18:06 | |
![]() | KAnske du ska ta och kontakta honom och fråga om du kan få tillbaka den...? | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-08-21 18:08 | |
![]() | Jag undrar om det oftast inte är den som lånar ut pengar och snabbt som ögat kräver tillbaka summan är den som tar död på vänskapen? Jag tycker inte heller det är särskilt sunt att en hela tiden ska låna ut pengar och på så sätt fungera som bank. Det jag efterlyser är lite mindre egoism där man faktisk inte lånar ut pengar till sina vänner utan skänker dem. Men det är nog lättare sagt än gjort för de giriga. För övrig ser jag inget gott i att låna pengar till nån som krisar om man själv badar i överflöd. Vad är beundransvärt med det? | |
| run-marie | 2008-08-21 18:18 | |
![]() | Bamsefar, den kronan är inte värd ett dugg idag. 10-öringarna och lägre mynt är ju avskaffade för många år se´n, du får nog sätta upp det på "blåskontot" :-) | |
| Tess_80 | 2008-08-21 18:39 | |
![]() | "Bästa sättet att skaffa sig ovänner på är att låna ut pengar" Det finns två personer jag lånar ut pengar till om det någon gång skulle behövas: Min storebror och min bästa väninna, That´s it!!!! Där behöver jag inte vara det minsta orolig för att jag inte skulle få tillbaka dem! | |