Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 76 |
Mobilspel
| Pågående | 19 886 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Nicktroll - Ej medlem längre | 2008-08-29 18:53 | |
![]() | Det kan vara väldigt roligt att leka med språket. Men det får inte gå så långt att man glömmer bort hur man skriver korrekt svenska. Jag kan känna att jag var i farozonen ett tag när jag ägnade mig åt att plita ner diverse intetsägande "oneliners" på detta forum. Sedan tror jag att man omedvetet påverkas om man läser alltför många inlägg som innehåller dålig svenska. | |
| Nicktroll - Ej medlem längre | 2008-08-29 18:54 | |
![]() | Marie08: Du har så rätt. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-29 19:05 | |
![]() | Redan de gamla romerna i Rom skrev ju meningar utan "jag". T ex "sum", vilket helt enkelt betyder "Jag är". Eller "Volvo" för "Jag rullar". Inte för att de verkligen talade latin i Rom, men i teorin är det ju bättre med kompakt språk. Tycker det är positivt att språket utvecklas. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-29 19:06 | |
![]() | Men romerna talade/talar väl ändå romani :P | |
| Marie08 | 2008-08-29 19:11 | |
![]() | illiterate... Subjektet ligger ju inbyggt i verbet i de latinska språken. Så istället för att lära sig bara 6 subjektsformer ska vi nu baka in alla dessa olika verb som ändras från person till person...OCH från tid till otid. Då är svenskan att föredra:) | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-29 19:12 | |
![]() | Fast man kan ju säga att "by default" så är det "jag" som menas när man inte talar om vem som tycker något. Då har man löst problemet. Om de nu kan skriva in det i SAOB så kan vi stänga tråden. | |
| Nicktroll - Ej medlem längre | 2008-08-29 19:14 | |
![]() | Är borttagandet av subjekten i meningarna verkligen en positiv språkutveckling. Tycker inte det, tänkte jag skriva. | |
| Nicktroll - Ej medlem längre | 2008-08-29 19:15 | |
![]() | Redigerar: Är borttagandet av subjekten i meningarna verkligen en positiv språkutveckling? Tycker inte det, tänkte jag skriva. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-29 19:16 | |
![]() | All utveckling är per definition positiv. Annars blir det för invecklat. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-29 19:17 | |
![]() | Här är lite jämförande engelska utvecklingsstudier: www.xibalba.demon.co...ur ese.html | |
| Sotfinger | 2008-08-29 19:17 | |
![]() | Eller möjligen avvecklat. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2008-08-29 19:20 | |
![]() | Tycker inte det stör. Bra spara ord ju. | |
| micro113 | 2008-08-29 19:28 | |
![]() | Jag håller med TS -- vi har ett skriftspråk, och jag anser att de som har till yrke att skriva och de som har till yrke att lära ut, skall hålla sig till skriftspråkets regler. Själv tillåter jag mig att slarva, och att utelämna subjektet, men så är jag inte yrkesskrivare heller. Jag blir minst sagt förbannad när mina barn kommer hem från skolan och får rätt för , mej, dej, sej, dom osv... | |
| Marie08 | 2008-08-29 19:56 | |
![]() | Birgerkung...sådär får du skriva om du egentligen vet hur det ska vara...?! | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-11 01:59 | |
![]() | Några akademiska synpunkter på saken, lol: www.geeksaresexy.net...-c hatroom/ | |
| Jarnis86 | 2008-09-11 02:30 | |
![]() | Nej, skyll inte på Fredrik Lindström, han är ju min idol :) www.youtube.com/watc...4& amp;NR=1 | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-11 07:54 | |
![]() | Tycker det är skönt att skriva som man vill. Går fortare. Sparar tid. Men när man läser en tidning eller bok så tycker jag att det ska vara korrekt. Har man som yrke att skriva så bör man kunna meningsuppbyggnad och stavning. Man lär sig inte bara i skolan utan även av att läsa tidningar och böcker och då är det viktigt att de använder ett korrekt skriftligt språk. | |
| Dalkullan | 2008-09-11 07:59 | |
![]() | Jag tycker också det är alldeles för slarvigt nu för tiden. Något som jag tror är accepterat men som jag tycker är så fult är när man sätter komma och sen börjar en bisats med och. Ex: Nu ska jag nog fixa lite frukost, och sedan ska jag klä på mig. Tycker det ser konstigt ut och det är ju kaka på kaka. | |
| Palini | 2008-09-11 09:43 | |
![]() | Piaree... I film- och TV-översättningar har man dock väldigt begränsat med plats, så där kan jag förstå om man gärna kortar ner texten och inte alltid svänger sig med 100% korrekt skriftspråk. | |
| Amiable | 2008-09-11 09:48 | |
![]() | Kan hålla med att skriftspråket bör behållas som nån generell ram. Men det är ju svårt. Har sett hur mina tonåringar skriver helt galet. Mest handlar det visserligen om när är på internet. Förmodar att det är ett språk isig. Precis som talet med lokala slanguttryck är. | |